10 powodów, aby biegać

10. Utrata wagiJeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania z prędkością 10 km/h oznacza 287 kalorii mniej dla kobiety ważącej 60 kilogramów oraz 96 kalorii mniej w przypadku chodzenia z prędkością 5 km/h.

10. Utrata wagi
Jeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania z prędkością 10 km/h oznacza 287 kalorii mniej dla kobiety ważącej 60 kilogramów oraz 96 kalorii mniej w przypadku chodzenia z prędkością 5 km/h.

9. Dłuższe życieBieganie 1,5-2 godziny tygodniowo zwiększa długość życia kobiet i mężczyzn odpowiednio o 5,6 i 6,2 lat. Nie musisz też biec jak w wyścigu – wystarczy prędkość, która spowoduje lekką zadyszkę.
Zdjęcie autorstwa Bonoz / CC BY

9. Dłuższe życie
Bieganie 1,5-2 godziny tygodniowo zwiększa długość życia kobiet i mężczyzn odpowiednio o 5,6 i 6,2 lat. Nie musisz też biec jak w wyścigu – wystarczy prędkość, która spowoduje lekką zadyszkę.

8. Mniejsze ryzyko zachorowania na rakaBadania z 2002 roku analizowały związek pomiędzy aktywnością fizyczną a rakiem. Wyniki badań były jasne: regularne ćwiczenia sprawiają, że prawdopodobieństwo zachorowania na niektóre rodzaje raka jest mniejsze. Przykładowo, w przypadku raka jelita grubego prawdopodobieństwo spadło o 40-70%, a w przypadku raka piersi, prostaty i płuc o 30-40%.
Zdjęcie autorstwa Giuliamar / CC BY

8. Mniejsze ryzyko zachorowania na raka
Badania z 2002 roku analizowały związek pomiędzy aktywnością fizyczną a rakiem. Wyniki badań były jasne: regularne ćwiczenia sprawiają, że prawdopodobieństwo zachorowania na niektóre rodzaje raka jest mniejsze. Przykładowo, w przypadku raka jelita grubego prawdopodobieństwo spadło o 40-70%, a w przypadku raka piersi, prostaty i płuc o 30-40%.

7. Wzmocnienie układu odpornościowegoWedług badań, regularne umiarkowane ćwiczenia zmniejszają ryzyko przeziębienia i chorób górnego układu oddechowego o 20%. W tym przypadku jednak więcej oznacza mniej: długodystansowcy są narażeni na infekcje górnego układu oddechowego w okresach intensywnych ćwiczeń na tydzień po długich wyścigach.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

7. Wzmocnienie układu odpornościowego
Według badań, regularne umiarkowane ćwiczenia zmniejszają ryzyko przeziębienia i chorób górnego układu oddechowego o 20%. W tym przypadku jednak więcej oznacza mniej: długodystansowcy są narażeni na infekcje górnego układu oddechowego w okresach intensywnych ćwiczeń na tydzień po długich wyścigach.

6. Wzmocnienie mięśniBadania pokazały, że po 30 roku życia tracimy około 1% masy mięśniowej co roku. Jeżeli nie zachowamy masy mięśniowej za pomocą ćwiczeń, tłuszcz zajmie jej miejsce. Bieganie wzmacnia nogi, plecy i mięśnie brzucha.
Zdjęcie autorstwa Bonoz / CC BY

6. Wzmocnienie mięśni
Badania pokazały, że po 30 roku życia tracimy około 1% masy mięśniowej co roku. Jeżeli nie zachowamy masy mięśniowej za pomocą ćwiczeń, tłuszcz zajmie jej miejsce. Bieganie wzmacnia nogi, plecy i mięśnie brzucha.

5. Obniżone ryzyko cukrzycyBadania sugerują, że 3 godziny żwawych ćwiczeń tygodniowo zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2 u kobiet o 46%. Dobra forma fizyczna oznacza wrażliwość mięśni na insulinę. To powoduje, że ciało oczyszcza cukier z krwi bardziej efektywnie, kiedy jesteś w formie, niż kiedy wylegujesz się całymi dniami na kanapie.
Zdjęcie glukometru / Shutterstock

5. Obniżone ryzyko cukrzycy
Badania sugerują, że 3 godziny żwawych ćwiczeń tygodniowo zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2 u kobiet o 46%. Dobra forma fizyczna oznacza wrażliwość mięśni na insulinę. To powoduje, że ciało oczyszcza cukier z krwi bardziej efektywnie, kiedy jesteś w formie, niż kiedy wylegujesz się całymi dniami na kanapie.

4. Lepszy senJeśli szklanka mleka nie pomaga, 30 minut biegania 5 razy w tygodniu może rozwiązać twoje problemy ze snem. Badania wykazały, że około 150 minut ćwiczeń tygodniowo polepsza jakość snu o 65%, a u badanych osób wystąpiło o 65% mniej uczucia zaspania w ciągu dnia.

4. Lepszy sen
Jeśli szklanka mleka nie pomaga, 30 minut biegania 5 razy w tygodniu może rozwiązać twoje problemy ze snem. Badania wykazały, że około 150 minut ćwiczeń tygodniowo polepsza jakość snu o 65%, a u badanych osób wystąpiło o 65% mniej uczucia zaspania w ciągu dnia.

3. Polepszenie nastrojuWiele badań pokazało, że bieganie może polepszyć nastrój i nawet złagodzić objawy depresji w związku z wytwarzanymi substancjami chemicznymi nazywanymi endorfinami. Powstało nawet określenie „euforia biegacza”, czyli uczucie szczęścia po ćwiczeniach – to naturalny i tani sposób na dobre samopoczucie.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

3. Polepszenie nastroju
Wiele badań pokazało, że bieganie może polepszyć nastrój i nawet złagodzić objawy depresji w związku z wytwarzanymi substancjami chemicznymi nazywanymi endorfinami. Powstało nawet określenie „euforia biegacza”, czyli uczucie szczęścia po ćwiczeniach – to naturalny i tani sposób na dobre samopoczucie.

2. Wzmocnienie kościWbrew powszechnej opinii bieganie nie wpływa źle na kości. Właściwie to może ono zwiększyć gęstość kości i obniżyć ryzyko osteoporozy.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

2. Wzmocnienie kości
Wbrew powszechnej opinii bieganie nie wpływa źle na kości. Właściwie to może ono zwiększyć gęstość kości i obniżyć ryzyko osteoporozy.

1. Zmniejszenie ryzyka nadciśnienia i chorób sercaRegularne bieganie poprawia krążenie, zwiększając elastyczność arterii. W związku z tym obniża ryzyko nadciśnienia i chorób serca. Według badań z 2002 roku, osoby biegające przynajmniej godzinę tygodniowo wykazały 42-procentowe obniżenie ryzyka choroby wieńcowej w porównaniu do osób, które wcale nie biegały.
Zdjęcie autorstwa rosmary / CC BY

1. Zmniejszenie ryzyka nadciśnienia i chorób serca
Regularne bieganie poprawia krążenie, zwiększając elastyczność arterii. W związku z tym obniża ryzyko nadciśnienia i chorób serca. Według badań z 2002 roku, osoby biegające przynajmniej godzinę tygodniowo wykazały 42-procentowe obniżenie ryzyka choroby wieńcowej w porównaniu do osób, które wcale nie biegały.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Dlaczego mężczyźni nie wiedzą, czego pragną kobiety Małżeństwo pomaga na raka Higiena jamy ustnej Opryszczka pospolita Hipokaliemia, czyli obniżone stężenie potasu we krwi Skuteczność metod antykoncepcji według wskaźnika Pearla Dlaczego musisz ćwiczyć mięśnie brzucha 10 zasad fotografowanej modelki Wstyd nie zapytać – Ciąża bez opryszczki Dlaczego kobiety się kochają? Zatrucie alkoholowe Przygotuj sobie grzańca

Popularne w tym tygodniu:

Krem BB - porównajmy go do kremów CC i DD