"The International", Tom Tykwer
DOROTA SMELA • dawno temuPolityczno - ekonomiczny thriller o antyglobalistycznym przes艂aniu. Skrojony na miar臋 naszych czas贸w thriller atakuje banki - znienawidzone przez wszystkich bezduszne koncerny podejrzewane o najgorsze, 艂膮cznie z odpowiedzialno艣ci膮 za aktualn膮 depresj臋 ekonomiczn膮. Ten film to inteligentna rozrywka, kt贸ra kusi pi臋knie sfotografowanymi pejza偶ami europejskich miast i zaskakuje spektakularnymi scenami akcji.

Polityczno — ekonomiczny thriller o przes艂aniu antyglobalistycznym. Agent Interpolu Louis Salinger i prawniczka z Nowego Jorku Eleanor Whitman bior膮 na celownik pewn膮 szanowan膮 instytucj臋 finansow膮, kt贸ra zdaje si臋 funkcjonowa膰 poza prawem, anga偶uj膮c w nielegaln膮 czy wr臋cz zbrodnicz膮 dzia艂alno艣膰. Ich 艣ledztwo zaczyna si臋 w Berlinie, gdzie w bia艂y dzie艅 na oczach Salingera zostaje zamordowany jego wsp贸艂pracownik. Ka偶dy kolejny ruch grozi 艣mierci膮 tak偶e jemu i Eleonor Whitman. Ale cho膰 doprowadzenie wp艂ywowych zbrodniarzy przed oblicze sprawiedliwo艣ci zdaje si臋 mrzonk膮, para nie zniech臋ca si臋 nawet wtedy, kiedy w drodze do zwyci臋stwa trzeba par臋 razy zboczy膰 na manowce. Pozostaje jednak pytanie: czy dwoje ludzi mo偶e pokona膰 mi臋dzynarodow膮 szajk臋 obracaj膮c膮 grubymi milionami?
Film nie tylko wsp贸艂gra z nastrojami na 艣wiecie, ale wr臋cz oferuje pewnego rodzaju katharsis. Skrojony na miar臋 naszych ponurych czas贸w thriller atakuje bowiem banki — znienawidzone przez wszystkich bezduszne koncerny podejrzewane o najgorsze, 艂膮cznie z odpowiedzialno艣ci膮 za aktualn膮 depresj臋 ekonomiczn膮.
Skonstruowany na zasadzie "po nitce do k艂臋bka" The International powoli si臋 rozkr臋ca. Z pewno艣ci膮 temperament artystyczny Toma Tykwera, autora mi臋dzy innymi Nieba, nie wsp贸艂gra z czystej wody sensacj膮. Dzi臋ki temu jednak The International nie przypomina te偶 popularnych seryjnych produkt贸w. Film jest niew膮tpliwie powolniejszy od nowych "bond贸w", a jego akcja — niezwykle kapry艣na — czasem wpada w d艂u偶sze zastoje, by za moment wykonywa膰 efektowne zwroty i mno偶y膰 w膮tki. W ten spos贸b 艣ledztwo, kt贸re prowadz膮 bohaterowie, nabiera jednak autentyzmu; w prawdziwym 偶yciu te偶 nie da si臋 przecie偶 metronomem odmierza膰 moment贸w nudy i sensacji. Nie ma tu r贸wnie偶 miejsca dla r贸偶nej ma艣ci superman贸w, kt贸rzy fotografuj膮 wroga kamer膮 w oku i podr贸偶uj膮 przyczepieni do podwozia samolotu. Bohaterowie to zwykli ludzie, kt贸rym zdarza si臋 kr臋ci膰 w k贸艂ko. Inna sprawa, 偶e wyg艂aszane przez nich kwestie cz臋sto wypadaj膮 nie偶yciowo i dr臋two; pechowo najwi臋cej wpadek zalicza tu Naomi Watts. Inaczej sprawy si臋 maj膮 z Clivem Owenem, kt贸rego obecno艣膰 wnosi rodzaj hitchcockowskiego suspensu i nie pozwala oderwa膰 wzroku od ekranu. Wszelkie uchybienia przestaj膮 mie膰 znaczenie w drugiej cz臋艣ci filmu, kiedy fabu艂a nabiera kszta艂tu i rumie艅c贸w.
Trudno zrozumie膰 recenzent贸w obra偶aj膮cych si臋 na bajkowo艣膰 czy koniunkturalizm The International. W膮tpi臋, by uzbrojony w popcorn bywalec multipleksu, kt贸rego przyci膮gn臋艂y do kina nazwiska gwiazd, oczekiwa艂 pog艂臋bionej analizy w stylu tej, jak膮 zaoferowa艂 nam ostatnio paradokumentalny obraz o w艂oskiej mafii Gomorra. The International to po prostu inteligentna rozrywka, kt贸ra kusi pi臋knie sfotografowanymi pejza偶ami europejskich miast i zaskakuje spektakularnymi scenami akcji. Do historii kina przejedzie mistrzowska sekwencja, w kt贸rej b臋d膮cy arcydzie艂em wsp贸艂czesnej architektury gmach nowojorskiego Muzeum Guggenheima zostaje podziurawiony jak szwajcarski ser i rozniesiony w py艂.

Ten artyku艂 nie ma jeszcze komentarzy
Poka偶 wszystkie komentarze