Szał zakupów przed menstruacją
URSZULA ROGALSKA • dawno temuGrupa psychologów z Hertfordshire University odkryła, że kobiety wydają najwięcej pieniędzy pod koniec cyklu miesiączkowego. Na 10 dni przed miesiączką kobiety wpadają w zakupowe szaleństwo. Według naukowców nadmierne kupowanie pomaga kobietom przed menstruacją radzić sobie z negatywnymi emocjami wynikającymi ze zmian hormonalnych.
Badanie przeprowadzono na grupie 443 kobiet w wieku od 18 do 50 lat. Respondentki pytano o zachowania związane z zakupami, które pojawiły się u nich w ciągu ostatniego tygodnia. Ich odpowiedzi porównywano następnie z fazą cyklu miesiączkowego. Według prof. Karen Pine, kobiety w fazie lutealnej (a więc na 12–16 ostatnich dni cyklu miesiączkowego) słabiej kontrolowały impuls kupowania. Przy czym im późniejszy etap cyklu, tym większa skłonność do wydawania za dużo. Prawie dwie trzecie ze 153 przebadanych kobiet, które były w późnym stadium cyklu menstruacyjnego przyznały, że kupiły coś pod wpływem impulsu. Wiele z nich żałowało później tego zakupu.
Takie zachowanie to reakcja na intensywne emocje. Kobiety czują się zestresowane i napięte, więc jest bardziej prawdopodobne, że na pocieszenie pójdą na zakupy - twierdzi Pine - Skoki hormonów wpływają na tączęść mózgu, która odpowiada za emocje i kontrolę bodźców.
Badanie potwierdziły także znaną już tezę, że kobiety bardziej się stroją podczas dni płodnych. Profesor Pine radzi kobietom, które obawiają się, że wpadną w szał zakupów, aby unikały sklepów na tydzień przed spodziewaną miesiączką.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze