Powody, dla których warto rzucić cukier

8. Cukrowy szokCukier zawsze postrzegany jako deser i nagroda. Jednakże dodatkowy cukier coraz bardziej wkracza do naszej diety i nie chodzi tu tylko o napoje gazowane. Czy cukier może być toksyczny? Dodatkowy cukier może, więc sprawdź, gdzie się czai i jakie mogą być efekty uboczne jego spożywania.
Zdjęcie autorstwa Janet Hudson / CC BY

8. Cukrowy szok
Cukier zawsze postrzegany jako deser i nagroda. Jednakże dodatkowy cukier coraz bardziej wkracza do naszej diety i nie chodzi tu tylko o napoje gazowane. Czy cukier może być toksyczny? Dodatkowy cukier może, więc sprawdź, gdzie się czai i jakie mogą być efekty uboczne jego spożywania.

7. Zbyt duże dawkiW wielu przypadkach spożywamy nawet do 13% dziennej porcji kalorii w postaci cukru, co może oznaczać nawet 59 kg rocznie. Skąd tyle cukru w naszej diecie? Nie możemy winić jedynie restauracji fast food – wiele dodatkowego cukru spożywamy w domu, nawet o tym nie wiedząc. Dressingi do sałatek nie są słodkie, ale producenci często dodają cukier do ich niskotłuszczowych wersji, aby były one bardziej zjadliwe. Zamiast tego sięgaj po oliwę z oliwek i ocet.
Zdjęcie autorstwa Alexander Baxevanis / CC BY

7. Zbyt duże dawki
W wielu przypadkach spożywamy nawet do 13% dziennej porcji kalorii w postaci cukru, co może oznaczać nawet 59 kg rocznie. Skąd tyle cukru w naszej diecie? Nie możemy winić jedynie restauracji fast food – wiele dodatkowego cukru spożywamy w domu, nawet o tym nie wiedząc. Dressingi do sałatek nie są słodkie, ale producenci często dodają cukier do ich niskotłuszczowych wersji, aby były one bardziej zjadliwe. Zamiast tego sięgaj po oliwę z oliwek i ocet.

6. Cukier oszukuje mózgSpożywanie zbyt dużej ilości dodatkowych cukrów sprawia, że fruktoza napędza hormony głodu. Hormonalne sygnały, które mają powiadomić mózg o tym, że jest się sytym nie są właściwie zastosowane, przez co organizm ma wrażenie, że nie zostało mu dostarczone jedzenie. Uważaj nawet na produkty takie jak chleb i nie tylko biały. Bardzo często zdarza się, że chleby wieloziarniste i razowe zawierają 2 gramy dodatkowego cukru na kromkę.
Zdjęcie autorstwa Migle / CC BY

6. Cukier oszukuje mózg
Spożywanie zbyt dużej ilości dodatkowych cukrów sprawia, że fruktoza napędza hormony głodu. Hormonalne sygnały, które mają powiadomić mózg o tym, że jest się sytym nie są właściwie zastosowane, przez co organizm ma wrażenie, że nie zostało mu dostarczone jedzenie. Uważaj nawet na produkty takie jak chleb i nie tylko biały. Bardzo często zdarza się, że chleby wieloziarniste i razowe zawierają 2 gramy dodatkowego cukru na kromkę.

5. Cukier przyspiesza proces starzenia sięCukier to główna przyczyna starzenia się w związku z fruktozą, która tworzy tlenowe rodniki, podnoszące wskaźnik uszkodzenia komórek i śmierci. Takie działanie może doprowadzić do chorób przewlekłych takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca. Dlatego czytaj dokładnie etykiety, ponieważ cukier czai się nawet w sosie pomidorowym czy ketchupie.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

5. Cukier przyspiesza proces starzenia się
Cukier to główna przyczyna starzenia się w związku z fruktozą, która tworzy tlenowe rodniki, podnoszące wskaźnik uszkodzenia komórek i śmierci. Takie działanie może doprowadzić do chorób przewlekłych takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca. Dlatego czytaj dokładnie etykiety, ponieważ cukier czai się nawet w sosie pomidorowym czy ketchupie.

4. Cukier powoduje „brązowienie” tkanekW pewnym sensie z wiekiem rdzewiejemy. Utlenianie sprawia, że nasze tkanki brązowieją, co nazywane jest reakcją Maillarda. Chroniczne spożywanie zbyt dużych ilości cukru przyspieszy ten proces. Cukier znajduje się w większości przetworzonej żywności: napojach gazowanych, sokach owocowych, deserach i wielu innych. W związku z tym najlepiej gotować samemu w domu, aby ograniczyć spożycie cukru.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

4. Cukier powoduje „brązowienie” tkanek
W pewnym sensie z wiekiem rdzewiejemy. Utlenianie sprawia, że nasze tkanki brązowieją, co nazywane jest reakcją Maillarda. Chroniczne spożywanie zbyt dużych ilości cukru przyspieszy ten proces. Cukier znajduje się w większości przetworzonej żywności: napojach gazowanych, sokach owocowych, deserach i wielu innych. W związku z tym najlepiej gotować samemu w domu, aby ograniczyć spożycie cukru.

3. Cukier pogrubia wątrobęKiedy dostarcza się zbyt dużą dawkę cukru mitochondriom w wątrobie, organ ten nie ma wyboru i musi nadmiar cukru zamienić w tłuszcz w wątrobie. Część tego tłuszczu może wydostać się z wątroby i doprowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby. To sprawia, że trzustka musi wyprodukować więcej insuliny, tak aby uszkodzona wątroba mogła normalnie funkcjonować. Gdzie jeszcze może czaić się cukier? Warto sprawdzać jego zawartość w jogurtach, ponieważ niektóre z nich mają tyle cukru co batonik! Wybieraj jogurty, które mają zawartość cukru znacznie niższą niż 20 gramów na porcję.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

3. Cukier pogrubia wątrobę
Kiedy dostarcza się zbyt dużą dawkę cukru mitochondriom w wątrobie, organ ten nie ma wyboru i musi nadmiar cukru zamienić w tłuszcz w wątrobie. Część tego tłuszczu może wydostać się z wątroby i doprowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby. To sprawia, że trzustka musi wyprodukować więcej insuliny, tak aby uszkodzona wątroba mogła normalnie funkcjonować. Gdzie jeszcze może czaić się cukier? Warto sprawdzać jego zawartość w jogurtach, ponieważ niektóre z nich mają tyle cukru co batonik! Wybieraj jogurty, które mają zawartość cukru znacznie niższą niż 20 gramów na porcję.

2. Cukier uzależniaDopamina to jeden z neuroprzekaźników w ciele, dzięki któremu dobrze się czujemy. Jednak zbyt duża ilość fruktozy blokuje zdrowe sygnały w ciele, co oznacza, że potrzebujemy coraz większej dawki cukru, aby dobrze się czuć. Uważaj więc również na pakowanie smoothie, gdyż niektóre mogą mieć więcej cukru niż porcja lodów. Smoothie łatwo jednak przyrządzisz w domu.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

2. Cukier uzależnia
Dopamina to jeden z neuroprzekaźników w ciele, dzięki któremu dobrze się czujemy. Jednak zbyt duża ilość fruktozy blokuje zdrowe sygnały w ciele, co oznacza, że potrzebujemy coraz większej dawki cukru, aby dobrze się czuć. Uważaj więc również na pakowanie smoothie, gdyż niektóre mogą mieć więcej cukru niż porcja lodów. Smoothie łatwo jednak przyrządzisz w domu.

1. Cukier ma negatywny wpływ na arterieZ czasem dodatkowy cukier zaczyna podrażniać śródbłonek – czyli warstwę, która pokrywa wewnętrzną część naczyń krwionośnych. Glukoza pokrywa tę warstwę, przez co jest ona mniej wrażliwa, co może wpłynąć na tlen wysyłany do organów. Pamiętaj również o produktach mięsnych i mrożonych, które mogą zawierać duże ilości dodatkowego cukru. Dlatego też zostaw mrożone obiady w sklepie i gotuj większe ilości jedzenia w weekend, aby cieszyć się mniejszą ilością cukru w ciągu tygodnia.
Zdjęcie autorstwa Roland Tanglao / CC BY

1. Cukier ma negatywny wpływ na arterie
Z czasem dodatkowy cukier zaczyna podrażniać śródbłonek – czyli warstwę, która pokrywa wewnętrzną część naczyń krwionośnych. Glukoza pokrywa tę warstwę, przez co jest ona mniej wrażliwa, co może wpłynąć na tlen wysyłany do organów. Pamiętaj również o produktach mięsnych i mrożonych, które mogą zawierać duże ilości dodatkowego cukru. Dlatego też zostaw mrożone obiady w sklepie i gotuj większe ilości jedzenia w weekend, aby cieszyć się mniejszą ilością cukru w ciągu tygodnia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Wywiad z Moniką Strządałą ze Stowarzyszenia Chorych na Boreliozę Zmniejsz objawy migreny odpowiednią dietą Paznokieć prawdę ci powie Domowe maseczki do twarzy Maluch uczy się pływać Nadciśnienie tętnicze Wybierz najpotrzebniejsze akcesoria na rower! Hydroterapia - sposób na relaks i lepsze zdrowie Czy ciągle wybrzydzasz przy jedzeniu jak dziecko? Wiemy jak to zmienić! Przełamać perfekcjonizm Jak wygląda poród przez cesarskie cięcie? Jak ochronić się przed gronkowcem?

Popularne w tym tygodniu:

Nietolerancja laktozy – moda czy poważny problem?