15 sposobów na poprawę koncentracji w pracy

15. Szukaj nowych inspiracjiWszystko, co robisz może cię zainspirować do rozwoju. Z drugiej strony, możesz mieć własny wkład w to, by rzeczy, które dotąd wydawały się wszystkim nudne, stały się atrakcyjne i przyjemne. Zastanów się nad sensem swoich działań oraz pozwól obudzić się twórczej części ciebie. Zadaj sobie pytanie: dlaczego się tym zajmuję? Jakie są tego pozytywne aspekty? Odrobina poczucia humoru nie zaszkodzi. Zabawne idee mogą okazać się najlepsze – bo są nowe i świeże.
Zdjęcie autorstwa Luigi Mengato / CC BY

15. Szukaj nowych inspiracji
Wszystko, co robisz może cię zainspirować do rozwoju. Z drugiej strony, możesz mieć własny wkład w to, by rzeczy, które dotąd wydawały się wszystkim nudne, stały się atrakcyjne i przyjemne. Zastanów się nad sensem swoich działań oraz pozwól obudzić się twórczej części ciebie. Zadaj sobie pytanie: dlaczego się tym zajmuję? Jakie są tego pozytywne aspekty? Odrobina poczucia humoru nie zaszkodzi. Zabawne idee mogą okazać się najlepsze – bo są nowe i świeże.

14. Siedź po królewskuNawet siedząca praca może być wyczerpująca. Na dyskomfort szczególnie narażony jest wówczas kręgosłup. Przygotowanie stanowiska do kilkugodzinnej pracy może okazać się lekiem na całe zło. Dopiero kiedy jest nam wygodnie, możemy rzeczywiście skupić się na zadaniu.
Zdjęcie autorstwa Sean MacEntee / CC BY

14. Siedź po królewsku
Nawet siedząca praca może być wyczerpująca. Na dyskomfort szczególnie narażony jest wówczas kręgosłup. Przygotowanie stanowiska do kilkugodzinnej pracy może okazać się lekiem na całe zło. Dopiero kiedy jest nam wygodnie, możemy rzeczywiście skupić się na zadaniu.

13. Zarządzaj własną przestrzeniąTo prawdopodobnie ty jesteś główną odpowiedzialną osobą za porządek na własnym biurku. Zbyt wiele drobiazgów i bibelotów może rozpraszać uwagę. To samo dotyczy jedzenia oraz picia. Przyjrzyj się temu, co znajduje się przed tobą i pozostaw tylko te rzeczy, które są niezbędne do pracy.
Zdjęcie autorstwa Unsplash / CC BY

13. Zarządzaj własną przestrzenią
To prawdopodobnie ty jesteś główną odpowiedzialną osobą za porządek na własnym biurku. Zbyt wiele drobiazgów i bibelotów może rozpraszać uwagę. To samo dotyczy jedzenia oraz picia. Przyjrzyj się temu, co znajduje się przed tobą i pozostaw tylko te rzeczy, które są niezbędne do pracy.

12. Czysta woda zdrowia dodaCzłowiek w zależności od rodzaju wykonywanej pracy i podejmowanej aktywności powinien dostarczać sobie przynajmniej dwa i pół litra wody dziennie. Odwodniony organizm zaczyna odczuwać zmęczenie. Szklanka wody może zapobiec rozproszeniu uwagi, również wtedy, gdy dopada nas pierwszy głód. Napój warto mieć w zasięgu ręki, ale nie powinien on zajmować centralnej części stanowiska pracy.
Zdjęcie autorstwa Tambako The Jaguar / CC BY

12. Czysta woda zdrowia doda
Człowiek w zależności od rodzaju wykonywanej pracy i podejmowanej aktywności powinien dostarczać sobie przynajmniej dwa i pół litra wody dziennie. Odwodniony organizm zaczyna odczuwać zmęczenie. Szklanka wody może zapobiec rozproszeniu uwagi, również wtedy, gdy dopada nas pierwszy głód. Napój warto mieć w zasięgu ręki, ale nie powinien on zajmować centralnej części stanowiska pracy.

11. W kwestii przekąsekJeśli twój organizm domaga się przekąsek w pracy i jest to silniejsze od ciebie, miej je w zasięgu ręki, np. schowane w szufladzie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, które mogłyby cię odciągnąć od pracy.
Zdjęcie autorstwa Hans / CC BY

11. W kwestii przekąsek
Jeśli twój organizm domaga się przekąsek w pracy i jest to silniejsze od ciebie, miej je w zasięgu ręki, np. schowane w szufladzie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, które mogłyby cię odciągnąć od pracy.

10. Trzymaj w ryzach swój komputerJeśli chodzi o porządek, to nie chodzi tylko o ścieranie kurzu. Jeśli praca wymaga nieustannego korzystania z komputera, warto mieć na pulpicie skróty do najważniejszych programów, by nie tracić czasu na ich wielokrotne poszukiwanie. Pliki powinny być odpowiednio nazwane i pogrupowane tematycznie. Wtedy łatwiej znaleźć niezbędne dokumenty.
Zdjęcie autorstwa OTA Photos / CC BY

10. Trzymaj w ryzach swój komputer
Jeśli chodzi o porządek, to nie chodzi tylko o ścieranie kurzu. Jeśli praca wymaga nieustannego korzystania z komputera, warto mieć na pulpicie skróty do najważniejszych programów, by nie tracić czasu na ich wielokrotne poszukiwanie. Pliki powinny być odpowiednio nazwane i pogrupowane tematycznie. Wtedy łatwiej znaleźć niezbędne dokumenty.

9. Lista zadańLista zadań do wykonania danego dnia pozwala zachować porządek. Może być ona prowadzona w telefonie komórkowym, w komputerze lub w formie tradycyjnego kalendarza. Istotne, by była zawsze pod ręką i zawierała najważniejsze informacje, godziny oraz dane teleadresowe.
Zdjęcie autorstwa happy_serendipity / CC BY

9. Lista zadań
Lista zadań do wykonania danego dnia pozwala zachować porządek. Może być ona prowadzona w telefonie komórkowym, w komputerze lub w formie tradycyjnego kalendarza. Istotne, by była zawsze pod ręką i zawierała najważniejsze informacje, godziny oraz dane teleadresowe.

8. Ustal priorytetyWiększość z nas jest najbardziej wydajna podczas pierwszej godziny pracy. Wykonaj najważniejsze obowiązki właśnie w tym czasie. Masz wówczas duże zasoby energii na ich realizację. Następnie podejmuj działania zgodnie z właściwie ustaloną hierarchią, by na końcu zająć się rutynowymi, najmniej pilnymi obowiązkami.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

8. Ustal priorytety
Większość z nas jest najbardziej wydajna podczas pierwszej godziny pracy. Wykonaj najważniejsze obowiązki właśnie w tym czasie. Masz wówczas duże zasoby energii na ich realizację. Następnie podejmuj działania zgodnie z właściwie ustaloną hierarchią, by na końcu zająć się rutynowymi, najmniej pilnymi obowiązkami.

7. Daj się zrozumiećJeśli twój osobisty system pracy zależy od ciebie, poinformuj innych, kiedy mogą się do ciebie zwracać, a kiedy jesteś zbyt zajęty, by odpowiadać na dodatkowe pytania i rozwiązywać nie swoje problemy. Jeśli współpracownicy będą wiedzieli, że realizujesz ważne zadanie, będą mieli szansę tak zorganizować swoją własną pracę, by jak najlepiej ją wykonywać oraz nie przeszkadzać tobie.
Zdjęcie autorstwa Phil Whitehouse / CC BY

7. Daj się zrozumieć
Jeśli twój osobisty system pracy zależy od ciebie, poinformuj innych, kiedy mogą się do ciebie zwracać, a kiedy jesteś zbyt zajęty, by odpowiadać na dodatkowe pytania i rozwiązywać nie swoje problemy. Jeśli współpracownicy będą wiedzieli, że realizujesz ważne zadanie, będą mieli szansę tak zorganizować swoją własną pracę, by jak najlepiej ją wykonywać oraz nie przeszkadzać tobie.

6. Słuchawki tarczą dla twoich uszuNiektóre osoby są bardzo wrażliwe na wszelki hałas. Inne lubią pracować, gdy dookoła wrze. Jeśli należysz do pierwszej grupy, słuchawki i ulubiona muzyka pozwolą ci skupić się na jednym zadaniu – twoim własnym.
Zdjęcie autorstwa Timothy Takemoto / CC BY

6. Słuchawki tarczą dla twoich uszu
Niektóre osoby są bardzo wrażliwe na wszelki hałas. Inne lubią pracować, gdy dookoła wrze. Jeśli należysz do pierwszej grupy, słuchawki i ulubiona muzyka pozwolą ci skupić się na jednym zadaniu – twoim własnym.

5. Muzyka łagodzi obyczajeMuzyka, której słuchasz powinna pozwolić ci na skupienie podczas pracy. Gdy potrzebujesz motywacji, wybierz energiczne rytmy. Wykonywanie skomplikowanych działań, obarczonych dużą odpowiedzialnością można wesprzeć spokojną melodią, która ukoi nerwy.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

5. Muzyka łagodzi obyczaje
Muzyka, której słuchasz powinna pozwolić ci na skupienie podczas pracy. Gdy potrzebujesz motywacji, wybierz energiczne rytmy. Wykonywanie skomplikowanych działań, obarczonych dużą odpowiedzialnością można wesprzeć spokojną melodią, która ukoi nerwy.

4. Zamknij za sobą drzwiGodziny pracy są po to, by wykonywać powierzone obowiązki. Życie osobiste i zawodowe to nie to samo. Nie musisz odbierać każdego telefonu lub każdego maila. Jeżeli nie dotyczą one bezpośrednio twojej pracy ani nie jest to sytuacja, w której czyjeś życie jest zagrożone, prawdopodobnie możesz te sprawy odłożyć na „po pracy”. Jeśli musisz korzystać z komunikatora, a nie możesz poświęcić czasu innym, ustaw status „zajęty” lub „zaraz wracam”. Jest to sygnał, że być może nie odpowiesz od razu na zadane pytanie.
Zdjęcie autorstwa Joergelman / CC BY

4. Zamknij za sobą drzwi
Godziny pracy są po to, by wykonywać powierzone obowiązki. Życie osobiste i zawodowe to nie to samo. Nie musisz odbierać każdego telefonu lub każdego maila. Jeżeli nie dotyczą one bezpośrednio twojej pracy ani nie jest to sytuacja, w której czyjeś życie jest zagrożone, prawdopodobnie możesz te sprawy odłożyć na „po pracy”. Jeśli musisz korzystać z komunikatora, a nie możesz poświęcić czasu innym, ustaw status „zajęty” lub „zaraz wracam”. Jest to sygnał, że być może nie odpowiesz od razu na zadane pytanie.

3. Unikaj pokus portali społecznościowychW czasie pracy nie loguj się na portalach społecznościowych. Zazwyczaj zostajemy tam o wiele dłużej, niż początkowo planowaliśmy. Czasami coś ciekawego przykuwa naszą uwagę, innym razem ktoś korzysta z okazji, że jesteśmy dostępni i pyta o swoje sprawy. Jeżeli nie będziesz tego robił, znajomi nauczą się szanować twój czas i będą zgłaszać się wtedy, kiedy jest to wygodne dla obu stron.
Zdjęcie autorstwa Simon / CC BY

3. Unikaj pokus portali społecznościowych
W czasie pracy nie loguj się na portalach społecznościowych. Zazwyczaj zostajemy tam o wiele dłużej, niż początkowo planowaliśmy. Czasami coś ciekawego przykuwa naszą uwagę, innym razem ktoś korzysta z okazji, że jesteśmy dostępni i pyta o swoje sprawy. Jeżeli nie będziesz tego robił, znajomi nauczą się szanować twój czas i będą zgłaszać się wtedy, kiedy jest to wygodne dla obu stron.

2. Porządkuj pocztę elektronicznąWiadomości prywatne i służbowe nie powinny się mieszać. Najlepiej posiadać w tym celu oddzielny adres poczty elektronicznej. Warto również przeglądać regularnie pocztę, kasować nieistotne wiadomości i wyróżniać te najważniejsze. Systematyczność w tym zakresie może ułatwić poszukiwanie informacji przekazywanych nawet kilka miesięcy wstecz.
Zdjęcie autorstwa geralt / CC BY

2. Porządkuj pocztę elektroniczną
Wiadomości prywatne i służbowe nie powinny się mieszać. Najlepiej posiadać w tym celu oddzielny adres poczty elektronicznej. Warto również przeglądać regularnie pocztę, kasować nieistotne wiadomości i wyróżniać te najważniejsze. Systematyczność w tym zakresie może ułatwić poszukiwanie informacji przekazywanych nawet kilka miesięcy wstecz.

1. Kultura rozmów telefonicznychOdbieraj telefon tylko wtedy, gdy możesz. Jeśli rozmowy są pilne, a ty nie masz na nie czasu, grzecznie wyjaśnij swoją sytuację, zapisz najważniejsze informacje (imię i nazwisko rozmówcy, sprawę, której dotyczy rozmowa, niezbędne dane teleadresowe i ważne terminy), a następnie poinformuj, że zajmiesz się tym, jak tylko będziesz mógł. Oczywiście później tak zrób. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych nerwów zarówno tobie, jak i osobom po drugiej stronie słuchawki.
Zdjęcie autorstwa kropekk_pl / CC BY

1. Kultura rozmów telefonicznych
Odbieraj telefon tylko wtedy, gdy możesz. Jeśli rozmowy są pilne, a ty nie masz na nie czasu, grzecznie wyjaśnij swoją sytuację, zapisz najważniejsze informacje (imię i nazwisko rozmówcy, sprawę, której dotyczy rozmowa, niezbędne dane teleadresowe i ważne terminy), a następnie poinformuj, że zajmiesz się tym, jak tylko będziesz mógł. Oczywiście później tak zrób. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych nerwów zarówno tobie, jak i osobom po drugiej stronie słuchawki.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Dlaczego potrzebujemy elektrolitów? Co jeść, by uniknąć próchnicy? Znaczenie imion Bezdzietne mają gorzej Dlaczego się przejadamy? Powakacyjny trend – smakowite peelingi Bielizna modelująca - jaka i dla kogo? Dieta Dukana szkodzi! Chłodne, jesienne dni zniechęcają cię do biegania? Możesz to zmienić, zakładając odpowiedni strój treningowy! ENJOY YOUR TRAVEL – wakacyjna kolekcja WIBO Gdy wpada się w panikę… Z awokado i jogurtem najszybciej zrzucisz zbędne kilogramy