Zakupy internetowe - wady i zalety
REDAKCJA JEJŚWIAT.PL • dawno temuCoraz więcej Polaków robi zakupy w Internecie. Jak wynika z badań, liczba ta sięga od 48% do 55% ankietowanych. Choć kupowanie w e-sklepach cieszy się zaufaniem konsumentów, warto pamiętać, że ta forma zakupów ma zarówno wady, jak i zalety.
Co najczęściej można kupić w sieci? Właściwie wszystko, zaczynając od artykułów codziennego użytku, produktów spożywczych, odzieży, części samochodowych a kończąc na meblach, wycieczkach zagranicznych czy sprzęcie AGD czy RTV. Możliwość zrobienia sprawunków w dowolnym czasie i po atrakcyjnej cenie przyciąga klientów i sprawia, że e-commerce to bardzo prężnie działająca gałąź gospodarki.
Zwyczaje Polaków według badań
Z badań „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że zakupy online cieszą się zaufaniem badanych. Najczęstszą przyczyną, dla której respondenci decydowali się na taką właśnie formę zaopatrywania się w potrzebne artykuły, były: wygoda (aż 45% badanych), dostępny asortyment (36 %), oszczędność czasu (39%) oraz oszczędność pieniędzy (35%). 35% respondentów wskazało, że zakupy online są mało skomplikowane, ale tylko 12%, że są bezpieczne.
Z kolei przeprowadzone przez PwC badania wskazują, że aż 55% konsumentów robi zakupy w sieci, a większość (61%) entuzjastów zakupów online deklarowało, że ceni kanały elektroniczne ze względu na możliwość skorzystania z nich w dogodnym czasie. To właśnie z tego powodu coraz popularniejsze stają się także supermarkety online.
Artykuły spożywcze przez Internet
Coraz większa popularność e-commerce stworzyła miejsce na rynku dla nowych form zakupów codziennych. Duże markety udostępniają opcję dostawy do domu (Tesco, Auchan, Piotr i Paweł), niektóre sklepy mają ofertę jedynie w Internecie (na przykład A, Frisco). Opinie na temat zakupów spożywczych w sieci były do niedawna bardzo podzielone, jednak sukces tych biznesów świadczy o tym, że Polacy coraz chętniej sięgają po nowe rozwiązania.
Najczęściej niechęć do kupowania artykułów o krótkiej przydatności do spożycia wiązała się ze strachem o to, że dostarczone sprawunki będą nieświeże lub gorszej jakości. Dlatego co roku jakość asortymentu oraz dostawy jest sprawdzana w specjalnych rankingach na najlepsze markety online. W tym roku zwyciężył sklep Frisco, opinie o Auchan oraz Alma także były bardzo dobre. Najwięcej punktów za jakość dostępnych produktów dostały sklepy Piotr i Paweł oraz Frisco, opinie o jakości zapakowania były najlepsze w przypadku Frisco, Aucham i Almy.
Jakie jest ryzyko?
Zwolennicy kupowania w sklepach stacjonarnych najbardziej cenią możliwość uzyskania porady u sprzedawcy oraz fakt, że produkt otrzymują natychmiast, już w momencie dokonania transakcji. Nie każdy wierzy w bezpieczeństwo danych osobowych przekazanych sprzedawcom, mimo że teoretycznie każdemu przysługuje ochrona zapewniona ustawowo.
Niewielu konsumentów wie, że sprzedawcy w sklepach stacjonarnych nie mają wcale obowiązku przyjmować zwrotów towaru. Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku zakupów online. Tutaj sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot dokonany w ciągu 10 dni. Od tej zasady istnieje wyjątek: w przypadku osobistego odbioru towaru kupionego w sklepie online.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze