"Kopia mistrza", re偶. Agnieszka Holland
DOROTA SMELA • dawno temuJak wszystko, co wychodzi spod r臋ki Agnieszki Holland, Kopia mistrza to film na 艣wiatowym poziomie - zrealizowany z inscenizacyjnym rozmachem, stylowo sfotografowany, a nade wszystko 艣wietnie zagrany. Ed Harris stworzy艂 w Kopii kreacj臋 brawurow膮, w r贸wnym stopniu cielesn膮, co intelektualn膮.
Dramat biograficzny, a w艂a艣ciwie udramatyzowana spekulacja na temat p贸藕nej staro艣ci Ludwiga van Beethovena i okoliczno艣ci powstania IX symfonii.
Trwaj膮 ju偶 pr贸by orkiestry i ch贸ru, prawykonanie wielkiego dzie艂a za dwa dni, tymczasem mistrz wci膮偶 dopisuje ostatnie takty i na gwa艂t poszukuje kopisty, kt贸rego rekrutacj膮 ma si臋 zaj膮膰 wieloletni wydawca kompozytora. W tym newralgicznym momencie, pod presj膮 czasu i powagi sytuacji, wydawca 贸w, schorowany Schlemmer, decyduje si臋 podes艂a膰 znanemu z niech臋ci do kobiet Beethovenowi m艂odziutk膮 Ann臋 Holtz — dziewczyn臋, kt贸rej ambicje wykraczaj膮 poza przepisywanie partytur. Beethoven, tyran, seksista i brudas, ku og贸lnemu zaskoczeniu znajduje z m艂贸dk膮 wsp贸lny j臋zyk. Ich relacja, oparta nie tyle na erotycznym przyci膮ganiu, ile wsp贸lnej mi艂o艣ci do muzyki, okazuje si臋 tyle偶 inspiruj膮ca, co nios膮ca obop贸lne korzy艣ci. Dla g艂uchn膮cego Beethovena asystentka, sprz膮taczka i piel臋gniarka w jednej osobie jest "uchem na 艣wiat". Dla dziewczyny, dzielnie znosz膮cej napady sza艂u i manii wielko艣ci geniusza, otwiera si臋 szansa ostatecznej weryfikacji jej kompozytorskiego talentu.
Jak wszystko, co wychodzi spod r臋ki Agnieszki Holland, Kopia mistrza to film na 艣wiatowym poziomie — zrealizowany z inscenizacyjnym rozmachem, stylowo sfotografowany, a nade wszystko 艣wietnie zagrany. Ed Harris stworzy艂 w Kopii kreacj臋 brawurow膮, w r贸wnym stopniu cielesn膮, co intelektualn膮.
Jego Beethoven balansuje na granicy karykatury i pora偶aj膮cej g艂臋bi. To cz臋sto poczerwienia艂y na twarzy choleryk potrz膮saj膮cy gniewnie siw膮 grzyw膮, posuwaj膮cy si臋 do publicznych akt贸w wandalizmu. Albo kra艅cowo sfrustrowany swoim kalectwem outsider z kompleksem wy偶szo艣ci. Ale tak偶e wielka osobowo艣膰, kt贸rej sile nie spos贸b si臋 oprze膰, promieniuj膮cy geniuszem, bezkompromisowy w swoich tw贸rczych peregrynacjach genialny innowator, zrywaj膮cy ze sztywnym kanonem muzyki symfonicznej, tworz膮cy muzyk臋, kt贸rej w jego czasach nikt jeszcze nie rozumie. To wreszcie 艣lepo kochaj膮cy swojego bratanka Karla naiwny promotor beztalencia i mistyk poszukuj膮cy w muzyce Boga, szlachetnie wy艂膮czony z codziennych, przyziemnych spraw. Posta膰 wielowymiarowa i niejednoznaczna. A tak w艂a艣nie postrzegamy wielkich artyst贸w.
Dla odmiany o kreacji Diany Kruger ani te偶 granej przez ni膮 postaci nie mo偶na powiedzie膰 wiele dobrego. Bo przecie偶 ca艂a ta historyjka z m艂od膮 kopistk膮-kompozytork膮, w kt贸rej Beethoven mia艂by widzie膰 anio艂a, jest tyle偶 wyssana z palca, co niemi艂osiernie zgrzytaj膮ca na tle udanego studium charakteru starego geniusza. Pomys艂 wprowadzenia do filmu wydumanej Anny Holtz - wypadkowej kilku zwi膮zanych z mistrzem os贸b — by艂 zdecydowanie niefortunny. Feminizuj膮cy aspekt postaci fikcyjnej asystentki, kompletnie nieprzekonuj膮cej na poziomie socjologii, psuje wra偶enie autentyzmu wypracowane w pocie czo艂a przez Harrisa i dyskredytuje film jako biografi臋.
Na szcz臋艣cie nieudany, pretensjonalny scenariusz ratuje 艣cie偶ka d藕wi臋kowa, kt贸ra w Kopii mistrza wysuwa si臋 na pierwszy plan — zar贸wno oryginalna muzyka Beethovena, jak i ta skomponowana na potrzeby filmu przez Antoniego 艁azarkiewicza. Napisa艂 on kompozycje Anny Holtz, w kt贸rych zawarty jest obraz ewolucji talentu m艂odej studentki wiede艅skiego konserwatorium. Nani贸s艂 tak偶e w艂asne, subiektywne poprawki na partytur臋 Beethovena, tak by odda膰 proces tw贸rczy mistrza. Wszystkie te wysoce udane i finezyjne zabiegi podbijaj膮 warto艣膰 Kopii. Wspania艂e wykonanie IX symfonii przez jedn膮 z najlepszych orkiestr 艣wiata, kt贸re stanowi kulminacj臋 filmu, powinno si臋 znale藕膰 tu偶 przed napisami ko艅cowymi. Bo podczas tych 10 minut najbardziej zatwardzia艂y krytyk zapomina i wybacza Kopii wszystkie niedoci膮gni臋cia. A tak nie do艣膰, 偶e zn贸w je sobie przypomina, to jeszcze przez p贸艂 godziny musi 艣ledzi膰 irytuj膮c膮 histori臋 nieistniej膮cej uczennicy mistrza.
Ten artyku艂 nie ma jeszcze komentarzy
Poka偶 wszystkie komentarze