Wysłuchaj narzekającego
PAULA • dawno temuKiedy słyszymy, że ktoś narzeka, najczęściej staramy się udzielić jakiejś rady, pomóc w praktyczny sposób czy rozbawić narzekającego. Niestety, jesteśmy z góry skazani na porażkę. Osoby, które narzekają, najczęściej chcą być po prostu wysłuchane, chcą, by inna osoba zrozumiała, co czują, by przytaknęła, że to, co mówią, to prawda. Oto kilka wskazówek, jak sobie poradzić z osobą, która narzeka.
Powinniśmy przede wszystkim przyjąć do wiadomości, jak dana osoba się czuje, nie pomijać jej odczuć, tylko spróbować je zrozumieć, np.: Tato, rozumiem, dlaczego się źle czujesz. Artretyzm daje ci się we znaki, alekarzemogą być niewrażliwi na to. Masz pełne prawo być niezadowolonym.
Można przedstawić również własne odczucia i oczekiwać dla nich szacunku. Najlepiej wysłuchać osoby, która narzeka. Nieprzejmowanie się narzekaniami innych może spowodować, że będą się pojawiały częściej.
Wiele osób obawia się, że jeśli w tym narzekaniu znajdzie się choć trochę prawdy, spowoduje to jeszcze większą lawinę narzekań. Jednak jeśli zdecydujemy się naprzytaknięcie, nawet jeśli uważamy, że dana osoba mówi niekoniecznie sensowne rzeczy, to jest wielce prawdopodobne, że przestanie narzekać w naszej obecności, będzie wiedzieć, że naprawdę słuchamy.
Z naszej strony chcemy, aby narzekający wysłuchał naszych mądrości, rad i przestał być tak negatywnie nastawiony do wszystkiego. Ale to właśnie nakręca go jeszcze bardziej. Tym samym obie strony są sfrustrowane, bo nie osiągnęły tego, co chciały. Może dla nas wysłuchanie tej drugiej strony wydaje się niczym ważnym, ale to jest właśnie to, czego druga osoba oczekuje i potrzebuje.
Źródło: medycyna24.pl
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze