"Niebezpieczny zwi膮zek albo listy z Dall en Berg", Hella S. Haasse
TASZQ • dawno temuListy z Daal en Berg to korespondencja XX-wiecznej holenderskiej pisarki Helli S. Haasse (cz臋sto typowanej do literackiej nagrody Nobla) z markiz膮 de Merteuil, bohaterk膮 Niebezpiecznych zwi膮zk贸w Choderlos'a de Laclos, postaci膮, kt贸ra w tradycji literackiej utrwali艂a si臋 jako wcielenie kobiecego z艂a, uosobienie czarnej strony kobiecej natury.
"Gdybym opowiedzia艂a jej [kobiecie przysz艂o艣ci] o swoim wcze艣niejszym 偶yciu, a ona wtajemniczy艂a mnie w relacje okre艣laj膮ce jej byt, to tak, jakby艣my kre艣li艂y w powietrzu jaki艣 tajemny znak, jak膮艣 niewidzialn膮 figur臋 matematyczn膮, pentagram najistotniejszego problemu naszej p艂ci: stosunku do m臋偶czyzny".
聽聽聽Listy z Daal en Berg to korespondencja XX-wiecznej holenderskiej pisarki Helli S. Haasse (cz臋sto typowanej do literackiej nagrody Nobla) z markiz膮 de Merteuil, bohaterk膮 Niebezpiecznych zwi膮zk贸w Choderlos'a de Laclos, postaci膮, kt贸ra w tradycji literackiej utrwali艂a si臋 jako wcielenie kobiecego z艂a, uosobienie czarnej strony kobiecej natury. Sk膮d u wsp贸艂czesnej autorki tak niecodzienny pomys艂 nawi膮zania dialogu z postaci膮, kt贸ra cho膰 jest s艂aw膮 i symbolem XVIII-wiecznego 艣wiata, w rzeczywisto艣ci nigdy nie istnia艂a? Jaki cel przy艣wieca艂 pisarce w tym niezwyk艂ym przedsi臋wzi臋ciu? Co stanowi tre艣膰 tej na wskro艣 metafizycznej rozmowy? O czym rozprawiaj膮 kobiety, kt贸re dzieli przepa艣膰 dw贸ch stuleci?
聽聽聽Listy z Daal en Berg s膮 nie tylko interesuj膮cym pomys艂em literackim, stanowi膮cym doskona艂y pretekst do intelektualnej gry (na poziomie formy i tre艣ci) z czytelnikiem, z o偶ywionym na nowo przez siebie 艣wiatem fikcji, a tak偶e pierwotnym tw贸rc膮 postaci markizy, Pierrem Choderlos'em de Laclos. S膮 r贸wnie偶, a mo偶e nawet przede wszystkim, pr贸b膮 odpowiedzenia sobie na pytanie o istot臋 kobieco艣ci, o kobiec膮 natur臋. O偶ywiona my艣l膮 pisarki markiza de Merteuil pragnie przekaza膰 przysz艂ym pokoleniom kobiet to, czego nauczy艂o j膮 do艣wiadczenie. Sama za艣 Haasse, powodowana ambiwalentnym uczuciem, mi臋dzy fascynacj膮 a pragnieniem nawr贸cenia, chce przekaza膰 markizie ("swemu wewn臋trznemu obrazowi") to, co wyczyta艂a z jej przemilcze艅. W ich dyskusji, przybieraj膮cej cz臋sto kszta艂t polemiki, pojawiaj膮 si臋 liczne odwo艂ania do literatury staro偶ytnej i p贸藕niejszej, w kt贸rej postaci kobiece odegra艂y istotn膮 rol臋. Odwo艂ania te, gdzie uwidaczniaj膮 si臋 w pe艂ni naukowo-literackie zainteresowania autorki, wzbogacaj膮 lektur臋 i pog艂臋biaj膮 nasze spojrzenie na poruszony w ksi膮偶ce problem. Mimo 艂atwo艣ci pisarki w prowadzeniu narracji, wyczuwalna jest w tej prozie chwilami pewna sztuczno艣膰, jakby brak p艂ynno艣ci w przechodzeniu od beletrystycznej formy listu, b臋d膮cego bezpo艣rednim zwierzeniem lub opowiadaniem do naukowego, bezosobowego i rzeczowego eseju.
聽聽聽Pomimo ogromnych zmian w kulturze i obyczajowo艣ci, jakie przynios艂y ostatnie dwa stulecia, kobiety wci膮偶 maj膮 podobne pragnienia, wci膮偶 marz膮 o lepszej pozycji, o sile i niezale偶no艣ci. Chc膮 uwolni膰 si臋 od nacechowanej pogard膮 i wy偶szo艣ci膮 opieki m臋偶czyzn. Na drodze do wolno艣ci czyha jednak na nie wielkie niebezpiecze艅stwo. I tak, Haasse krytykuje nie tylko tradycyjn膮 postaw臋 kobiec膮 (tak wyszydzan膮 przez markiz臋), opieraj膮c膮 si臋 na s艂abo艣ci i bierno艣ci, ale r贸wnie偶 postaw臋 przeciwn膮, d膮偶膮c膮 do w艂adzy i dominacji nad 艣wiatem m臋偶czyzn, a bior膮c膮 si臋 z nierozs膮dnej ch臋ci dor贸wnania im. Kobiety szkodz膮 sobie bardziej ni偶 my艣l膮, przedk艂adaj膮c atuty m臋sko艣ci nad sw贸j w艂asny wrodzony potencja艂. Ucieczka markizy przed w艂asn膮 wra偶liwo艣ci膮 w ch艂odny 艂ad intelektu jest ucieczk膮 przed kobieco艣ci膮. Klucz do prawdziwej emancypacji p艂ci le偶y w samopoznaniu i docenieniu swej natury. Zar贸wno m臋偶czy藕ni jak i kobiety musz膮 dojrze膰, zdaje si臋 m贸wi膰 pisarka, by m贸c si臋 prawdziwie pokocha膰. Musz膮 dojrze膰 do wy偶szej formy uczu膰, do c聽z聽艂聽o聽w聽i聽e聽c聽z聽e聽艅聽s聽t聽w聽a.
Ten artyku艂 nie ma jeszcze komentarzy
Poka偶 wszystkie komentarze