„Coco Chanel”, Anne Fontaine

Fragment biografii słynnej projektantki mody Gabrielle Bonheur Chanel. Nie jest to klasyczny film biograficzny. W historii życia bohaterki reżyserka drąży głównie wątek porzucenia i straty. Podobna do Chanel fizycznie Audrey Tautou nie jest jednak w stanie zbudować wrażenia pełnowymiarowej, żywej postaci.
Dorota Smela

Coco Chanel nie jest klasycznym filmem biograficznym. I dobrze. Przeładowany szczegółami, chronologiczny zapis życia jest dziś dobry dla telewizji, a nie na duży ekran. Można powiedzieć, że Anne Fontaine, korzystając ze zdobyczy biografizmu, interpretuje życiorys Chanel, nieraz czyniąc odstępstwa od faktów. Interesuje ją przy tym tylko jej młodość, okres, zanim dziewczyna stała się wielką projektantką. Choć biografizm stosuje się głównie do badań nad literaturą, reżyserka zręcznie się nim posługuje, nadając modowym kreacjom Chanel wymiar duchowych symboli jej smutnego życia. Z powodu żałoby jej ulubionym kolorem stał się czarny. Jej stroje były proste jak sukienki pensjonariuszek sierocińca albo habity zakonnic, które ją wychowały. Pozbawione wszelkich ozdób świadczących o bogactwie i statusie społecznym, bo Chanel pogardzała elitami i zamiast się do nich mizdrzyć, wolała je szokować.

Fontaine eksploruje kolory i kształty świata, które złożyły się na wyobraźnię projektantki: złote guziki z oficerskich mundurów, męskie stroje jeździeckie, ubrania robocze. W historii jej życia drąży natomiast wątek porzucenia i straty. Ale ta historia wydaje się niepełna. Może dlatego, że film trwa zaledwie 104 minuty i urywa się w momencie, na który przeciętny pożeracz biografii czeka zawsze z zapartym tchem - czyli w chwili, kiedy Chanel stoi u progu kariery. Może też dlatego, że narracja zdaje się korzystać z gotowych szablonów, z których kleci się wizerunek celebrytek pokroju Chanel i Piaf. Być może wystarczyłoby kilka chwil intymności, jakiegoś sam na sam widza z bohaterką, by ją uwiarygodnić. Bo podobna do Chanel fizycznie Audrey Tautou nie jest w stanie zbudować wrażenia pełnowymiarowej, żywej postaci. Jej Coco jest biograficzną koncepcją na swój temat, nakręcaną lalką, która w chwili rozpaczy chodzi po pracowni z nożyczkami. Chcemy zobaczyć, co zrobi później, jaką się stanie osobą. Ale w tym momencie kurtyna opada i widowisko się kończy. Ma się wrażenie, że kończy się tak niespodziewanie jak odcinek serialu.

Wybrane dla Ciebie
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯