Zakupy w sieci
MAGDALENA TRAWIŃSKA-GOSIK • dawno temuRozpoczyna się gorący okres kupowania prezentów, jednak nie każdy może sobie pozwolić na spędzenie całego dnia w galerii handlowej. Tym, którzy zdecydowali się dokonać zakupów w zaciszu własnego domu, przedstawiamy krótki poradnik. Na co należy zwrócić uwagę zamawiając produkty w sklepach internetowych?
Każda firma, która rozpoczyna sprzedaż przez Internet, musi pamiętać, że obowiązują ją takie same przepisy, jak w przypadku sprzedaży w zwykłym sklepie (np. dotyczące czasu rozpatrywania reklamacji czy posiadania odpowiednich zezwoleń na handel specyficznymi towarami). Dodatkowo zaczyna podlegać również innym przepisom – o handlu internetowym (handlu na odległość). Dlatego – niezależnie, czy sprzedaż odbywa się poprzez własną stronę www, specjalną platformę czy też katalog, z którego produkty można zamawiać e-mailem, bądź telefonem, warto je poznać.
Informacje, które powinny znaleźć się na stronie firmy lub sklepu internetowego:
pełna nazwa firmy (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej włącznie z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),siedziba (pełny adres),NIPREGON,w przypadku spółek – wysokość kapitału założycielskiego,jeśli firma prowadzi sprzedaż wymagającą zezwoleń – nr zezwolenia oraz nazwa organu wydającego,kontaktowe adresy elektroniczne.
Oprócz tego klienci doceniają podanie nr telefonu, a także numeru komunikatora, bądź nazwy użytkownika.
Brak informacji o firmie, podanych na jej stronie może spowodować ukaranie firmy grzywną do 5 000 zł.
Regulamin (również umieszczony na stronie) powinien chronić zarówno Sprzedawcę, jak i Kupującego i powinien zawierać informacje o:
składowych ceny, jeśli nie jest ona standardowa (skierowana do indywidualnego klienta – z wliczonym VAT-em), np. jeśli zawiera dodatkowe podatki, cło, itp.,zasadach płatności (forma, czas – np. jeśli przelew nie wpłynie w ciągu 7 dni roboczych, zamówienie zostanie anulowane),kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,sposobach reklamacji, miejscu jej składania i czasie rozpatrywania,zasadach zwrotu towaru,kosztach wynikających z korzystania z telefonu czy innych środków komunikacji, jeżeli nie są one standardowe,terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie ma charakter wiążący (jeżeli są one zmienne),w przypadku usług – o minimalnym okresie, na jaki umowa może być zawarta oraz o prawie wypowiedzenia jej.
W regulaminie powinna znaleźć się informacja, że wszystkie produkty/usługi, itp. widoczne w serwisie www, nie są ofertą. W przeciwnym wypadku może pojawić się problem w momencie zamówienia złożonego przez nas — klientów na towar, którego nie ma w magazynie, ani w hurtowni (więc chwilowo sklep nie jest w stanie go dostarczyć), ze względu na przepis, który mówi, że przyjęta przez klienta oferta zobowiązuje do realizacji. Zastrzeżenie odwraca sytuację – to klient „składa ofertę” poprzez zamówienie, a sklep ją „przyjmuje” (czyli w praktyce realizuje zamówienie) lub odrzuca (jeśli nie jest w stanie podjąć się realizacji). Sklepy www nie powinny dopuszczać do sytuacji, w której na stronie sklepu jest wyszczególniony niedostępny asortyment.
Dane osobowe
Trudno prowadzić sklep internetowy bez gromadzenia i przetwarzania danych. Należy jednak upewnić się czy:
zbierane dane służą konkretnym celom i są niezbędne do ich realizacji (imię, nazwisko, adres – służą do realizacji zawartej umowy, czyli przesłania klientowi zamówionych zakupów, ale już dla pytania o wyznanie, czy orientację seksualną trudno znaleźć uzasadnienie),na ich przetwarzanie firma musi mieć zgodę zainteresowanego (warto sprawdzić czy taka klauzula pojawia się w odpowiednim polu formularza zamówienia lub formularza konta w sklepie),dane nie powinny być przetwarzane w celu, na jaki klient nie wyraził zgody,musi być możliwość poprawiania danych, a także cofnięcia zgody na przetwarzanie ich, jeśli dane były zebrane przez inną firmę (wraz ze zgodą na udostępnianie), klienci powinni być poinformowani, skąd zostały zaczerpnięte.
Prawa konsumenta (kupującego):
Zwroty:
klient ma prawo zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania (w ciągu 10 dni ma obowiązek złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy, towar może dosłać później), jednak w okresie przedświątecznym warto zwrócić uwagę czy czas ten nie jest wydłużony – np. do 28 dni,towar musi mieć oryginalne opakowanie i nie nosić śladu użytkowania (ma jednak prawo być sprawdzony),do przesyłki powinien być dołączony paragon lub faktura,
wyjątkiem są:
— nagrania audio-wideo i programy komputerowe po otwarciu oryginalnego opakowania,
— produkty ściśle związane z osobą kupującego (np. suknia szyta na zamówienie, czy kolaż ze zdjęć na okładce albumu),
— produkty szybko psujące się,
— prasa,
- świadczenie usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciu dni od zawarcia umowy,
— umowy dotyczące świadczeń, których cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
— usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
większość ekspertów uważa, że koszty przesyłki (w obie strony) pokrywa kupujący,w przypadku dokonanych przez konsumenta przedpłat, sprzedawca powinien doliczyć do zwracanej kwoty odsetki ustawowe (od kwoty przedpłaty) liczone od daty dokonania jej,nie wolno wyznaczać „kary” za zwrot (nazywanej czasem odstępnym, albo potrąceniem),prawo do zwrotu w ciągu 10 dni przysługuje również wtedy, gdy klient wybrał odbiór osobisty.
Reklamacje:
obowiązują na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłego sklepu,wady fabryczne — w zależności od towaru – mogą być reklamowane do dwóch lat od dnia zakupu,nie wolno wydłużać terminu rozpatrywania reklamacji.
Promocje i wyprzedaże:
powinien być podany termin ich obowiązywania,jeśli wyprzedaż wiąże się z wadami danego towaru (np. uszkodzone pudełka czy porysowane obudowy), powinno to być wyraźnie zaznaczone (w przeciwnym razie my — klienci będziemy mogli reklamować towar również ze względu na tę wadę).
Formy płatności:
Sprzedaż przez Internet jest sprzedażą specyficzną – najczęściej sprzedawca i klient nie spotykają się (poza sytuacją odbioru osobistego), więc płatności są najczęściej bezgotówkowe. Są to:
za pobraniem – bardzo popularna w Polsce metoda, mimo że generuje dodatkowe koszty (ponoszone zazwyczaj przez klientów) – sprzedawca wysyła towar, a klient płaci listonoszowi przy odbiorze przesyłki odpowiednią sumę. Następnie Poczta (czy też kurier) przelewa pieniądze na podane konto lub przynosi na podany adres. Minusem jest czas oczekiwania na zapłatę i dodatkowy koszt (przelewu lub przekazu), ale wielu klientów nie lubi płacić z góry, nawet jeśli muszą dopłacić do przesyłki 4–5 zł, bo boją się oszustwa, tego, że towar nie dotrze do nich, albo będzie inny niż zamówili; przelew – to najprostsza i najtańsza metoda płatności. Klient w dowolnym czasie po zamówieniu towaru i otrzymaniu potwierdzenia zamówienia, przelewa pieniądze ze swojego konta bankowego na konto sklepu — jeśli ma konto internetowe. Jedynym kosztem — jeśli klient nie posiada konta internetowego w banku — jest koszt przelewu oraz czas potrzebny na dotarcie do banku lub na pocztę. Dla sprzedawcy to najbezpieczniejsza metoda – towar wysyła dopiero po wpłynięciu pieniędzy;płatność kartą – metoda szybka i bezpieczna, ale równocześnie generująca koszty po stronie sprzedawcy. Aby móc przyjmować takie płatności, należy podpisać umowę z którąś z firm zajmujących się rozliczeniami płatności kartą kredytową/kartą do płatności przez Internet (np. DotPay, eService, eCard czy Polcard). Każda z tych firm pobiera od sprzedawcy abonament i prowizję od zrealizowanych transakcji. Jednak przy większych marżach nadal jest to opłacalne, ponieważ coraz więcej osób szuka takiej formy płatności;PayPal – dość nowa forma płatności w Polsce, na razie popularna głównie wśród osób korzystających z aukcji internetowych. Nie wymaga podawania żadnych danych oprócz adresu mailowego (reszta jest zakodowana w serwisie). Niemniej, ze względu na krótką obecność w Polsce, nie jest zbyt często udostępniana przez sklepy.
Informacje dzięki Secondstreet.pl
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze