10 zaskakujących mitów dotyczących zakupów spożywczych

10. Żywność ekologiczna jest zawsze zdrowszaŻywność ekologiczna może zawierać mniejsze ilości pestycydów w porównaniu do żywności tradycyjnie uprawianej. Jednak składniki odżywcze poszczególnych grup produktów spożywczych są takie same w przypadku żywności ekologicznej oraz tradycyjnie uprawianej.
Zdjęcie autorstwa Jing / CC BY

10. Żywność ekologiczna jest zawsze zdrowsza
Żywność ekologiczna może zawierać mniejsze ilości pestycydów w porównaniu do żywności tradycyjnie uprawianej. Jednak składniki odżywcze poszczególnych grup produktów spożywczych są takie same w przypadku żywności ekologicznej oraz tradycyjnie uprawianej.

9. Produkty typu light są korzystniejsze dla zdrowiaHasło typu „niskotłuszczowy” czy „0% tłuszczu” może czynić produkt spożywczy bardziej atrakcyjnym dla zwykłego konsumenta. Niemniej jednak, obniżenie zawartości tłuszczu w danym produkcie jest często związane z podwyższeniem ilości substancji chemicznych, np. sztucznych słodzików, które mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.
Zdjęcie autorstwa Klearchos Kapoutsis / CC BY

9. Produkty typu light są korzystniejsze dla zdrowia
Hasło typu „niskotłuszczowy” czy „0% tłuszczu” może czynić produkt spożywczy bardziej atrakcyjnym dla zwykłego konsumenta. Niemniej jednak, obniżenie zawartości tłuszczu w danym produkcie jest często związane z podwyższeniem ilości substancji chemicznych, np. sztucznych słodzików, które mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

8. Mrożone warzywa są pozbawione wszelkich wartości odżywczychNajnowsze techniki mrożenia żywności umożliwiają zachowanie ok. 80% składników odżywczych występujących w świeżych warzywach. Mrożonki stanowią dla nas cenne źródło witamin oraz mikroelementów – w szczególności w okresie zimy, gdy wybór świeżych warzyw jest niewielki.
Zdjęcie autorstwa Stan Dalone & Miran Ri / CC BY

8. Mrożone warzywa są pozbawione wszelkich wartości odżywczych
Najnowsze techniki mrożenia żywności umożliwiają zachowanie ok. 80% składników odżywczych występujących w świeżych warzywach. Mrożonki stanowią dla nas cenne źródło witamin oraz mikroelementów – w szczególności w okresie zimy, gdy wybór świeżych warzyw jest niewielki.

7. Słodkie produkty są niezdroweNiekorzystny dla naszego zdrowia jest cukier prosty spożywany w nadmiarze, zawarty w słodyczach, nektarach czy rozmaitych napojach. Jednak kostka gorzkiej czekolady czy kilka orzechów w czekoladzie mogą być korzystne dla zdrowia. Czekolada powoduje wzrost poziomu hormonu szczęścia, z kolei orzechy stanowią źródło białka oraz korzystnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych.
Zdjęcie autorstwa Tim Sackton / CC BY

7. Słodkie produkty są niezdrowe
Niekorzystny dla naszego zdrowia jest cukier prosty spożywany w nadmiarze, zawarty w słodyczach, nektarach czy rozmaitych napojach. Jednak kostka gorzkiej czekolady czy kilka orzechów w czekoladzie mogą być korzystne dla zdrowia. Czekolada powoduje wzrost poziomu hormonu szczęścia, z kolei orzechy stanowią źródło białka oraz korzystnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych.

6. Lepiej unikać soków owocowych, bo zawierają cukierNie istnieje taki produkt przetworzony, który pod kątem zawartości składników odżywczych zastąpiłby świeże warzywa czy owoce. Niemniej jednak, od czasu do czasu warto wypić szklankę 100% soku owocowego czy warzywnego. W szczególności jeżeli nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Ważne jest to, aby unikać nektarów i napoi, gdyż są one rozcieńczone wodą oraz dodatkowo słodzone cukrem.
Zdjęcie autorstwa WikiImages / CC BY

6. Lepiej unikać soków owocowych, bo zawierają cukier
Nie istnieje taki produkt przetworzony, który pod kątem zawartości składników odżywczych zastąpiłby świeże warzywa czy owoce. Niemniej jednak, od czasu do czasu warto wypić szklankę 100% soku owocowego czy warzywnego. W szczególności jeżeli nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Ważne jest to, aby unikać nektarów i napoi, gdyż są one rozcieńczone wodą oraz dodatkowo słodzone cukrem.

5. Należy jeść tylko produkty pełnoziarnisteTo oczywiste, że produkty pełnoziarniste w przeciwieństwie do przetworzonych zawierają w składzie więcej substancji odżywczych. Niemniej jednak, nie każdy dobrze toleruje tego rodzaju produkty, a przy niektórych schorzeniach układowych są one niekiedy niewskazane, np. przy zaostrzeniu objawów wrzodziejącego zapalenia jelita.
Zdjęcie autorstwa juttazeisset / CC BY

5. Należy jeść tylko produkty pełnoziarniste
To oczywiste, że produkty pełnoziarniste w przeciwieństwie do przetworzonych zawierają w składzie więcej substancji odżywczych. Niemniej jednak, nie każdy dobrze toleruje tego rodzaju produkty, a przy niektórych schorzeniach układowych są one niekiedy niewskazane, np. przy zaostrzeniu objawów wrzodziejącego zapalenia jelita.

4. Dzieci lepiej zostawić w domuWarto zabierać dzieci na zakupy i uczyć je zdrowych nawyków, typu czytanie etykiet znajdujących się na żywności. Można nawet pokazać dziecku skład cukierków czy żelków, które zawierają rozmaite barwniki oraz konserwanty, i uczyć je, czego lepiej unikać w codziennym żywieniu. Oczywiście przed wyjściem na zakupy lepiej zadbać o to, aby dziecko było najedzone.
Zdjęcie autorstwa Caitlin Regan / CC BY

4. Dzieci lepiej zostawić w domu
Warto zabierać dzieci na zakupy i uczyć je zdrowych nawyków, typu czytanie etykiet znajdujących się na żywności. Można nawet pokazać dziecku skład cukierków czy żelków, które zawierają rozmaite barwniki oraz konserwanty, i uczyć je, czego lepiej unikać w codziennym żywieniu. Oczywiście przed wyjściem na zakupy lepiej zadbać o to, aby dziecko było najedzone.

3. Nie opłaca się kupować sałaty w gotowych paczkachRzeczywiście zakup główki sałaty może być tańszy niż kupno paczkowanego mixu sałat. Jednak często paczkowane sałaty są od razu gotowe do jedzenia i okazuje się, że ich spożycie przez członków rodziny jest zdecydowanie większe. Czasami nie mamy czasu lub po prostu nam się nie chce przygotowywać sałatki i w ogóle rezygnujemy z jej spożycia.
Zdjęcie autorstwa Stefan / CC BY

3. Nie opłaca się kupować sałaty w gotowych paczkach
Rzeczywiście zakup główki sałaty może być tańszy niż kupno paczkowanego mixu sałat. Jednak często paczkowane sałaty są od razu gotowe do jedzenia i okazuje się, że ich spożycie przez członków rodziny jest zdecydowanie większe. Czasami nie mamy czasu lub po prostu nam się nie chce przygotowywać sałatki i w ogóle rezygnujemy z jej spożycia.

2. Nabiał jest tuczący, więc lepiej go unikaćProdukty nabiałowe zawierają w składzie wapń, białko oraz witaminy z grupy D – składniki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie zaleca się całkowitej eliminacji tej grupy produktów z diety. Można ewentualnie zastąpić tłuste mleko czy twaróg półtłustym.
Zdjęcie autorstwa Benson Kua / CC BY

2. Nabiał jest tuczący, więc lepiej go unikać
Produkty nabiałowe zawierają w składzie wapń, białko oraz witaminy z grupy D – składniki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie zaleca się całkowitej eliminacji tej grupy produktów z diety. Można ewentualnie zastąpić tłuste mleko czy twaróg półtłustym.

1. Makaron tuczyMakaron pełnoziarnisty czy ten składający się w 100% z pszenicy durum stanowi cenne źródło węglowodanów złożonych. W rzeczywistości sam makaron nie powoduje tycia. Odpowiadają za to kaloryczne sosy na bazie śmietany. Z tego względu lepiej je zastąpić sosami przyrządzonymi z pomidorów.
Zdjęcie autorstwa Andrew Malone / CC BY

1. Makaron tuczy
Makaron pełnoziarnisty czy ten składający się w 100% z pszenicy durum stanowi cenne źródło węglowodanów złożonych. W rzeczywistości sam makaron nie powoduje tycia. Odpowiadają za to kaloryczne sosy na bazie śmietany. Z tego względu lepiej je zastąpić sosami przyrządzonymi z pomidorów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Naturalna witamina C 10 odchudzających przekąsek dla ćwiczących Jak się pozbyć kurzajki na stopie? Domowe leczenie i profilaktyka walki z nieestetycznymi brodawkami Kilka faktów na temat pielęgnacji włosów W telewizji ma być lekkostrawnie i niskokalorycznie Mały wielki gruczoł Prawdopodobieństwo zajścia w ciążę Co to jest stalking? Kwiat Kobiecości versus rak Jak odróżnić przeziębienie od poważniejszej choroby? Zadaj pytanie ekspertom z zakresu ginekologii i położnictwa Chroń swoje stopy - najlepsza profilaktyka przeciwgrzybicza

Popularne w tym tygodniu:

Joga dla początkujących do ćwiczenia w domu. Od czego zacząć? Jak zacząć bieganie? Praktyczne wskazówki dotyczące pierwszych treningów Jakie są rodzaje nakładek na zęby? Poznaj zastosowanie i zalety licówek