Zabawy integracyjne dla dzieci - cz. 1
PAULINA WÓJTOWICZ • dawno temuIntegracja w grupie jest bardzo ważnym etapem rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci. Wspólna zabawa nie tylko rozładowuje dziecięcą energię, ale też uczy zaufania, tolerancji i umacnia więzi między maluchami. Dobrym pomysłem na zabawę integracyjną są zabawy taneczne dla dzieci. A jakie są jeszcze pomysły na zabawy? Jak zorganizować zabawy integracyjne? Poniżej przedstawiamy przykłady zabaw.
Spacerowanie
Dzieci przechadzają się swobodnie po pomieszczeniu w rytm twoich komend. Najpierw mów, by chodziły, jakby były zmęczone, smutne lub radosne; później z otwartym parasolem pod wiatr, skacząc przez kałuże; a na koniec by stawiały zwariowane kroki i pokazywały śmieszne miny.
Pantomima
Dzieci siadają w kręgu, a jedno z nich wychodzi na środek. Jego zadaniem jest pokazanie wymyślonej przez siebie rzeczy lub czynności, a pozostałe maluchy muszą zgadnąć, o co chodzi. Zwycięzca wchodzi do środka i prezentuje swoją zagadkę. Nie można używać słów!
Pudełko
Dzieci siedzą lub stoją w kole. W tle gra muzyka. W ruch puszczone jest pudełko z losami, na każdej karteczce małe zadanie (np. zaśpiewaj piosenkę, powiedz coś miłego sąsiadowi itp.). Kiedy muzyka ucichnie, osoba, która trzyma właśnie pudełko, wyjmuje jedną karteczkę, czyta głośno zadanie i wykonuje je.
Lustro
Dzieci stają naprzeciw siebie w parach. Jedno z nich wykonuje różne gesty i miny, a jego partner musi je idealnie odwzorować, naśladując jego ruchy. Po chwili dzieci zamieniają się rolami, a następnie zmieniają partnerów.
Leśna burza
Dzieci siedzą w kręgu. Przydziel każdemu z nich nazwę leśnego zwierzątka. Sama również się w to zaangażuj. Następnie wygłaszaj komendy, np. „lisy odwiedzają sarny” - maluchy, które są tymi zwierzętami, zamieniają się miejscami itd.
Zaufaj mi
Dobierz dzieci w pary. Jednemu z nich zawiąż oczy chustą. Zadaniem drugiego jest prowadzenie „ślepego”. Na zakończenie można porozmawiać z dziećmi o emocjach, jakie to zadanie w nich wyzwoliło.
Zgadywanie myśli
Każde dziecko wybiera sobie jakąś rzecz, która znajduje się w pomieszczeniu; nie mówi o niej głośno. Jego sąsiad ma za zadanie zgadnąć, o czym myśli, dostając podpowiedź, na jaką literę rozpoczyna się nazwa przedmiotu. Jeśli maluch nie wie, zgadują wszystkie dzieci. Gdy odpowiedzi nadal brak, pomysłodawca dodaje kolejną literę alfabetu.
Pytania
Jedno z dzieci wychodzi z pomieszczenia. W tym czasie podaj pozostałym maluchom nazwę, np. przedmiotu lub zwierzątka. Zaproś z powrotem dziecko. Jego zadaniem jest odgadnięcie nazwy przez zadanie 10 pytań, np. „czy jest w tym pomieszczeniu? Czy jego kolor to czerwony” itp. Odpowiedzi, które udzielają dzieci, mogą być tylko „tak” i „nie”. Po wyczerpaniu limitu pytań, musi spróbować zgadnąć.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze