Sprawdź, dlaczego warto jeść gorzką czekoladę

9. Dlaczego warto jeść czekoladę?Niewiele osób potrzebuje przekonujących argumentów, aby zjeść czekoladę. Smak i poprawa samopoczucia po spożyciu to wystarczający powód. Jeśli jednak nie jesz czekolady regularnie, możesz stracić zdumiewające zalety dla zdrowia. Oczywiście należy jeść czekoladę odpowiednią – batoniki znajdujące się przy kasie nie mają takiego efektu. Najlepsze rezultaty daje gorzka czekolada z zawartością kakao przynajmniej 70%. Oto powody, dla których warto jeść czekoladę.
Zdjęcie autorstwa makelessnoise / CC BY

9. Dlaczego warto jeść czekoladę?
Niewiele osób potrzebuje przekonujących argumentów, aby zjeść czekoladę. Smak i poprawa samopoczucia po spożyciu to wystarczający powód. Jeśli jednak nie jesz czekolady regularnie, możesz stracić zdumiewające zalety dla zdrowia. Oczywiście należy jeść czekoladę odpowiednią – batoniki znajdujące się przy kasie nie mają takiego efektu. Najlepsze rezultaty daje gorzka czekolada z zawartością kakao przynajmniej 70%. Oto powody, dla których warto jeść czekoladę.

8. Zdrowsza skóraSpożywanie czekolady bogatej w antyoksydanty sprawia, że skóra jest gładsza, bardziej nawilżona i odporna na poparzenia słoneczne. Kakao wspomaga krążenie w naczyniach włosowatych w zewnętrznej warstwie skóry, co sprawia, że te naczynia lepiej pobierają tlen i składniki odżywcze, które chronią skórę przed odwodnieniem i poparzeniami.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

8. Zdrowsza skóra
Spożywanie czekolady bogatej w antyoksydanty sprawia, że skóra jest gładsza, bardziej nawilżona i odporna na poparzenia słoneczne. Kakao wspomaga krążenie w naczyniach włosowatych w zewnętrznej warstwie skóry, co sprawia, że te naczynia lepiej pobierają tlen i składniki odżywcze, które chronią skórę przed odwodnieniem i poparzeniami.

7. Zdrowsze zębyCukier w słodyczach powoduje próchnicę, ale kakao chroni zęby. Ziarna kakao zawierają antybakteryjne składniki, które hamują tworzenie się kamienia nazębnego. Według badań na dzieciach, które przez 4 dni nie myły zębów, już jedno płukanie płynem na bazie kakao zmniejszyło kamień nazębny o prawie 50% i zabiło 21% bakterii.
Zdjęcie autorstwa Nathan O'Nions / CC BY

7. Zdrowsze zęby
Cukier w słodyczach powoduje próchnicę, ale kakao chroni zęby. Ziarna kakao zawierają antybakteryjne składniki, które hamują tworzenie się kamienia nazębnego. Według badań na dzieciach, które przez 4 dni nie myły zębów, już jedno płukanie płynem na bazie kakao zmniejszyło kamień nazębny o prawie 50% i zabiło 21% bakterii.

6. Zmniejszone przybieranie na wadzeKakao ma duże ilości błonnika i białek – tabliczka czekolady to odpowiednio 4 i 8-9 gramów, natomiast łyżka kakao w proszku to 4 gramy błonnika i 1 gram białka. Interesujące jest również to, że powąchanie ciemnej czekolady zmniejsza apetyt. Jest to związane z wytwarzaniem się greliny – hormonu, który hamuje głód, a efekt utrzymuje się do godziny.
Zdjęcie autorstwa Lisa Widerberg / CC BY

6. Zmniejszone przybieranie na wadze
Kakao ma duże ilości błonnika i białek – tabliczka czekolady to odpowiednio 4 i 8-9 gramów, natomiast łyżka kakao w proszku to 4 gramy błonnika i 1 gram białka. Interesujące jest również to, że powąchanie ciemnej czekolady zmniejsza apetyt. Jest to związane z wytwarzaniem się greliny – hormonu, który hamuje głód, a efekt utrzymuje się do godziny.

5. Zdrowsze serceCzekolada często jest szkalowana ze względu na masło kakaowe, które ma dużo tłuszczów nasyconych. Jednak okazuje się, że inne rodzaje tłuszczów nasyconych, takie jak olej kokosowy, mają dobroczynny wpływ na zdrowie. 1/3 tłuszczu w maśle kakaowym to kwas stearynowy, który wątroba przetwarza na zdrowy jednonienasycony tłuszcz zwany kwasem oleinowym. Kwas oleinowy obniża zły cholesterol i podnosi ten dobry. Co więcej, składniki przeciwzapalne w kakao zwalczają stany zapalne naczyń krwionośnych, poprawiają ich giętkość, przez co obniża się ciśnienie krwi, oraz powstrzymują sklejanie się płytek krwi – innymi słowy zapobiegają chorobom serca.
Zdjęcie autorstwa Chris Hunkeler / CC BY

5. Zdrowsze serce
Czekolada często jest szkalowana ze względu na masło kakaowe, które ma dużo tłuszczów nasyconych. Jednak okazuje się, że inne rodzaje tłuszczów nasyconych, takie jak olej kokosowy, mają dobroczynny wpływ na zdrowie. 1/3 tłuszczu w maśle kakaowym to kwas stearynowy, który wątroba przetwarza na zdrowy jednonienasycony tłuszcz zwany kwasem oleinowym. Kwas oleinowy obniża zły cholesterol i podnosi ten dobry. Co więcej, składniki przeciwzapalne w kakao zwalczają stany zapalne naczyń krwionośnych, poprawiają ich giętkość, przez co obniża się ciśnienie krwi, oraz powstrzymują sklejanie się płytek krwi – innymi słowy zapobiegają chorobom serca.

4. SkupienieBadania rezonansem magnetycznym pokazały, że czekolada poprawia krążenie krwi w mózgu, co poprawia zdolność skupienia się. Małe ilości kakao spożywane przez 5 dni wpłynęły na lepszą cyrkulację krwi w mózgu u zdrowych osób, które wykonywały zadania kognitywne.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

4. Skupienie
Badania rezonansem magnetycznym pokazały, że czekolada poprawia krążenie krwi w mózgu, co poprawia zdolność skupienia się. Małe ilości kakao spożywane przez 5 dni wpłynęły na lepszą cyrkulację krwi w mózgu u zdrowych osób, które wykonywały zadania kognitywne.

3. Mniej lękówStres sprawia, że w ciele produkowany jest kortyzol, którego efektem ubocznym jest wytwarzanie się tkanki tłuszczowej wokół organów i który może powodować depresję, choroby serca i udary. Jednak według badań osoby spożywające 40 gramów czekolady dziennie przez 2 tygodnie miały niższy poziom kortyzolu. Inne badania pokazały, że po 30 dniach codziennego spożywania kakao poziom lęku spadł o 10%.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

3. Mniej lęków
Stres sprawia, że w ciele produkowany jest kortyzol, którego efektem ubocznym jest wytwarzanie się tkanki tłuszczowej wokół organów i który może powodować depresję, choroby serca i udary. Jednak według badań osoby spożywające 40 gramów czekolady dziennie przez 2 tygodnie miały niższy poziom kortyzolu. Inne badania pokazały, że po 30 dniach codziennego spożywania kakao poziom lęku spadł o 10%.

2. Lepszy efekt ćwiczeńCzekolada podnosi energię przed ćwiczeniami i dostarcza jej w ich trakcie oraz ogranicza zakwasy po ćwiczeniach. Katechiny i epikatechiny, czyli dwa rodzaje antyoksydantów zawartych w czekoladzie, sprawiają, że mięśnie lepiej wchłaniają składniki odżywcze. Najlepiej jest więc po ćwiczeniach włożyć kilka kawałków czekolady do ust i poczekać, aż się roztopią.
Zdjęcie autorstwa Rance Costa / CC BY

2. Lepszy efekt ćwiczeń
Czekolada podnosi energię przed ćwiczeniami i dostarcza jej w ich trakcie oraz ogranicza zakwasy po ćwiczeniach. Katechiny i epikatechiny, czyli dwa rodzaje antyoksydantów zawartych w czekoladzie, sprawiają, że mięśnie lepiej wchłaniają składniki odżywcze. Najlepiej jest więc po ćwiczeniach włożyć kilka kawałków czekolady do ust i poczekać, aż się roztopią.

1. Jak czerpać najwięcej zalet ze spożywania czekolady?Zaleca sie jedzenie 40 gramów czekolady dziennie przez przynajmniej 8 tygodni, a ilość ta powinna być podzielona na 8 porcji pięciogramowych. Jeśli nie lubisz gorzkiej czekolady, możesz spróbować kakao (tylko pamiętaj, aby nie był to napój kakaowy, ale prawdziwe kakao), które można pić z mlekiem lub dodawać do smoothie.
Zdjęcie autorstwa Ginny / CC BY

1. Jak czerpać najwięcej zalet ze spożywania czekolady?
Zaleca sie jedzenie 40 gramów czekolady dziennie przez przynajmniej 8 tygodni, a ilość ta powinna być podzielona na 8 porcji pięciogramowych. Jeśli nie lubisz gorzkiej czekolady, możesz spróbować kakao (tylko pamiętaj, aby nie był to napój kakaowy, ale prawdziwe kakao), które można pić z mlekiem lub dodawać do smoothie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Dziurawiec zwyczajny Wakacje z kleszczami? Nie! Lifting piersi Grzybica – jak jej uniknąć Stres w pracy? Pozbądź się jesiennej alergii Zapalenie wątroby Oddech dla lepszej koncentracji Zestresowana? To może pomóc Męczy cię bezsenność? Powodem może być… źle dobrana poduszka! Miodowe kosmetyki Badania profilaktyczne kobiet - jakie i kiedy wykonywać?