Co jeść, aby mieć zdrowe zęby?

14. Dieta bogata w wapńSpożywanie bogatych w wapń produktów i unikanie słodyczy wpłynie pozytywnie na zdrowie zębów, ale istnieją też dobroczynne pokarmy, które mogą uszkodzić zęby. Odżywianie się zgodnie z tym, co ma dobry lub zły wpływ na zęby pozwoli zachować zdrowy uśmiech.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

14. Dieta bogata w wapń
Spożywanie bogatych w wapń produktów i unikanie słodyczy wpłynie pozytywnie na zdrowie zębów, ale istnieją też dobroczynne pokarmy, które mogą uszkodzić zęby. Odżywianie się zgodnie z tym, co ma dobry lub zły wpływ na zęby pozwoli zachować zdrowy uśmiech.

13. Pokarmy idealne dla zdrowia zębówSzkliwo to podstawowa ochrona zębów przed próchnicą. Jeśli dochodzi do erozji lub uszkodzenia szkliwa, ryzyko ubytków i nadwrażliwości zębów wzrasta. Możesz wzmocnić szkliwo, spożywając produkty bogate w wapń. Uwzględnij też pokarmy zawierające witaminę D, która wpływa na lepsze przyswajanie się wapnia w organizmie. Oto najlepsze produkty dla zdrowia zębów.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

13. Pokarmy idealne dla zdrowia zębów
Szkliwo to podstawowa ochrona zębów przed próchnicą. Jeśli dochodzi do erozji lub uszkodzenia szkliwa, ryzyko ubytków i nadwrażliwości zębów wzrasta. Możesz wzmocnić szkliwo, spożywając produkty bogate w wapń. Uwzględnij też pokarmy zawierające witaminę D, która wpływa na lepsze przyswajanie się wapnia w organizmie. Oto najlepsze produkty dla zdrowia zębów.

12. WapńNiskotłuszczowy lub beztłuszczowy nabiał, np. mleko, ser, jogurt naturalny, to podstawowy produkt bogaty w wapń, który nie zawiera niezdrowych tłuszczów nasyconych. Twarde sery pomogą zneutralizować kwasy szkodliwe dla szkliwa zawarte w innych pokarmach. Inne źródła wapnia to zielone warzywa liściaste, np. jarmuż, kapusta chińska lub brukselka, która dostarczy też zdrowej dawki witaminy C.
Zdjęcie autorstwa John Sullivan / CC BY

12. Wapń
Niskotłuszczowy lub beztłuszczowy nabiał, np. mleko, ser, jogurt naturalny, to podstawowy produkt bogaty w wapń, który nie zawiera niezdrowych tłuszczów nasyconych. Twarde sery pomogą zneutralizować kwasy szkodliwe dla szkliwa zawarte w innych pokarmach. Inne źródła wapnia to zielone warzywa liściaste, np. jarmuż, kapusta chińska lub brukselka, która dostarczy też zdrowej dawki witaminy C.

11. Witamina DŻółtko jajka, pieczarki i większość ryb to świetne źródła witaminy D, która pozwoli lepiej przyswoić wapń, tak ważny dla zdrowych zębów.
Zdjęcie autorstwa Brenda Gottsabend / CC BY

11. Witamina D
Żółtko jajka, pieczarki i większość ryb to świetne źródła witaminy D, która pozwoli lepiej przyswoić wapń, tak ważny dla zdrowych zębów.

10. Witamina CCzerwona papryka lub słodkie ziemniaki dostarczą witaminę C konieczną dla zachowania zdrowych dziąseł odpowiedzialnych za utrzymanie zębów w miejscu. Owoce cytrusowe takie jak pomarańcze również mają wysoką zawartość tej witaminy, uważaj jednak na szkodliwe dla szkliwa kwasy.
Zdjęcie autorstwa Frédérique Voisin-Demer / CC BY

10. Witamina C
Czerwona papryka lub słodkie ziemniaki dostarczą witaminę C konieczną dla zachowania zdrowych dziąseł odpowiedzialnych za utrzymanie zębów w miejscu. Owoce cytrusowe takie jak pomarańcze również mają wysoką zawartość tej witaminy, uważaj jednak na szkodliwe dla szkliwa kwasy.

9. Chrup na zdrowieChrupkie owoce i warzywa pomagają usunąć bakterie powodujące kamień nazębny oraz zwiększają wydzielanie śliny, która je neutralizuje. Jabłka, gruszki, seler czy marchew to najlepszy wybór. Pamiętaj jednak o tym, że nawet zdrowa żywność, np. jabłko przeżuwane zbyt długo, może narazić zęby na szkodliwe kwasy. Aby zmniejszyć działanie kwasów, umyj zęby przed spożyciem i napij się wody lub wypłukaj nią usta.
Zdjęcie autorstwa Matt Biddulph / CC BY

9. Chrup na zdrowie
Chrupkie owoce i warzywa pomagają usunąć bakterie powodujące kamień nazębny oraz zwiększają wydzielanie śliny, która je neutralizuje. Jabłka, gruszki, seler czy marchew to najlepszy wybór. Pamiętaj jednak o tym, że nawet zdrowa żywność, np. jabłko przeżuwane zbyt długo, może narazić zęby na szkodliwe kwasy. Aby zmniejszyć działanie kwasów, umyj zęby przed spożyciem i napij się wody lub wypłukaj nią usta.

8. Co ma negatywny wpływ na zęby?Po posiłku, osad nazębny, czyli pokrywająca je lepka warstwa bakterii, wydziela kwasy, które rozkładają szkliwo. Jedzenie bogate w kwasy może spowodować erozję szkliwa, więc najlepiej spożywać je z umiarem, aby zminimalizować szkodliwe dla zębów skutki. Oto przykłady jedzenia szkodliwego dla zębów.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

8. Co ma negatywny wpływ na zęby?
Po posiłku, osad nazębny, czyli pokrywająca je lepka warstwa bakterii, wydziela kwasy, które rozkładają szkliwo. Jedzenie bogate w kwasy może spowodować erozję szkliwa, więc najlepiej spożywać je z umiarem, aby zminimalizować szkodliwe dla zębów skutki. Oto przykłady jedzenia szkodliwego dla zębów.

7. Twarde lub lepkie słodyczeKiedy ssiesz twarde słodycze, resztki długo pozostają w jamie ustnej, co oznacza wydłużony czas szkodliwego działania cukru i kwasów. Lepkie słodycze również powodują negatywne skutki, ponieważ przyklejają się, wraz z cukrem w nich zawartym, do zębów.
Zdjęcie autorstwa Kate Hopkins / CC BY

7. Twarde lub lepkie słodycze
Kiedy ssiesz twarde słodycze, resztki długo pozostają w jamie ustnej, co oznacza wydłużony czas szkodliwego działania cukru i kwasów. Lepkie słodycze również powodują negatywne skutki, ponieważ przyklejają się, wraz z cukrem w nich zawartym, do zębów.

6. WęglowodanyPożywienie takie jak biały chleb, makaron i chipsy ziemniaczane podczas procesu trawienia przetwarzane jest na cukry, a cząsteczki tych pokarmów pozostające w szczelinach zębów stwarzają świetne warunki dla namnażających się kwasów.
Zdjęcie autorstwa surlygirl / CC BY

6. Węglowodany
Pożywienie takie jak biały chleb, makaron i chipsy ziemniaczane podczas procesu trawienia przetwarzane jest na cukry, a cząsteczki tych pokarmów pozostające w szczelinach zębów stwarzają świetne warunki dla namnażających się kwasów.

5. Napoje gazowane i soki owocoweUważaj szczególnie na zbyt częste ich popijanie i sączenie przez zęby, co skutkuje długotrwałym narażeniem zębów na cukry i kwasy.
Zdjęcie autorstwa Antara / CC BY

5. Napoje gazowane i soki owocowe
Uważaj szczególnie na zbyt częste ich popijanie i sączenie przez zęby, co skutkuje długotrwałym narażeniem zębów na cukry i kwasy.

4. Za duża ilość owoców cytrusowychPomarańcze, kiwi, cytryny, grapefruit – to wszystko świetne źródła witaminy C, istotnej dla zdrowia dziąseł. Należy jednak uważać, gdyż zawierają one szkodliwe dla szkliwa kwasy. Czerp przyjemność ze spożywania tych produktów z umiarem, aby zminimalizować negatywne dla zębów skutki.
Zdjęcie autorstwa Justus Blümer / CC BY

4. Za duża ilość owoców cytrusowych
Pomarańcze, kiwi, cytryny, grapefruit – to wszystko świetne źródła witaminy C, istotnej dla zdrowia dziąseł. Należy jednak uważać, gdyż zawierają one szkodliwe dla szkliwa kwasy. Czerp przyjemność ze spożywania tych produktów z umiarem, aby zminimalizować negatywne dla zębów skutki.

3. Twarde pokarmyOrzechy w karmelu, precle czy lód przyjemnie się chrupie, ale istnieje też ryzyko uszkodzenia zębów podczas ich spożywania. Pogryzanie twardego jedzenia stwarza dodatkowy nacisk i tarcie, które mogą skutkować pęknięciem lub ułamaniem zęba.
Zdjęcie autorstwa Evan-Amos / CC BY

3. Twarde pokarmy
Orzechy w karmelu, precle czy lód przyjemnie się chrupie, ale istnieje też ryzyko uszkodzenia zębów podczas ich spożywania. Pogryzanie twardego jedzenia stwarza dodatkowy nacisk i tarcie, które mogą skutkować pęknięciem lub ułamaniem zęba.

2. Jedzenie powodujące przebarwieniaKawa, herbata i czerwone wino to przykłady silnie barwiących napojów. Przebarwienia same w sobie nie są szkodliwe, mogą być jednak uciążliwe w usunięciu, jeśli napoje te spożywane są w nadmiarze. Zbyt mocne szczotkowanie lub używanie szorstkich produktów w celu usunięcia przebarwień może uszkodzić zęby i dziąsła.
Zdjęcie autorstwa Emiliano De Laurentiis / CC BY

2. Jedzenie powodujące przebarwienia
Kawa, herbata i czerwone wino to przykłady silnie barwiących napojów. Przebarwienia same w sobie nie są szkodliwe, mogą być jednak uciążliwe w usunięciu, jeśli napoje te spożywane są w nadmiarze. Zbyt mocne szczotkowanie lub używanie szorstkich produktów w celu usunięcia przebarwień może uszkodzić zęby i dziąsła.

1. Co robić, aby zminimalizować szkodliwy wpływ jedzenia na zęby?Przede wszystkim, umiar to podstawa. Pomocne jest też neutralizowanie kwasu innymi rodzajami jedzenia oraz picie wody, która wypłukuje bakterie i pozostałości jedzenia. Pamiętaj również, aby myć zęby około 30-60 minut po spożyciu bogatych w kwasy produktów, ponieważ kwasy osłabiają szkliwo, co naraża zęby na uszkodzenia spowodowane ich szczotkowaniem. Można też żuć gumę bez cukru przez 20 minut, aby zmniejszyć ilość kamienia nazębnego. Podążaj za tymi wskazówkami, aby cieszyć się zdrowym uśmiechem przez długi czas.
Zdjęcie szklanki / Shutterstock

1. Co robić, aby zminimalizować szkodliwy wpływ jedzenia na zęby?
Przede wszystkim, umiar to podstawa. Pomocne jest też neutralizowanie kwasu innymi rodzajami jedzenia oraz picie wody, która wypłukuje bakterie i pozostałości jedzenia. Pamiętaj również, aby myć zęby około 30-60 minut po spożyciu bogatych w kwasy produktów, ponieważ kwasy osłabiają szkliwo, co naraża zęby na uszkodzenia spowodowane ich szczotkowaniem. Można też żuć gumę bez cukru przez 20 minut, aby zmniejszyć ilość kamienia nazębnego. Podążaj za tymi wskazówkami, aby cieszyć się zdrowym uśmiechem przez długi czas.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Dentysta zamiast chirurga? Aparat ortodontyczny pomoże zmienić rysy twarzy Takie małe coś dla pań Kiedy przespać się z nowym partnerem? Trzy kolory zdrowia Zapominanie przykrych wydarzeń pogarsza nastrój Przemoc doświadczana w dzieciństwie wpływa na zdrowie kobiety Piękno w twoich dłoniach Endometrioza – bolesna i zarezerwowana tylko dla kobiet Napoje izotoniczne czy napoje energetyczne? Masło czy margaryna? Wszystko, co musisz wiedzieć o cukrze Niedobór witaminy C

Popularne w tym tygodniu:

Realizacja recepty online to tylko 2 kroki - zobacz, kiedy jest refundowana