Jak czytać etykiety, aby uniknąć alergenów?

9. Naucz się rozpoznawać słowa oznaczające alergeny
                                                    9. Naucz się rozpoznawać słowa oznaczające alergeny
                                                                                                            Rozszyfrowanie składu produktu wypisanego na etykiecie to nie lada wyzwanie. Jednakże dowiadywanie się, co oznaczają dane zwroty jest kluczowe w przypadku alergii pokarmowej. Składniki pozyskiwane z alergenu mogą widnieć na opakowaniu pod różnymi nazwami, a mogą być równie niebezpieczne jak sam alergen w wywoływaniu potencjalnie groźnej reakcji alergicznej. Musisz zatem wiedzieć dokładnie, na co masz uczulenie oraz znać słowa, które są istotne w przypadku twojej alergii.
Zdjęcie etykiety produktu / Shutterstock

9. Naucz się rozpoznawać słowa oznaczające alergeny

9. Naucz się rozpoznawać słowa oznaczające alergeny
Rozszyfrowanie składu produktu wypisanego na etykiecie to nie lada wyzwanie. Jednakże dowiadywanie się, co oznaczają dane zwroty jest kluczowe w przypadku alergii pokarmowej. Składniki pozyskiwane z alergenu mogą widnieć na opakowaniu pod różnymi nazwami, a mogą być równie niebezpieczne jak sam alergen w wywoływaniu potencjalnie groźnej reakcji alergicznej. Musisz zatem wiedzieć dokładnie, na co masz uczulenie oraz znać słowa, które są istotne w przypadku twojej alergii.

8. Informacje o powszechnych alergenach
                                                    8. Informacje o powszechnych alergenach
                                                                                                            Według prawa, wymagane jest, aby na wszystkich opakowaniach znajdowała się informacja na temat powszechnych alergenów zawartych w produkcie: mleka, jajek, ryb, owoców morza, orzechów, pszenicy i soi. Nie oznacza to jednak, że dany alergen będzie wypisany bezpośrednio. Szczególnie w przetworzonej żywności trzeba zwracać uwagę na naturalne oraz sztuczne dodatki smakowe.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

8. Informacje o powszechnych alergenach

8. Informacje o powszechnych alergenach
Według prawa, wymagane jest, aby na wszystkich opakowaniach znajdowała się informacja na temat powszechnych alergenów zawartych w produkcie: mleka, jajek, ryb, owoców morza, orzechów, pszenicy i soi. Nie oznacza to jednak, że dany alergen będzie wypisany bezpośrednio. Szczególnie w przetworzonej żywności trzeba zwracać uwagę na naturalne oraz sztuczne dodatki smakowe.

7. Orzechy ziemne
                                                    7. Orzechy ziemne
                                                                                                            Powszechnie spotykane w potrawach kuchni azjatyckiej, afrykańskiej i indonezyjskiej, są też jednym z najczęstszych alergenów. Składniki, które mogą zawierać orzechy ziemne i powinny być unikane przez alergików to:

nugat,
marcepan,
olej arachidowy,
mielone orzechy.
Zdjęcie autorstwa Lebensmittelfotos / CC BY

7. Orzechy ziemne

7. Orzechy ziemne
Powszechnie spotykane w potrawach kuchni azjatyckiej, afrykańskiej i indonezyjskiej, są też jednym z najczęstszych alergenów. Składniki, które mogą zawierać orzechy ziemne i powinny być unikane przez alergików to:

nugat,
marcepan,
olej arachidowy,
mielone orzechy.

6. Jajka
                                                    6. Jajka
                                                                                                            Uczulenie na jajka jest szczególnie powszechne wśród dzieci, a reakcje alergiczne mogą być łagodne lub ostre. Białko jajka zawiera alergeny, jednak alergicy powinni unikać jajek w ogóle, ponieważ niemożliwe jest całkowite oddzielenie białka od żółtka. Proteiny jajek często występują w wypiekach, szczepionkach i innych przetwarzanych produktach. Składniki, które mogą je zawierać to:

albuminy,
lizozym,
majonez,
beza,
paluszki surimi.
Zdjęcie autorstwa Justus Blümer / CC BY

6. Jajka

6. Jajka
Uczulenie na jajka jest szczególnie powszechne wśród dzieci, a reakcje alergiczne mogą być łagodne lub ostre. Białko jajka zawiera alergeny, jednak alergicy powinni unikać jajek w ogóle, ponieważ niemożliwe jest całkowite oddzielenie białka od żółtka. Proteiny jajek często występują w wypiekach, szczepionkach i innych przetwarzanych produktach. Składniki, które mogą je zawierać to:

albuminy,
lizozym,
majonez,
beza,
paluszki surimi.

5. Nabiał
                                                    5. Nabiał
                                                                                                            Uczulenie na mleko i nabiał to nie to samo co nietolerancja laktozy. W przypadku alergii, układ odpornościowy reaguje na białko w mleku. Natomiast organizm osób, które nie tolerują laktozy nie posiada enzymu potrzebnego do rozłożenia laktozy – cukru znajdującego się w mleku. Układ odpornościowy nie uczestniczy w tym procesie. Aby uniknąć objawów alergii, należy wystrzegać się tych składników:

kazeina,
diacetyl,
ghi lub ghee,
laktoalbumina,
laktoferyna,
tagatoza,
serwatka.
Zdjęcie jedzenia / Shutterstock

5. Nabiał

5. Nabiał
Uczulenie na mleko i nabiał to nie to samo co nietolerancja laktozy. W przypadku alergii, układ odpornościowy reaguje na białko w mleku. Natomiast organizm osób, które nie tolerują laktozy nie posiada enzymu potrzebnego do rozłożenia laktozy – cukru znajdującego się w mleku. Układ odpornościowy nie uczestniczy w tym procesie. Aby uniknąć objawów alergii, należy wystrzegać się tych składników:

kazeina,
diacetyl,
ghi lub ghee,
laktoalbumina,
laktoferyna,
tagatoza,
serwatka.

4. Soja
                                                    4. Soja
                                                                                                            Soja jest powszechnie używana w żywności przetworzonej, co sprawia, że jest powszechnie spotykanym ukrytym alergenem. Często można ją spotkać jako składnik w kuchni azjatyckiej i wegetariańskiej. Osoby, które są uczulone na soję, powinny unikać następujących składników:

sos sojowy,
białko sojowe,
edamame (zielona soja),
miso,
natto,
tempeh,
tofu.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

4. Soja

4. Soja
Soja jest powszechnie używana w żywności przetworzonej, co sprawia, że jest powszechnie spotykanym ukrytym alergenem. Często można ją spotkać jako składnik w kuchni azjatyckiej i wegetariańskiej. Osoby, które są uczulone na soję, powinny unikać następujących składników:

sos sojowy,
białko sojowe,
edamame (zielona soja),
miso,
natto,
tempeh,
tofu.

3. Gluten
                                                    3. Gluten
                                                                                                            Ważne jest, aby rozróżniać nadwrażliwość na gluten i na pszenicę. Osoby uczulone na gluten nie mogą spożywać pszenicy, jednak jeśli pszenica jest alergenem, można spożywać gluten, który występuje też w innych ziarnach zbóż. Gluten może występować pod następującymi nazwami:

mąka razowa,
jęczmień,
durum,
kasza manna,
żyto,
pszenżyto,
słód,
orkisz.
Zdjęcie autorstwa Jim Champion / CC BY

3. Gluten

3. Gluten
Ważne jest, aby rozróżniać nadwrażliwość na gluten i na pszenicę. Osoby uczulone na gluten nie mogą spożywać pszenicy, jednak jeśli pszenica jest alergenem, można spożywać gluten, który występuje też w innych ziarnach zbóż. Gluten może występować pod następującymi nazwami:

mąka razowa,
jęczmień,
durum,
kasza manna,
żyto,
pszenżyto,
słód,
orkisz.

2. Ryby
                                                    2. Ryby
                                                                                                            Osoby uczulone na ryby, np. na łososia, mogą być uczulone także na inne gatunki. Zaleca się, aby takie osoby unikały ryb w ogóle. Poza nazwami poszczególnych gatunków ryb na produkcie, ukryte alergeny, na które należy zwrócić uwagę to:

klops,
sos barbecue,
sos worcester,
dressing typu cezar.
Zdjęcie autorstwa Alpha / CC BY

2. Ryby

2. Ryby
Osoby uczulone na ryby, np. na łososia, mogą być uczulone także na inne gatunki. Zaleca się, aby takie osoby unikały ryb w ogóle. Poza nazwami poszczególnych gatunków ryb na produkcie, ukryte alergeny, na które należy zwrócić uwagę to:

klops,
sos barbecue,
sos worcester,
dressing typu cezar.

1. Pozostałe porady
                                                    1. Pozostałe porady
                                                                                                            Zaleca się alergikom wydrukowanie listy składników z potencjalnymi alergenami, którą będą zabierać ze sobą na zakupy. W ten sposób można do niej zawsze zajrzeć, kiedy czytamy skład produktu na opakowaniu. Jeżeli taki sposób przyprawia cię o ból głowy, jest jeszcze jedno wyjście – gotuj dania ze świeżych składników. Jedzenie jak najmniejszej ilości przetworzonych produktów zmniejsza ryzyko spożycia alergenu. Taki sposób może dla wielu osób okazać się nie tylko łatwiejszy, ale i zdrowszy.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

1. Pozostałe porady

1. Pozostałe porady
Zaleca się alergikom wydrukowanie listy składników z potencjalnymi alergenami, którą będą zabierać ze sobą na zakupy. W ten sposób można do niej zawsze zajrzeć, kiedy czytamy skład produktu na opakowaniu. Jeżeli taki sposób przyprawia cię o ból głowy, jest jeszcze jedno wyjście – gotuj dania ze świeżych składników. Jedzenie jak najmniejszej ilości przetworzonych produktów zmniejsza ryzyko spożycia alergenu. Taki sposób może dla wielu osób okazać się nie tylko łatwiejszy, ale i zdrowszy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Terapia rodzinna pozwala złagodzić dziecięce bóle brzucha Oliwa z oliwek Latem dbaj o tłustą skórę Piękna w noc poślubną Fazy cyklu miesiączkowego Zmęczenie – jesienne przesilenie czy objaw poważnej choroby Polki na zakupach - relaks czy konieczność? Ćwiczenia na talię osy Perfekcyjna skóra w karnawale Jak celować, czyli obierać cel? Jak zadbać o swoje nogi? Zaburzenia głosu

Popularne w tym tygodniu:

Dieta w insulinooporności – fakty i mity