Jak rozwiązać konflikt w pracy?
DANUTA CAPIGA • dawno temuKonflikty w pracy są naturalną konsekwencją budowania relacji międzyludzkich. Dochodzi do nich na wszystkich szczeblach kariery zawodowej, a także między osobami zatrudnionymi na różnych stanowiskach. Ich podłożem może być zbieżność interesów, odmienne sposoby wykonywania obowiązków, różnice światopoglądowe czy sytuacja rodzinna. Poza problemami zawodowymi często dochodzi do konfliktów międzyludzkich czyli np. do mobbingu lub dyskryminacji.
Konflikty w pracy są naturalną konsekwencją budowania relacji międzyludzkich. Dochodzi do nich na wszystkich szczeblach kariery zawodowej, a także między osobami zatrudnionymi na różnych stanowiskach. Ich podłożem może być zbieżność interesów, odmienne sposoby wykonywania obowiązków, różnice światopoglądowe czy sytuacja rodzinna. Poza problemami zawodowymi często dochodzi do konfliktów międzyludzkich czyli np. do mobbingu lub dyskryminacji.
Kodeks pracy jasno określa obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania formom dyskryminacji, nękania, molestowania czy mobbingu oraz kształtowania w miejscu pracy zasad współżycia społecznego. Nie każdy konflikt musi być mobbingiem. Różnica polega na tym, że w konflikcie są dwie strony chętne do jego rozwiązania, a w mobbingu takiej sytuacji nie ma. W ujęciu psychologicznym mobbing jest określany jako terror psychiczny, zaczepianie, izolowanie, obmawianie.
Pierwszą i podstawową zasadą zapobiegania konfliktom w relacjach pracownik – pracodawca jest właściwe wykonywanie swoich obowiązków. Pracownik musi sumiennie i starannie przestrzegać regulaminu pracy, zasad zawartych w umowie o pracę oraz przepisów BHP. Pracodawca ma obowiązek szanować godność pracownika, przestrzegać zasad równouprawnienia w zatrudnieniu. Ma obowiązek zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Konflikty w miejscu pracy dotyczą też samych pracowników.
Jeśli strony nie są w stanie rozwiązać ich we własnym zakresie, wewnątrz firmy, kodeks pracy przewiduje dochodzenie roszczeń na drodze sądowej.
W przypadku zgłoszenia przez pracownika konfliktu w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek wyjaśnienia sytuacji i powiadomienia o tym pracownika. W przypadku zaś mobbingu, dyskryminacji czy molestowania pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.
Postępowanie wyjaśniające prowadzi komisja powołana wewnątrz firmy, jeśli zgłoszenie dotyczy pojedynczego konfliktu. W tej sytuacji osoba wyznaczona przez pracodawcę musi podjąć się wyjaśnienia sprawy lub mediacji. Aby wyeliminować stronniczość, skład komisji wyjaśniającej musi być zróżnicowany.
— W przypadku zlecenia wyjaśnienia konfliktu firmie doradczej, to ona koordynuje przebieg postępowania i zapewnia odpowiedni skład komisji (zwykle znajdują się w niej pracownik, psycholog i specjalista ds. zarządzania). — Zazwyczaj to zewnętrznym ekspertom udaje się zebrać znacznie więcej informacji oraz dokonać głębszej analizy wewnętrznych praktyk w firmie. To z kolei ułatwia wdrożenie odpowiedniego programu naprawczego – wyjaśnia Dorota Strzelec, psycholog pracy, konsultant doradczej firmy StaffPoland.
Podsumowaniem działań musi być przygotowanie raportu, który wyjaśni fakty zawarte w skardze. W oparciu o wnioski zawarte w raporcie, przełożony może zastosować odpowiednie konsekwencje prawne jak: naganę, upomnienie, przeniesienie na inne stanowisko a nawet rozwiązanie stosunku pracy.
W codziennej pracy konflikty wprowadzają zamieszanie i niepewność, ale są też czynnikiem motywującym. Dzięki nim można wykazać większą kreatywność, zaangażowanie oraz umiejętność radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. Szanując nawzajem swoje zdanie, nie dążąc do realizacji jedynie swoich racji, a także słuchając innych działamy budująco na cały zespół.
Źródło: informacja prasowa Marta Bodys
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze