Żywność i napoje reklamowane przez gwiazdy są niezdrowe
REDAKCJA • dawno temuNiemal wszystkie produkty żywnościowe i napoje reklamowane przez gwiazdy muzyki są niezdrowe. Naukowcy przeanalizowali kilkadziesiąt wyrobów. Swoje wyniki opublikowali w czasopiśmie "Pediatrics"
.
Naukowcy przebadali pod kątem zdrowia kilkadziesiąt produktów, które były reklamowane na przestrzeni 14 lat.
Zdaniem badaczy z NYU Langone Medical Center w USA, którzy przeprowadzili badania, produkty tego typu przyczyniają się do alarmującego wzrostu zjawiska otyłości wśród dzieci.
Autorzy oszacowali, że 65 ze 163 badanych gwiazd muzyki było zaangażowanych w promocję produktów żywnościowych i napojów 57 różnych marek. Napoje gazowane i słodzone, fast food i słodycze — to produkty najczęściej reklamowane przez znane postaci świata muzycznego — wynika z analizy naukowców. Jednocześnie zwrócono uwagę, że równie alarmujący jest fakt, że żadna z gwiazd w badanej grupie nie promowała owoców, warzyw czy produktów pełnoziarnistych, za wyjątkiem pistacji.
"Z powodu kryzysu w naszym kraju związanego z otyłością wśród dzieci i młodzieży ważne jest to, aby podnosić świadomość na temat tego, w jaki sposób firmy wykorzystują celebrytów popularnych wśród tego typu odbiorców w celu sprzedaży ich niezdrowych produktów" - wyjaśnia dr Marie Bragg, jedna z autorek publikacji. Jej zdaniem z badań wynika, że reklamowanie żywności wiedzie do nieumiarkowania w jedzeniu. Przemysł żywnościowy wydaje 1,8 mld dolarów rocznie na promocję swoich produktów wśród młodych klientów.
Naukowcy oszacowali wartości odżywcze badanych produktów na podstawie ich składu. Okazało się, że 21 z 26 produktów (81 proc.) z nich jest uboga w składniki odżywcze. Przyjrzano się też liczbie kalorii — z 69 analizowanych napojów 49 (71 proc.) było dosładzanych cukrem. Celebryci reklamowali wodę jedynie w trzech przypadkach — wynika z analiz.
Przyjrzano się reklamom różnego rodzaju — w telewizji, czasopismach, radiu i internecie. Naukowcy zwracają uwagę, że amerykańskie dzieci widzą rocznie ok. 4700 reklam, młodzież — 5900. Promowanie tego typu produktów przez celebrytów powoduje wzmożenie zapotrzebowania na nie i ich nadmierne spożycie — ustalili naukowcy.
Zdaniem naukowców w 2012 roku w USA jedna trzecia dzieci i młodzieży miała nadwagę lub była otyła. Niezdrowa żywność i napoje określono jako ważną przyczynę tych przypadłości.
"Popularność muzycznych celebrytów wśród młodzieży czyni ich idealnymi wzorami do naśladowania — dodaje współautorka publikacji Alysa N. Miller. — Celebryci powinni zdawać sobie sprawę, że ich wsparcie może spowodować zaostrzenie problemu otyłości i powinni promować zamiast tego zdrowe produkty". (PAP)
szz/ mrt/
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze