Dlaczego dochodzi do wahań cukru we krwi?

10. KofeinaPoziom cukru we krwi może wzrosnąć po wypiciu kawy, nawet tej czarnej bez cukru, ze względu na zawartość kofeiny. Herbata czarna, zielona oraz napoje energetyczne mogą spowodować wahania cukru we krwi szczególnie u ludzi chorych na cukrzycę. Każda osoba reaguje w inny sposób.
Zdjęcie autorstwa trophygeek / CC BY

10. Kofeina
Poziom cukru we krwi może wzrosnąć po wypiciu kawy, nawet tej czarnej bez cukru, ze względu na zawartość kofeiny. Herbata czarna, zielona oraz napoje energetyczne mogą spowodować wahania cukru we krwi szczególnie u ludzi chorych na cukrzycę. Każda osoba reaguje w inny sposób.

9. Jedzenie bez zawartości cukruWiele produktów, które na etykiecie mają napisane „bez zawartości cukru” może prowadzić do podwyższenia poziomu cukru we krwi. Dlaczego? Ponieważ wciąż mogą zawierać węglowodany pochodzące ze skrobi, błonnika czy też tłuszczu.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

9. Jedzenie bez zawartości cukru
Wiele produktów, które na etykiecie mają napisane „bez zawartości cukru” może prowadzić do podwyższenia poziomu cukru we krwi. Dlaczego? Ponieważ wciąż mogą zawierać węglowodany pochodzące ze skrobi, błonnika czy też tłuszczu.

8. Kuchnia chińskaUważaj na chińskie jedzenie! To nie biały ryż, zawarty w chińskich daniach, jest winowajcą. To produkty bogate w tłuszcz powodują, że wzrost poziomu cukru we krwi utrzymuje się w organizmie dłużej. Tak samo dzieje się w przypadku pizzy, frytek oraz innych produktów bogatych w węglowodany oraz tłuszcze. Sprawdź poziom cukru we krwi dwie godziny po zjedzeniu takich potraw, aby wiedzieć, jaki wpływ mają na ciebie.
Zdjęcie autorstwa joeymanley / CC BY

8. Kuchnia chińska
Uważaj na chińskie jedzenie! To nie biały ryż, zawarty w chińskich daniach, jest winowajcą. To produkty bogate w tłuszcz powodują, że wzrost poziomu cukru we krwi utrzymuje się w organizmie dłużej. Tak samo dzieje się w przypadku pizzy, frytek oraz innych produktów bogatych w węglowodany oraz tłuszcze. Sprawdź poziom cukru we krwi dwie godziny po zjedzeniu takich potraw, aby wiedzieć, jaki wpływ mają na ciebie.

7. PrzeziębieniePoziom cukru we krwi rośnie, gdy organizm pracuje, by zwalczyć przeziębienie. Pij dużo wody, aby nie doprowadzić do odwodnienia. W przypadku biegunki i wymiotów, jeśli trwają dłużej niż dwie godziny lub jeśli chorujesz dłużej niż dwa dni i brak jest poprawy, skontaktuj się ze swoim lekarzem. Niektóre lekarstwa, takie jak antybiotyki, mogą wpłynąć na wahania cukru we krwi.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

7. Przeziębienie
Poziom cukru we krwi rośnie, gdy organizm pracuje, by zwalczyć przeziębienie. Pij dużo wody, aby nie doprowadzić do odwodnienia. W przypadku biegunki i wymiotów, jeśli trwają dłużej niż dwie godziny lub jeśli chorujesz dłużej niż dwa dni i brak jest poprawy, skontaktuj się ze swoim lekarzem. Niektóre lekarstwa, takie jak antybiotyki, mogą wpłynąć na wahania cukru we krwi.

6. StresStresujący tryb życia wpływa na fakt, że organizm zaczyna produkować hormon – kortyzol, który podwyższa poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie powszechne wśród osób cierpiących na cukrzycę. Aby zredukować stres, staraj się głęboko oddychać oraz wykonywać relaksujące ćwiczenia. Jeśli to możliwe, postaraj się zmienić okoliczności, które powodują, że czujesz się tak zestresowany. 

6. Stres
Stresujący tryb życia wpływa na fakt, że organizm zaczyna produkować hormon – kortyzol, który podwyższa poziom cukru we krwi. Jest to szczególnie powszechne wśród osób cierpiących na cukrzycę. Aby zredukować stres, staraj się głęboko oddychać oraz wykonywać relaksujące ćwiczenia. Jeśli to możliwe, postaraj się zmienić okoliczności, które powodują, że czujesz się tak zestresowany. 

5. Napoje dla sportowcówNapoje energetyczne przeznaczone są do tego, aby szybko uzupełnić niedobór płynów w organizmie. Zawierają jednak bardzo dużo cukru. Przy umiarkowanym wysiłku fizycznym najlepsza dla nawodnienia organizmu będzie niegazowana woda mineralna. Napoje energetyczne mogą być przydatne wtedy, gdy wysiłek fizyczny jest bardziej intensywny.
Zdjęcie autorstwa Seo75 / CC BY

5. Napoje dla sportowców
Napoje energetyczne przeznaczone są do tego, aby szybko uzupełnić niedobór płynów w organizmie. Zawierają jednak bardzo dużo cukru. Przy umiarkowanym wysiłku fizycznym najlepsza dla nawodnienia organizmu będzie niegazowana woda mineralna. Napoje energetyczne mogą być przydatne wtedy, gdy wysiłek fizyczny jest bardziej intensywny.

4. Suszone owoceUważaj na suszone owoce, ponieważ nawet niewielka ich ilość zawiera dużo cukru. Dwie łyżeczki rodzynków, suszonych jeżyn czy wiśni zawiera tyle węglowodanów, ile niewielka cząstka świeżego owocu.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

4. Suszone owoce
Uważaj na suszone owoce, ponieważ nawet niewielka ich ilość zawiera dużo cukru. Dwie łyżeczki rodzynków, suszonych jeżyn czy wiśni zawiera tyle węglowodanów, ile niewielka cząstka świeżego owocu.

3. Prace domoweZwyczajne prace domowe takie jak sprzątanie czy koszenie trawnika mogą wpływać na obniżenie poziomu cukru we krwi. Wysiłek fizyczny podczas wykonywania codziennych obowiązków domowych może mieć wpływ na organizm tak samo jak umiarkowane ćwiczenia fizyczne.
Zdjęcie autorstwa Gareth Williams / CC BY

3. Prace domowe
Zwyczajne prace domowe takie jak sprzątanie czy koszenie trawnika mogą wpływać na obniżenie poziomu cukru we krwi. Wysiłek fizyczny podczas wykonywania codziennych obowiązków domowych może mieć wpływ na organizm tak samo jak umiarkowane ćwiczenia fizyczne.

2. JogurtProdukty, które zawierają „dobre bakterie”, takie jak jogurty, nazywane są produktami probiotycznymi. Mogą one poprawić trawienie oraz stabilizować poziom cukru we krwi. Bądź jednak ostrożny, gdyż niektóre jogurty mogą zawierać dodatkową ilość owoców oraz cukru. Najlepszym wyborem będzie jogurt naturalny.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

2. Jogurt
Produkty, które zawierają „dobre bakterie”, takie jak jogurty, nazywane są produktami probiotycznymi. Mogą one poprawić trawienie oraz stabilizować poziom cukru we krwi. Bądź jednak ostrożny, gdyż niektóre jogurty mogą zawierać dodatkową ilość owoców oraz cukru. Najlepszym wyborem będzie jogurt naturalny.

1. Dieta wegańskaSzczególnie osoby z cukrzycą, które przeszły na dietę bazującą na owocach oraz warzywach, mają niższy poziom cukru we krwi oraz potrzebują mniej insuliny. Ważną rolę może tu odgrywać zwiększenie ilości błonnika w diecie oraz produktów pełnoziarnistych, które spowalniają trawienie węglowodanów.
Zdjęcie autorstwa Romi / CC BY

1. Dieta wegańska
Szczególnie osoby z cukrzycą, które przeszły na dietę bazującą na owocach oraz warzywach, mają niższy poziom cukru we krwi oraz potrzebują mniej insuliny. Ważną rolę może tu odgrywać zwiększenie ilości błonnika w diecie oraz produktów pełnoziarnistych, które spowalniają trawienie węglowodanów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Sekrety pięknych włosów Gdy skóra traci elastyczność Wkładki ortopedyczne do butów Jak spalać kalorie bez wysiłku? Prosty przepis na idealne brwi Fotoodmładzanie Pielęgnacja stóp przy zespole stopy cukrzycowej Dlaczego warto częściej jeść winogrona? Czy wiesz, jak należy chronić oczy latem? Trądzik po trzydziestce Promienna cera Domowe oczyszczanie skóry, czyli jak być piękną na Sylwestra