Zabawy muzyczne dla dzieci
BEATKA • dawno temuZabawy muzyczne wpływają na rozwój ruchowy dzieci oraz wykorzystują inwencję twórczą maluchów. Lekcje rytmiki w przedszkolu lub szkole należą do popularnych wśród dzieci. Najlepszy sposób nauki dla dzieci odbywa się właśnie poprzez zabawę. Daje to maluchom wiele uciechy i radości. Zabawy dzieci rozwijają wyobraźnię przestrzenną, zdolności twórcze, uwrażliwiają malucha na artykulację muzyki.
Zabawy muzyczno-ruchowe
- Stonoga
Tego typu zabawa ruchowa dla dzieci rozwija zdolności improwizacyjne, inwencję ruchową i umiejętność naśladowania ruchów. Dzieci ustawiają się w szeregu, jedno za drugim. Osoba, która stoi jako pierwsza prowadzi pozostałe dzieci i wymyśla ruchy w takt muzyki granej przez nauczyciela. Pozostałe dzieci naśladują ruchy pierwszej osoby. Ważne jest to, żeby muzyka co jakiś czas zmieniała się. Jej zróżnicowany charakter spowoduje, że dziecko będzie musiało co pewien czas zmieniać swoje ruchy. Po pewnym czasie dziecko, które do tej pory prowadziło pozostałe dzieci, przechodzi na koniec, a jego miejsce zajmuje osoba, która stoi jako druga. Istnieje odmiana tej zabawy polegająca na tym, że zabawa rozpoczyna się w ciszy. Wówczas dziecko improwizuje bez muzyki, a to nauczyciel zaczyna akompaniować, dostroiwszy się do ruchów dziecka.
- Lustro
Popularna i prosta zabawa rozwijająca dziecko. Zabawa dzieci polega na tym, że jedno dziecko wykonuje improwizację ruchową, a pozostałe dzieci naśladują jej ruchy, jak w lustrze. Tego typu zabawa rozwija wyobraźnię przestrzenną, pozwala nabywać dziecku dodatkowe umiejętności ruchowe i uczy obserwacji. W ten sposób można się bawić przy muzyce lub w ciszy.
Zabawy muzyczno-plastyczne
- Malarz
Zabawa polega na różnej technice artykulacji muzyki. Nauczyciel wykonuje fragment muzyki w staccato, a następnie kolejny fragment w legato. Staccato to technika artykulacji muzyki w taki sposób, którego efektem są oderwane od siebie dźwięki. Z kolei legato to sposób wykonania muzyki w sposób płynny, bez przerw. Dzieci muszą w sposób plastyczny, gestami rąk, odzwierciedlić sposób grania. Tego typu zabawa ma na celu uwrażliwienie maluchów na poszczególne sposoby artykulacji muzyki. Maluchy mogą rysować na kartkach papieru to co czują podczas słuchania muzyki. Dzieci mogą też stać lub siedzieć i gestami rąk odzwierciedlać swoje odczucia.
- Fotograf
Nauczyciel gra melodię. Dzieci przez ten czas poruszają się po sali w rytmie muzyki. Gdy nauczyciel przestaje grać, dzieci zatrzymują się w pozie, którą właśnie wykonywały. Sala na chwilę zamiera, jak na fotografii. Nauczyciel odchodzi od instrumentu i ogląda powstałe „fotografie”.
- Film z życia codziennego
W tej zabawie najważniejsze jest uchwycenie tempa. Dzieci, same lub w parach, przedstawiają scenkę z życia codziennego (poranne ubieranie, przygotowywanie śniadania lub mycie zębów) w tempie normalnym, w tempie przyspieszonym oraz zwolnionym. Może być to zabawa w parach lub zabawa pojedyncza. Dzieci powtarzają daną scenkę trzykrotnie. Treścią scenki mogą być fragmenty bajek. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze