Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
URSZULA ROGALSKA • dawno temuW kolejnej odsłonie naszego cyklu Zabawy usprawniające percepcję ukażę, w jaki sposób bawić się z dzieckiem, by wykształcić i/lub usprawnić u niego wrażliwość słuchową.Wykształcenie tej funkcji niezbędne będzie dla dziecka, by prawidłowo pisać i czytać.
Najczęstszymi błędami uczniów, którzy mają zaburzoną wrażliwość słuchową są błędy w zapisie wyrazów, w których występują litery dźwięczne i bezdźwięczne (d-t, b-p itp.). Warto zatem dbać o ćwiczenie wrażliwości słuchowej, lecz nie można zapomnieć o tym, by były one prowadzone w formie zabawowej i nie trwały zbyt długo. Trzeba brać pod uwagę, że tego typu ćwiczenia mogą być męczące dla dzieci z zaburzeniami analizatora słuchowego.
W co warto się pobawić? Oto kilka przykładów:
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia typu szelest, szmer, stuknięcia, odgłosy pojazdów, kroków itp.
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków przyrody, np. ptaków, wiatru, wody itp.
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka itp.) oraz przesypywanie substancji tj. piasek, kasza, groch itp.
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja tych dźwięków (skąd dochodzi dźwięk)
- różnicowanie wysokości, natężenia, barwy dźwięków (różne instrumenty muzyczne).
Źródło: I. Czajkowska, K. Herda Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSP, 1996
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze