Konflikty w pracy
Poznaj przyczynę konfliktów zawodowych - zależność od innej osoby, zwykle przełożonego, różnice charakterów oraz trudności w komunikowaniu się polegające m.in. na niewłaściwym przekazywaniu informacji zwrotnych.Poznaj koło konfliktów (5 typów) - relacji (zła komunikacja, silne emocje, zachowanie odwetowe), danych (długie oczekiwanie na uzyskanie ważnych informacji, niewłaściwa interpretacja danych), interesów, strukturalny (utrudniony dostęp do przedmiotów biurowych, co bardzo utrudnia pracę), wartości (różne wartości i zasady, którymi kierują się ludzie).Miej świadomość następstw konfliktów - duża rotacja, częste zwolnienia lekarskie na skutek stresu w pracy, mniejsza motywacja do działania i wydajność pracowników.Poznaj strategie rozwiązywania konfliktów - stosowanie uników, brak reakcji z naszej strony, co rozciąga zatarg w czasie, rywalizacja wiążąca się z forsowaniem za wszelką cenę swoich racji, kompromis, adaptacja polegająca na całkowitym ustąpieniu partnerowi i zaakceptowanie nowej sytuacji oraz współpraca oznaczająca realizację planów obydwu stron.
Poznaj zasady rozwiązywania konfliktów:
nie przejmuj się, potraktuj konflikty jako powszechne zjawisko,panuj nad emocjami i bądź obiektywna,porozmawiaj z drugą osobą i poznaj jej racje,pomyśl, na jakie możesz iść ustępstwa,wysłuchaj partnera i spokojnie przedstaw swoje stanowisko,okaż szacunek rozmówcy,pamiętaj o pozytywnym nastawieniu.
Każdy konflikt można rozwiązać. Potrzebne są jednak dobre chęci i odpowiednie umiejętności.
Źródło: informacja prasowa Zuzanna Szymańska