Sprawdź, jak wzmocnić odporność

9. Rola układu odpornościowegoPodczas zimowych miesięcy jesteśmy bardziej podatni na infekcje górnych dróg oddechowych, takich jak przeziębienie czy grypa. To, czy zachorujemy zależy od naszego układu odpornościowego. U większości ludzi działa on efektywnie przez większość czasu, ale pewne czynniki mogą go tak osłabić, że nie będzie potrafił nas obronić przed bakteriami i wirusami. Sprawdź, co zrobić, by wzmocnić układ odpornościowy.
Zdjęcie autorstwa Rachel Kramer / CC BY

9. Rola układu odpornościowego
Podczas zimowych miesięcy jesteśmy bardziej podatni na infekcje górnych dróg oddechowych, takich jak przeziębienie czy grypa. To, czy zachorujemy zależy od naszego układu odpornościowego. U większości ludzi działa on efektywnie przez większość czasu, ale pewne czynniki mogą go tak osłabić, że nie będzie potrafił nas obronić przed bakteriami i wirusami. Sprawdź, co zrobić, by wzmocnić układ odpornościowy.

8. Rzuć paleniePalenie papierosów osłabia błonę śluzową górnych dróg oddechowych, która stanowi pierwszą barierę w zwalczeniu bakterii i wirusów. Dodatkowo powoduje wzrost ryzyka chorób płuc i oskrzeli.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

8. Rzuć palenie
Palenie papierosów osłabia błonę śluzową górnych dróg oddechowych, która stanowi pierwszą barierę w zwalczeniu bakterii i wirusów. Dodatkowo powoduje wzrost ryzyka chorób płuc i oskrzeli.

7. Wysypiaj sięJeśli nie dbasz o zdrowy sen, narażasz się na spadek odporności. Odpowiednia ilość snu jest bowiem potrzebna, aby zregenerować organizm, a także przygotować go do walki z wirusami i bakteriami. Brak snu prowadzi do wielu kłopotów zdrowotnych. Zwiększa ryzyko otyłości, depresji, a nawet cukrzycy. Przeciętny dorosły potrzebuje codziennie od 7 do 9 godzin snu.
Zdjęcie autorstwa iamtheo / CC BY

7. Wysypiaj się
Jeśli nie dbasz o zdrowy sen, narażasz się na spadek odporności. Odpowiednia ilość snu jest bowiem potrzebna, aby zregenerować organizm, a także przygotować go do walki z wirusami i bakteriami. Brak snu prowadzi do wielu kłopotów zdrowotnych. Zwiększa ryzyko otyłości, depresji, a nawet cukrzycy. Przeciętny dorosły potrzebuje codziennie od 7 do 9 godzin snu.

6. Nie nadużywaj alkoholuPicie alkoholu w nadmiernych ilościach powoduje osłabienie odporności. Drażni błony śluzowe górnych dróg oddechowych, przez co zmniejsza ich mechanizmy obronne przed infekcjami. Kobiety nie powinny wypijać więcej niż kieliszek alkoholu na dzień, mężczyźni natomiast powinni ograniczyć się do maksymalnie dwóch.
Zdjęcie autorstwa Sonja Pieper / CC BY

6. Nie nadużywaj alkoholu
Picie alkoholu w nadmiernych ilościach powoduje osłabienie odporności. Drażni błony śluzowe górnych dróg oddechowych, przez co zmniejsza ich mechanizmy obronne przed infekcjami. Kobiety nie powinny wypijać więcej niż kieliszek alkoholu na dzień, mężczyźni natomiast powinni ograniczyć się do maksymalnie dwóch.

5. Unikaj stresuStresujący tryb życia nieuchronnie prowadzi do spadku odporności organizmu i sprawia, że jest on bardziej podatny na atak wirusów i bakterii. W sytuacjach stresujących spróbuj głęboko oddychać. Ważne są także regularne ćwiczenia. Nawet krótki spacer, bieganie czy pływanie pozwolą ci się odprężyć i zrelaksować.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

5. Unikaj stresu
Stresujący tryb życia nieuchronnie prowadzi do spadku odporności organizmu i sprawia, że jest on bardziej podatny na atak wirusów i bakterii. W sytuacjach stresujących spróbuj głęboko oddychać. Ważne są także regularne ćwiczenia. Nawet krótki spacer, bieganie czy pływanie pozwolą ci się odprężyć i zrelaksować.

4. Zdrowo się odżywiajDieta ma ogromny wpływ na zachowanie zdrowia. Dlatego jedzenie tłustych i bogatych w cukier potraw, a także brak w diecie warzyw i owoców powoduje spadek odporności organizmu. Co więcej, zwiększa ryzyko otyłości – dodatkowego czynnika osłabiającego odporność. Zdrowa dieta powinna zawierać dużą ilość warzyw i owoców, a także produkty pełnoziarniste bogate w składniki odżywcze i witaminy.
Zdjęcie autorstwa [Crewe] / CC BY

4. Zdrowo się odżywiaj
Dieta ma ogromny wpływ na zachowanie zdrowia. Dlatego jedzenie tłustych i bogatych w cukier potraw, a także brak w diecie warzyw i owoców powoduje spadek odporności organizmu. Co więcej, zwiększa ryzyko otyłości – dodatkowego czynnika osłabiającego odporność. Zdrowa dieta powinna zawierać dużą ilość warzyw i owoców, a także produkty pełnoziarniste bogate w składniki odżywcze i witaminy.

3. Ruszaj sięBadania udowodniły, że regularne ćwiczenia fizyczne zwiększają odporność i pozwalają na ochronę przed infekcjami. Nawet 20-minutowy spacer pięć razy w tygodniu sprawi, że twój organizm będzie utrzymany w dobrej formie. Dzięki ruchowi organizm wytwarza więcej przeciwciał, białych krwinek, które pomagają zwalczyć bakterie i wirusy.
Zdjęcie ludzi / Shutterstock

3. Ruszaj się
Badania udowodniły, że regularne ćwiczenia fizyczne zwiększają odporność i pozwalają na ochronę przed infekcjami. Nawet 20-minutowy spacer pięć razy w tygodniu sprawi, że twój organizm będzie utrzymany w dobrej formie. Dzięki ruchowi organizm wytwarza więcej przeciwciał, białych krwinek, które pomagają zwalczyć bakterie i wirusy.

2. Walcz z depresjąJeśli cierpisz na depresję, skonsultuj się z lekarzem. Badania wykazują, że osoby cierpiące na depresję mają obniżoną odporność organizmu poprzez zaburzenie równowagi substancji odpowiadających za ochronę przed wirusami i bakteriami. W efekcie depresja prowadzi do częstszych infekcji górnych dróg oddechowych, a także zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca.

2. Walcz z depresją
Jeśli cierpisz na depresję, skonsultuj się z lekarzem. Badania wykazują, że osoby cierpiące na depresję mają obniżoną odporność organizmu poprzez zaburzenie równowagi substancji odpowiadających za ochronę przed wirusami i bakteriami. W efekcie depresja prowadzi do częstszych infekcji górnych dróg oddechowych, a także zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca.

1. Szczep sięDużą popularnością cieszą się szczepionki przeciwko grypie. Według badań, przyjęcie takiej szczepionki zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę nawet o 90%. Lekarze zalecają przyjmowanie szczepionki przeciw grypie co roku, przed rozpoczęciem grypowego sezonu.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

1. Szczep się
Dużą popularnością cieszą się szczepionki przeciwko grypie. Według badań, przyjęcie takiej szczepionki zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę nawet o 90%. Lekarze zalecają przyjmowanie szczepionki przeciw grypie co roku, przed rozpoczęciem grypowego sezonu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Jak nie płakać przy krojeniu cebuli? Jak obniżyć poziom trójglicerydów Jedzenie dobre dla twoich jelit Zdrowe ryby Depilacja woskiem i co dalej? Suche łokcie i kolana – jak zaradzić? Jak mama może wspierać dojrzewający brzuszek dziecka? Dawkowanie witaminy C 10 zaskakujących produktów, przez które tyjesz Niedoceniana witamina K 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz Pamięć krótkotrwała