Kinezjologia edukacyjna dennisona
PATRYCJA • dawno temuKinezjologia to nauka zajmująca się badaniem ruchu ludzkiego ciała. Kinezjologia edukacyjna to zestaw ćwiczeń ruchowych, mających na celu usprawnienie pracy obu półkul mózgowych u dzieci. Jak wiemy, każda z półkul odpowiada za nieco inne czynności, a ich współpraca bywa niekiedy zaburzona. Ćwiczenia mają odblokować połączenia między półkulami i umożliwić mózgowi wypracowanie nowych ścieżek rozwiązań, a w konsekwencji ułatwić dziecku naukę.
Gimnastyka mózgu
Autor systemu, dr Paul Dennison, opracował zestaw prostych ćwiczeń ruchowych, które mają przyspieszyć i ułatwić proces uczenia się. Opracowywane ćwiczenia testował na sobie, gdyż walczył z dysleksją. Celem gimnastyki mózgu jest:
- poprawa koncentracji,
- usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwój zdolności manualnych,
- rozwój współpracy obu półkul mózgowych,
- poprawa umiejętności wysławiania się, czytania, pisania i liczenia,
- ułatwienie zapamiętywania.
Kinezjologia edukacyjna — ćwiczenia
Zanim usiądziesz z dzieckiem do lekcji, wykonaj z nim kilka przykładowych ćwiczeń. Przewietrz pomieszczenie, zaopatrz malca w wodę mineralną i bakalie.
Ćwiczenie 1. Cel: poprawa koordynacji, usprawnienie połączeń między półkulami, ułatwienie opanowywania materiału.
Ćwiczenie polega na naprzemiennym dotykaniu lewego kolana prawym łokciem i prawego lewym. Powtórzcie ćwiczenie kilkukrotnie. Wykonujcie inne kombinacje ćwiczenia, pamiętając o zasadzie naprzemienności, np. chwytanie lewą ręką prawego ucha, a prawą lewego.
Ćwiczenie 2. Cel: poprawa koordynacji pracy narządu wzroku, rozluźnienie mięśni szyi, usprawnienie pracy obu półkul, ćwiczenie pomocne przy dysleksji.
Ćwiczenie polega na rysowaniu w powietrzu ósemek. Najpierw zataczajcie ósemki wzrokiem, następnie kciukiem prawej ręki (płynny i ciągły ruch na wysokości oczu), a potem lewej. Na koniec połóżcie głowę na ramieniu i zataczajcie ósemki wyprostowaną ręką, nie odrywając głowy. Pamiętajcie o zmianie ręki oraz wykonywaniu ósemek raz w jedną raz w drugą stronę.
Ćwiczenie 3. Cel: poprawa współpracy półkul mózgowych, rozwinięcie wyobraźni przestrzennej.
Ćwiczenie polega na oburęcznym rysowaniu w powietrzu, początkowo dowolnych kształtów, następnie symetrycznych (np. serce, choinka, drzewo), a na koniec spróbujcie narysować lustrzane odbicia przedmiotu.
Ćwiczenie 4. Cel: poprawa koordynacji ruchowej, usprawnienie przesyłania informacji między półkulami mózgowymi.
Jedną dłoń połóż na głowie, drugą na brzuchu. Spróbuj jednocześnie zataczać kółka na brzuchu i klepać się delikatnie po głowie. Zmień ręce.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze