9 popularnych diet, których powinnaś unikać

11. Diety: fakty i mityIstnieje mnóstwo diet, które brane są pod uwagę przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Jednak zanim zacznie się stosować którąkolwiek z nich, należy zadać sobie pytanie, które diety są bezpieczne i skuteczne, a które zmyślone? Oczywiście większość osób słysząc słowo „dieta”, wyobraża sobie szybkie efekty i coś tymczasowego. W rzeczywistości dieta to po prostu to, co jemy. Niektóre diety mogą być bardziej intensywne niż inne, a niektóre są nawet niebezpieczne. Spójrzmy na diety, które są niezdrowe i należy ich unikać.
Zdjęcie jedzenia / Shutterstock

11. Diety: fakty i mity
Istnieje mnóstwo diet, które brane są pod uwagę przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Jednak zanim zacznie się stosować którąkolwiek z nich, należy zadać sobie pytanie, które diety są bezpieczne i skuteczne, a które zmyślone? Oczywiście większość osób słysząc słowo „dieta”, wyobraża sobie szybkie efekty i coś tymczasowego. W rzeczywistości dieta to po prostu to, co jemy. Niektóre diety mogą być bardziej intensywne niż inne, a niektóre są nawet niebezpieczne. Spójrzmy na diety, które są niezdrowe i należy ich unikać.

10. Dieta kapuścianaDieta ta polega na jedzeniu warzyw, owoców i ogromnych ilości zupy kapuścianej. Warzywa i owoce są oczywiście dobrym dla nas pokarmem, ale brak w nich niektórych składników odżywczych potrzebnych do dobrego funkcjonowania. Poza tym chcesz jeść zupę z kapusty każdego dnia? W wyniku tej diety szybko znudzisz się kapustą i zapragniesz dawnych potraw, co sprawi, że wrócisz do starych nawyków żywieniowych.
Zdjęcie jedzenia / Shutterstock

10. Dieta kapuściana
Dieta ta polega na jedzeniu warzyw, owoców i ogromnych ilości zupy kapuścianej. Warzywa i owoce są oczywiście dobrym dla nas pokarmem, ale brak w nich niektórych składników odżywczych potrzebnych do dobrego funkcjonowania. Poza tym chcesz jeść zupę z kapusty każdego dnia? W wyniku tej diety szybko znudzisz się kapustą i zapragniesz dawnych potraw, co sprawi, że wrócisz do starych nawyków żywieniowych.

9. Dieta słoiczkowaMimo że dieta bazująca na jedzeniu w formie puree (głównie z owoców i warzyw) nie jest taka zła, nie nadaje się dla dorosłych i nie jest wystarczająca. Poza tym takich pokarmów nie żuje się, przez co spada zadowolenie z posiłku – zapomnij też o jedzeniu w restauracji czy u znajomych na imprezie.
Zdjęcie autorstwa Vegan Feast Catering / CC BY

9. Dieta słoiczkowa
Mimo że dieta bazująca na jedzeniu w formie puree (głównie z owoców i warzyw) nie jest taka zła, nie nadaje się dla dorosłych i nie jest wystarczająca. Poza tym takich pokarmów nie żuje się, przez co spada zadowolenie z posiłku – zapomnij też o jedzeniu w restauracji czy u znajomych na imprezie.

8. Dieta hCGDieta ta łączy niebezpiecznie niską ilość kalorii (500 kalorii dziennie) z zastrzykami hormonalnymi lub kroplami podjęzykowymi z gonadotropiną kosmówkową, czyli właśnie hCG.
Zdjęcie strzykawki / Shutterstock

8. Dieta hCG
Dieta ta łączy niebezpiecznie niską ilość kalorii (500 kalorii dziennie) z zastrzykami hormonalnymi lub kroplami podjęzykowymi z gonadotropiną kosmówkową, czyli właśnie hCG.

7. Dieta paleoDieta ta ma za zadanie odtworzenie nawyków żywieniowych jaskiniowców – zawiera mnóstwo mięsa i żadnych produktów z ery agrokulturowej. Badania pokazały, że dieta ta wcale nie prowadzi do spadku wagi, nie wpływa pozytywnie na serce i ciężko trzymać się jej założeń. Jednakże jedzenie w zgodzie ze starymi zwyczajami, czyli wiele dzikich roślin i źródeł chudego mięsa, może być dobrą strategią żywieniową prowadzącą do spadku wagi.
Zdjęcie autorstwa PDPhotos / CC BY

7. Dieta paleo
Dieta ta ma za zadanie odtworzenie nawyków żywieniowych jaskiniowców – zawiera mnóstwo mięsa i żadnych produktów z ery agrokulturowej. Badania pokazały, że dieta ta wcale nie prowadzi do spadku wagi, nie wpływa pozytywnie na serce i ciężko trzymać się jej założeń. Jednakże jedzenie w zgodzie ze starymi zwyczajami, czyli wiele dzikich roślin i źródeł chudego mięsa, może być dobrą strategią żywieniową prowadzącą do spadku wagi.

6. Dieta grejpfrutowaDieta ta opiera się na błędnym przekonaniu, że grejpfrut zawiera cudowny składnik spalający tłuszcz. Spadek wagi spowodowany tą dietą można przypisać jedynie małej ilości kalorii zawartej w grejpfrucie.
Zdjęcie autorstwa isox4 / CC BY

6. Dieta grejpfrutowa
Dieta ta opiera się na błędnym przekonaniu, że grejpfrut zawiera cudowny składnik spalający tłuszcz. Spadek wagi spowodowany tą dietą można przypisać jedynie małej ilości kalorii zawartej w grejpfrucie.

5. Dieta oczyszczającaNie ma naukowych dowodów potwierdzających skuteczność tych diet. Ciało jest odpowiednio wyposażone – w nerki i wątrobę – aby skutecznie pozbywać się toksyn i innych produktów ubocznych metabolizmu.
Zdjęcie jedzenia / Shutterstock

5. Dieta oczyszczająca
Nie ma naukowych dowodów potwierdzających skuteczność tych diet. Ciało jest odpowiednio wyposażone – w nerki i wątrobę – aby skutecznie pozbywać się toksyn i innych produktów ubocznych metabolizmu.

4. Dieta DukanaTa dieta zakłada 100 rodzajów produktów spożywanych w 4 etapach. Problem polega na tym, że nie ma dowodów potwierdzających jej skuteczność, do tego jest niezwykle restrykcyjna i ma zagadkowe zasady.
Zdjęcie jedzenia / Shutterstock

4. Dieta Dukana
Ta dieta zakłada 100 rodzajów produktów spożywanych w 4 etapach. Problem polega na tym, że nie ma dowodów potwierdzających jej skuteczność, do tego jest niezwykle restrykcyjna i ma zagadkowe zasady.

3. Dieta odpowiednia dla grupy krwiDieta ta zakłada, że je się jedynie produkty odpowiadające danej grupie krwi. Nie istnieją żadne dowody, które potwierdzałyby skuteczność takiej diety.
Zdjęcie autorstwa PDPics / CC BY

3. Dieta odpowiednia dla grupy krwi
Dieta ta zakłada, że je się jedynie produkty odpowiadające danej grupie krwi. Nie istnieją żadne dowody, które potwierdzałyby skuteczność takiej diety.

2. Głodówki i diety z bardzo małą ilością kaloriiKiedy restrykcyjnie ograniczasz kalorie, organizm czuje się, jakby głodował (z technicznego punktu widzenia tak jest), a metabolizm zwalnia, aby oszczędzać energię. Kiedy ponownie wracasz do dawnej ilości spożywanych kalorii, metabolizm nie wraca całkowicie do normy, co sprawia, że tyjesz przy mniejszej ilości kalorii (efekt jojo). Podczas takich diet lub głodówek tracisz też dużą ilość wody i mięśni razem z tłuszczem, a po zakończeniu diety przybywa głównie tkanki tłuszczowej.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

2. Głodówki i diety z bardzo małą ilością kalorii
Kiedy restrykcyjnie ograniczasz kalorie, organizm czuje się, jakby głodował (z technicznego punktu widzenia tak jest), a metabolizm zwalnia, aby oszczędzać energię. Kiedy ponownie wracasz do dawnej ilości spożywanych kalorii, metabolizm nie wraca całkowicie do normy, co sprawia, że tyjesz przy mniejszej ilości kalorii (efekt jojo). Podczas takich diet lub głodówek tracisz też dużą ilość wody i mięśni razem z tłuszczem, a po zakończeniu diety przybywa głównie tkanki tłuszczowej.

1. Zdrowa dietaZdrowa dieta to taka, która jest różnorodna, a produkty jedzone są powoli i z umiarem. Zdrowa dieta nie zabrania pewnych produktów, nawet tych wysokokalorycznych. Należy jednak pamiętać, że są produkty, które można spożywać zawsze, czasami i rzadko, ale każdy z nich może być zawarty w diecie.
Zdjęcie sałatki / Shutterstock

1. Zdrowa dieta
Zdrowa dieta to taka, która jest różnorodna, a produkty jedzone są powoli i z umiarem. Zdrowa dieta nie zabrania pewnych produktów, nawet tych wysokokalorycznych. Należy jednak pamiętać, że są produkty, które można spożywać zawsze, czasami i rzadko, ale każdy z nich może być zawarty w diecie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Kleszcze? Mustico to twój must have! Sałatki na lato Skóra po wakacjach – jak ją wzmocnić Sprawdź, czy twój związek będzie długo trwał Żywność i napoje reklamowane przez gwiazdy są niezdrowe Musisz to mieć! 7 rzeczy, których kobiety nie powinny ignorować Jak oszukiwać na diecie Czego nie jeść na śniadanie? Drugie życie kosmetyków Aparaty nie tylko dla małolaty Syndrom śpiącej królewny