„Zakupologia”, Martin Lindstrom

Zastanawiałaś się, dlaczego kupujesz papierosy, chociaż na opakowaniach drukują informację o ich szkodliwości, a po obejrzeniu reklamy epatującej seksem nie pamiętasz czemu była poświęcona? Chcesz znać odpowiedź? Przeczytaj książką guru współczesnego brandingu. Jest ona efektem badań poświęconych neuromarketingowi – nowej dziedzinie wiedzy, która analizuje aktywność mózgu człowieka robiącego zakupy.
Dominik Sołowiej

Zastanawiałaś się, dlaczego kupujesz papierosy, chociaż na opakowaniach drukują informację o ich szkodliwości, a po obejrzeniu reklamy epatującej seksem nie pamiętasz czemu była poświęcona? Chcesz znać odpowiedź? Przeczytaj książką Martina Lindstroma – guru współczesnego brandingu (branding to kreowanie wizerunku marki). Zakupologia jest efektem badań poświęconych neuromarketingowi – nowej dziedzinie wiedzy, która analizuje aktywność mózgu człowieka robiącego zakupy. Lindstrom prowadził je we współpracy z gronem wybitnych specjalistów – neurofizjologów. W eksperymentach, które kosztowały kilka milionów dolarów, wykorzystano urządzenia w precyzyjny sposób skanujące korę mózgową. Dzięki nim zdobyto wiedzę na temat tego, jakie obszary mózgu aktywne są w trakcie określonych procesów. Lindstrom wziął „na warsztat” to, czemu z taką namiętnością się oddajemy!

Z badań nad aktywnością mózgu wynika również, że napisy na pudełkach papierosów wcale nie zniechęcają do palenia, lecz – wprost przeciwnie – wywołują w nas podniecenie i przyjemność. Kiedy badanym osobom pokazywano teksty o szkodliwości palenia, w ich mózgach aktywowała się część nazywana nucleus accumbens („jądro półleżące”), określana mianem „ośrodka przyjemności”. To obszar złożony z wyspecjalizowanych neuronów – pisze Lindstrom – które świecą się, gdy organizm czegoś pragnie: alkoholu, narkotyków, nikotyny, seksu czy hazardu. Przy pobudzeniu "nucleus accumbens” potrzebuje coraz większej dawki, żeby się zaspokoić. W ten sposób rodziła się w palaczach potrzeba perwersyjnej przyjemności: makabryczne napisy na pudełkach wprost zachęcały do palenia. Jeśli ostrzeżenie jest tak czytelne, musi się za nim kryć coś naprawdę niezwykłego – taka myśl pojawia się w mózgu każdego, kto, mimo potężnych kampanii zdrowotnych, nieustannie sięga po papierosa.

Równie interesujące i kontrowersyjne fragmenty swoje książki Martin Lindstrom poświęcił reklamie podprogowej, wpływowi przesądów i rytuałów na decyzje zakupowe oraz markerom somatycznym, czyli dźwiękowym, zapachowym, wizualnym skojarzeniom, tzw. „skrótom mózgowym”, które trwale wiążą np. konkretne wydarzenie z konkretnym doznaniem psychofizycznym (jeśli w dzieciństwie oparzymy się piecykiem, później widok takiego urządzenia będzie w nas wywoływał ból). Jak stworzyć taki marker somatyczny? Oto przykład z życia wzięty: Pamiętacie króliczka Duracell? „Działa do ośmiu razy dłużej niż zwykłe baterie”. Wypchana różowa maskotka wali w bębenek, gra w piłkę nożną i jest niemożliwie irytująca. Tak samo niemożliwie trudno nie skojarzyć jej z długotrwałą energią, gdy szuka się bateryjek.

Najciekawszy rozdział Zakupologii poświęcony został seksowi. Lindstrom zapoznaje nas z historią reklamy wykorzystującej skojarzenia erotyczne, a później brutalnie rozprawia się z jej podstawowymi założeniami. Badania czterystu osób biorących udział w eksperymencie Lindstroma są jednoznaczne. Kiedy pokazano im drukowane reklamy, zawierające treści seksualne, wynik był łatwy do przewidzenia: to mężczyźni najwięcej czasu spędzili np. ruszając myszką po kobiecych piersiach. Niestety nie zwracali przy tym żadnej uwagi na markę produktu, logo lub tekst reklamy, w której kobiece piersi się pojawiły: Innymi słowy, materiał seksualnie prowokujący wywoływał „ślepotę” na inne informacje z reklamy – nawet na nazwę samego produktu. Także w innych eksperymentach okazywało się, że uczestnicy lepiej pamiętają erotyczne treści niż to, jaki produkt występował w reklamie.

Nie można z całą pewnością stwierdzić, że prezentowane w Zakupologii wyniki są bezbłędne. Warto jednak skonfrontować nasz punkt widzenia z tym, co proponuje Martin Lindstrom. To dobry pretekst, by spojrzeć z innego punktu widzenia na tworzone dziś kampanie reklamowe oraz zastanowić się nad losem tych, którzy po powrocie z zakupów dziwią się, że przytargali do domu tysiące niepotrzebnych rzeczy, których nigdy na siebie nie założą, nie włączą albo nie obejrzą.

Wybrane dla Ciebie
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯