Wydajność w pracy
ISABELLE • dawno temuCzy znasz takie powiedzenie: "Jeśli chcesz, żeby coś było dobrze zrobione, powierz to bardzo zajętej osobie."? Coś w tym jest. Ale tylko w sytuacji, gdy "zajęty" oznacza "perfekcyjnie zorganizowany", a tym samym skuteczny. To już brzmi nieco inaczej, prawda? Znasz takie osoby, które zawsze znajdą czas na wszystko i jeszcze pozwolą sobie na wolny wieczór? Możesz im tej umiejętności zazdrościć, ale nie poprzestawaj na tym. Ty także możesz zwiększyć swoją produktywność w pracy, jeśli tylko nauczysz się dobrze zarządzać czasem!
Zarządzanie czasem
W życiu niektórych ludzi jeden kryzys goni kolejny: stale spóźniają się na umówione spotkania, zapominają o różnych sprawach i nigdy nie są osiągalni, gdy ich potrzebujemy. Istnieje też kategoria ludzi zorganizowanych – zarówno w domu jak i w pracy. Mają mnóstwo obowiązków, z których zresztą świetnie się wywiązują i zawsze znajdą czas, aby spokojnie usiąść i porozmawiać. Wszystko zależy od tego, jak czas zostanie wykorzystany.
Zarządzanie czasem to najbardziej produktywne wykorzystanie czasu poświęcanego na pracę. Oczywiście można to odnieść również do życia rodzinnego czy ogólnie prywatnego. Dlaczego warto, a wręcz należy zarządzać czasem? Czy miałaś kiedyś poczucie, że doba jest dużo za krótka, aby zdążyć ze wszystkim, co masz zrobić? No cóż, na razie nie ma możliwości rozciągnięcia jej do na przykład do 30 godzin. Mamy niezmiennie do dyspozycji 24 godziny, które trzeba jak najlepiej wykorzystać. W tym czasie powinniśmy zmieścić wszystko, co danego dnia należy zrobić i dodatkowo zarezerwować czas na niespodziewane zdarzenia, które potrafią zrujnować najbardziej misterny plan.
Zwiększanie produktywności w pracy
Każdy system jest dobry po warunkiem, że jest twój. Warto też podkreślić, że aby zaprowadzić porządek w codziennych planach, najlepszy jest jakiś prosty system. U jednych osób sprawdza się zapisanie kilku punktów na małej karteczce, u innych – drogi program komputerowy. Oba systemy są dobre i należy z nich korzystać, jeśli nam służą. Jeśli jednak twój system pozostawia wiele do życzenia, najpierw zastanów się i zanotuj, jakie warunki powinien spełniać ten właściwy. Dopiero wtedy sprawdź, jakie masz możliwości zmiany obecnego systemu. Gdy będziesz mieć wszystkie informacje, nie pozostaje nic innego, jak tylko wdrożyć plan w życie.
Pamiętaj, że powinnaś mieć miejsce na wszystko i pilnować, żeby nie było bałaganu na biurku. Nie ma nic bardziej stresującego, gdy masz kilka minut na zrobienie czegoś, a nie możesz znaleźć odpowiednich materiałów, bo przed tobą piętrzy się góra niepoukładanych papierów. Samo szukanie zajmuje ci tych kilka minut. Kup sobie jakieś pudełka czy koszyczki i trzymaj wszystko w odpowiednim porządku. Zaoszczędzi ci to naprawdę mnóstwo czasu. Pamiętaj także, aby przed wyjściem z pracy uprzątnąć swoje stanowisko. Nie będziesz musiała się tym zajmować rano.
Poza tym żadne zmiany na lepsze nie będą możliwe, dopóki nie zrozumiesz, że zarządzanie czasem jest twoim osobistym problemem, i że jedyną osobą, która może się nim zająć, jesteś ty sam. Nie oczekuj, że łatwo zmienisz nawyki i zwyczaje innych osób. Zastanów się raczej, co takiego robisz (lub czego nie robisz), co przyczynia się do występowania problemu związanego z brakiem czasu. Jak i kiedy możesz temu zaradzić? Zanotuj pomysły, które przyjdą ci do głowy i do dzieła!
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze