Jedzenie wspierające twoje hormony

13. Jedzenie wpływające na hormonyHormony to system kontrolny ciała. Jednak żyjemy w czasach, w których substancje zaburzające hormony w organizmie czają się w przetworzonej żywności, szamponach, świeczkach zapachowych i odświeżaczach. Natomiast hormony wymykające się spod kontroli oznaczają problemy ze zdrowiem, takie jak trudności z utratą wagi, zajściem w ciążę i uczuciem szczęścia. Oto lista produktów, które pozwolą osiągnąć hormonalną równowagę, walczyć z chorobami i stracić na wadze.
Zdjęcie autorstwa muammerokumus / CC BY

13. Jedzenie wpływające na hormony
Hormony to system kontrolny ciała. Jednak żyjemy w czasach, w których substancje zaburzające hormony w organizmie czają się w przetworzonej żywności, szamponach, świeczkach zapachowych i odświeżaczach. Natomiast hormony wymykające się spod kontroli oznaczają problemy ze zdrowiem, takie jak trudności z utratą wagi, zajściem w ciążę i uczuciem szczęścia. Oto lista produktów, które pozwolą osiągnąć hormonalną równowagę, walczyć z chorobami i stracić na wadze.

12. BrokułyBrokuły i inne warzywa takie jak kalafior, jarmuż i kapusta zawierają duże dawki izotiocyjanianów, włącznie z indolo-3-karbinolem, który pomaga rozkładać szkodliwe metabolity estrogenu, który hamuje rozwój guzów, zwłaszcza we wrażliwych komórkach piersi. Wystarczy 2,5 kubka brokułów tygodniowo, aby obniżyć ryzyko kilku rodzajów raka, zwłaszcza raka piersi i prostaty.
Zdjęcie autorstwa liz west / CC BY

12. Brokuły
Brokuły i inne warzywa takie jak kalafior, jarmuż i kapusta zawierają duże dawki izotiocyjanianów, włącznie z indolo-3-karbinolem, który pomaga rozkładać szkodliwe metabolity estrogenu, który hamuje rozwój guzów, zwłaszcza we wrażliwych komórkach piersi. Wystarczy 2,5 kubka brokułów tygodniowo, aby obniżyć ryzyko kilku rodzajów raka, zwłaszcza raka piersi i prostaty.

11. Siemię lnianeSiemię lniane pełne jest lignanów, które pomagają chronić przed niektórymi typami raka, zwłaszcza rakiem piersi, prostaty i jelit. Dodawaj 2-3 łyżki siemienia lnianego do smoothie, owsianki, sałatki lub płatków każdego dnia, aby obniżyć ryzyko raka oraz dostarczyć organizmowi dawki błonnika i kwasów tłuszczowych.
Zdjęcie autorstwa Sanjay Acharya / CC BY

11. Siemię lniane
Siemię lniane pełne jest lignanów, które pomagają chronić przed niektórymi typami raka, zwłaszcza rakiem piersi, prostaty i jelit. Dodawaj 2-3 łyżki siemienia lnianego do smoothie, owsianki, sałatki lub płatków każdego dnia, aby obniżyć ryzyko raka oraz dostarczyć organizmowi dawki błonnika i kwasów tłuszczowych.

10. Zielona herbataPicie zielonej herbaty znacznie poprawia metabolizm i spalanie tłuszczu. Kofeina dostarcza energii, ale herbata również uspokaja, gdyż zawiera teaninę – naturalny składnik, który blokuje wytwarzanie się kortyzolu. Pij 4 filiżanki zielonej herbaty dziennie, a będziesz cieszyć się spadkiem wagi – możliwe, że bez potrzeby zmian w diecie i ćwiczeń.
Zdjęcie autorstwa Wikimol / CC BY

10. Zielona herbata
Picie zielonej herbaty znacznie poprawia metabolizm i spalanie tłuszczu. Kofeina dostarcza energii, ale herbata również uspokaja, gdyż zawiera teaninę – naturalny składnik, który blokuje wytwarzanie się kortyzolu. Pij 4 filiżanki zielonej herbaty dziennie, a będziesz cieszyć się spadkiem wagi – możliwe, że bez potrzeby zmian w diecie i ćwiczeń.

9. Oliwa z oliwek extra virginTłuszcze jednonienasycone takie jak te w oliwie z oliwek wpływają na wytwarzanie się leptyny – hormonu, który daje uczucie sytości. W związku z tym unikaj margaryny i używaj oliwy z oliwek.
Zdjęcie autorstwa stux / CC BY

9. Oliwa z oliwek extra virgin
Tłuszcze jednonienasycone takie jak te w oliwie z oliwek wpływają na wytwarzanie się leptyny – hormonu, który daje uczucie sytości. W związku z tym unikaj margaryny i używaj oliwy z oliwek.

8. AwokadoAwokado bogate jest w beta-sitosterol – naturalną substancję, która znacznie obniża cholesterol. Ten sam składnik pomaga zrównoważyć hormon stresu – kortyzol. Najlepiej jedz 1⁄4 awokado na porcję.
Zdjęcie autorstwa Jaanus Silla / CC BY

8. Awokado
Awokado bogate jest w beta-sitosterol – naturalną substancję, która znacznie obniża cholesterol. Ten sam składnik pomaga zrównoważyć hormon stresu – kortyzol. Najlepiej jedz 1⁄4 awokado na porcję.

7. JabłkaJabłka zawierają kwercetynę, czyli antyoksydant i naturalną antyhistaminę. Jak wiele innych flawonoidów, kwercetyna ma również fitoestrogenne właściwości. Na podstawie badań 10 000 ludzi przez 30 lat można było stwierdzić, że jabłko dziennie obniża ryzyko zachorowania na prawie każdą chorobę przewlekłą związaną ze starzeniem się, włącznie z osteoporozą, chorobami serca, rakiem, udarem i cukrzycą typu 2.
Zdjęcie autorstwa julenka / CC BY

7. Jabłka
Jabłka zawierają kwercetynę, czyli antyoksydant i naturalną antyhistaminę. Jak wiele innych flawonoidów, kwercetyna ma również fitoestrogenne właściwości. Na podstawie badań 10 000 ludzi przez 30 lat można było stwierdzić, że jabłko dziennie obniża ryzyko zachorowania na prawie każdą chorobę przewlekłą związaną ze starzeniem się, włącznie z osteoporozą, chorobami serca, rakiem, udarem i cukrzycą typu 2.

6. Nasiona chiaChia to ziarna bezglutenowe, które można dodawać do prawie wszystkich rodzajów jedzenia. Hormonalne zalety tych nasion to lepsza wrażliwość na insulinę, złagodzenie objawów zespołu metabolicznego takich jak ciśnienie krwi czy nagły wzrost poziomu cukru we krwi. Już 100 gramów tych nasion to 20 gramów kwasów tłuszczowych omega-3, co równa się 150-gramowemu kawałkowi łososia.
Zdjęcie autorstwa Larry Jacobsen / CC BY

6. Nasiona chia
Chia to ziarna bezglutenowe, które można dodawać do prawie wszystkich rodzajów jedzenia. Hormonalne zalety tych nasion to lepsza wrażliwość na insulinę, złagodzenie objawów zespołu metabolicznego takich jak ciśnienie krwi czy nagły wzrost poziomu cukru we krwi. Już 100 gramów tych nasion to 20 gramów kwasów tłuszczowych omega-3, co równa się 150-gramowemu kawałkowi łososia.

5. OrzechyPodobnie jak awokado, większość orzechów to znakomite źródło roślinnego sterolu – beta-sitosterolu. Zwłaszcza migdały zawierają białko, błonnik, roślinne sterole i inne składniki odżywcze przyjazne dla serca. Migdały powodują również wolniejsze wchłanianie się węglowodanów w ciele, co może pomóc w przypadku cukrzycy. Orzechy włoskie natomiast są źródłem melatoniny – hormonu polepszającego sen. Już garstka orzechów 5 razy w tygodniu dostarczy odpowiednią dawkę tłuszczów, które stymulują leptynę – hormon kontrolujący apetyt.
Zdjęcie autorstwa Steve Parker / CC BY

5. Orzechy
Podobnie jak awokado, większość orzechów to znakomite źródło roślinnego sterolu – beta-sitosterolu. Zwłaszcza migdały zawierają białko, błonnik, roślinne sterole i inne składniki odżywcze przyjazne dla serca. Migdały powodują również wolniejsze wchłanianie się węglowodanów w ciele, co może pomóc w przypadku cukrzycy. Orzechy włoskie natomiast są źródłem melatoniny – hormonu polepszającego sen. Już garstka orzechów 5 razy w tygodniu dostarczy odpowiednią dawkę tłuszczów, które stymulują leptynę – hormon kontrolujący apetyt.

4. WodaOdwodnienie sprawia, że wytwarza się więcej hormonów, które stymulują apetyt. Odpowiednia ilość wody jest kluczowa, aby zapobiec sztywności stawów, przybieraniu na wadze, bólom głowy oraz obniżonej sprawności. 2 litry wody dziennie wystarczają, ale pij więcej, jeśli ćwiczysz lub spędzasz czas na słońcu.
Zdjęcie autorstwa Mcability / CC BY

4. Woda
Odwodnienie sprawia, że wytwarza się więcej hormonów, które stymulują apetyt. Odpowiednia ilość wody jest kluczowa, aby zapobiec sztywności stawów, przybieraniu na wadze, bólom głowy oraz obniżonej sprawności. 2 litry wody dziennie wystarczają, ale pij więcej, jeśli ćwiczysz lub spędzasz czas na słońcu.

3. JagodyJagody pomagają obniżać poziom cukru we krwi oraz odporność na insulinę. Efekt ten może pochodzić od antocyjanów znajdujących się w jagodach, które wpływają na trzustkę regulującą cukier we krwi.
Zdjęcie autorstwa THOR / CC BY

3. Jagody
Jagody pomagają obniżać poziom cukru we krwi oraz odporność na insulinę. Efekt ten może pochodzić od antocyjanów znajdujących się w jagodach, które wpływają na trzustkę regulującą cukier we krwi.

2. CynamonCynamon ma pozytywny wpływ na równowagę insuliny w organizmie. Możesz go dodawać do potraw i gorących napojów, np. kawy, tak często jak to możliwe. Już 1⁄2 łyżeczki dziennie przez 30 dni to wystarczająco, aby poprawić reakcję organizmu na insulinę oraz zmniejszyć obwód talii.
Zdjęcie autorstwa Anders Björk / CC BY

2. Cynamon
Cynamon ma pozytywny wpływ na równowagę insuliny w organizmie. Możesz go dodawać do potraw i gorących napojów, np. kawy, tak często jak to możliwe. Już 1⁄2 łyżeczki dziennie przez 30 dni to wystarczająco, aby poprawić reakcję organizmu na insulinę oraz zmniejszyć obwód talii.

1. ImbirImbir zapobiega i leczy mdłości związane z chorobą lokomocyjną, ciążą i chemioterapią. Jest to potężny antyoksydant, który blokuje efekt mdłości, jaki serotonina wywiera na jelita. Dodawaj świeży imbir do smoothie lub herbaty.
Zdjęcie autorstwa andresmh / CC BY

1. Imbir
Imbir zapobiega i leczy mdłości związane z chorobą lokomocyjną, ciążą i chemioterapią. Jest to potężny antyoksydant, który blokuje efekt mdłości, jaki serotonina wywiera na jelita. Dodawaj świeży imbir do smoothie lub herbaty.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Brak orgazmu u kobiety można wyleczyć Czy wiara się "opłaca"? Pierwsze kroki w tańcu Konkurs z wyprawkami dla noworodków od CBS Reality Warzywa + owoce = młodość Akupunktura i zespół policystycznych jajników Żegnaj pomarańczowa skórko Spowolniony metabolizm po trzydziestce? Poznaj największe mity na temat przemiany materii! Właściwości papryki Letnia angina u dziecka – wylecz za nim będzie za późno! Pierwsza wizyta u stomatologa Jak walczyć z otyłością?

Popularne w tym tygodniu:

Dieta w insulinooporności – fakty i mity Oczyszczenie jelit. Zdrowe jelita to klucz do szczęścia