10 powodów, dlaczego warto się wysypiać

11. Sen to zdrowie
                                                    11. Sen to zdrowie
                                                                                                            Dobrze wiesz, jak świetnie czujesz się po dobrze przespanej nocy. Jednak, czy aby na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma sen na zdrowie? Może nawet uratować ci życie – według badań, które wykazały, że osoby cierpiące na bezsenność mają większe ryzyko zawału serca. Co więc znaczy „wystarczająca ilość snu”? Dokładna ilość godzin koniecznych do osiągnięcia uczucia odpoczynku dla większości osób wynosi 7-8 godzin. Oto świetne powody, dla których warto się wysypiać.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

11. Sen to zdrowie

11. Sen to zdrowie
Dobrze wiesz, jak świetnie czujesz się po dobrze przespanej nocy. Jednak, czy aby na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma sen na zdrowie? Może nawet uratować ci życie – według badań, które wykazały, że osoby cierpiące na bezsenność mają większe ryzyko zawału serca. Co więc znaczy „wystarczająca ilość snu”? Dokładna ilość godzin koniecznych do osiągnięcia uczucia odpoczynku dla większości osób wynosi 7-8 godzin. Oto świetne powody, dla których warto się wysypiać.

10. Obniżenie ryzyka zawału serca
                                                    10. Obniżenie ryzyka zawału serca
                                                                                                            Wysypianie się chroni serce. Badania wykazały, że osoby, które cierpią na bezsenność większość nocy w tygodniu, są narażone na zawał serca o 30-45% bardziej. Ważne jest, aby ludzie wiedzieli o związku pomiędzy bezsennością a zawałem i jeśli mają problemy ze snem, powinni skonsultować się z lekarzem.
Zdjęcie autorstwa geralt / CC BY

10. Obniżenie ryzyka zawału serca

10. Obniżenie ryzyka zawału serca
Wysypianie się chroni serce. Badania wykazały, że osoby, które cierpią na bezsenność większość nocy w tygodniu, są narażone na zawał serca o 30-45% bardziej. Ważne jest, aby ludzie wiedzieli o związku pomiędzy bezsennością a zawałem i jeśli mają problemy ze snem, powinni skonsultować się z lekarzem.

9. Lepsze ciśnienie krwi
                                                    9. Lepsze ciśnienie krwi
                                                                                                            Jeżeli martwisz się o ciśnienie krwi, nie myśl jedynie o spożywanej soli. Według badań, starsi mężczyźni, którzy nie spali głębokim snem byli o 80% bardziej narażeni na nadciśnienie niż ludzie, którzy dostarczyli organizmowi wzmacniającego snu. Kiedy śpimy, ciśnienie krwi spada. I dużo tego spadku zachodzi podczas snu wolnofalowego. Jeżeli zatem nie wyśpisz się, ciśnienie krwi nie spada naturalnie, co z czasem przyczynia się do podwyższenia ciśnienia.

9. Lepsze ciśnienie krwi

9. Lepsze ciśnienie krwi
Jeżeli martwisz się o ciśnienie krwi, nie myśl jedynie o spożywanej soli. Według badań, starsi mężczyźni, którzy nie spali głębokim snem byli o 80% bardziej narażeni na nadciśnienie niż ludzie, którzy dostarczyli organizmowi wzmacniającego snu. Kiedy śpimy, ciśnienie krwi spada. I dużo tego spadku zachodzi podczas snu wolnofalowego. Jeżeli zatem nie wyśpisz się, ciśnienie krwi nie spada naturalnie, co z czasem przyczynia się do podwyższenia ciśnienia.

8. Szczupła sylwetka
                                                    8. Szczupła sylwetka
                                                                                                            Ograniczanie snu może spowodować, że wysiłek włożony w schudnięcie może spełznąć na niczym, ponieważ naruszy naturalny rytm metabolizmu. Badania pokazują, że osoby, które śpią zbyt krótko mają mniejszy poziom leptyny (hormonu „sytości”) i wyższy poziom greliny (hormonu „głodu”). Kombinacja ta sprawia, że odczuwasz większy głód i masz ochotę na słodkości, które dostarczają energii natychmiast, kiedy odczuwasz zmęczenie.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

8. Szczupła sylwetka

8. Szczupła sylwetka
Ograniczanie snu może spowodować, że wysiłek włożony w schudnięcie może spełznąć na niczym, ponieważ naruszy naturalny rytm metabolizmu. Badania pokazują, że osoby, które śpią zbyt krótko mają mniejszy poziom leptyny (hormonu „sytości”) i wyższy poziom greliny (hormonu „głodu”). Kombinacja ta sprawia, że odczuwasz większy głód i masz ochotę na słodkości, które dostarczają energii natychmiast, kiedy odczuwasz zmęczenie.

7. Mniejsze ryzyko cukrzycy
                                                    7. Mniejsze ryzyko cukrzycy
                                                                                                            Jeśli chodzi o cukrzycę, to pierwsza przychodzi na myśl dieta, jednak osoby martwiące się o poziom cukru we krwi powinny przyjrzeć się wzorcom snu. Istnieje ryzyko rozwinięcia się odporności na insulinę już po kilku dniach ograniczenia snu. Inne badanie pokazały, że długość i jakość snu to ważne czynniki prognostyczne hemoglobiny A1C, która wytwarza cukier we krwi. Zmiany hormonalne, które następują w wyniku małej ilości snu sprawiają, że wzrasta ryzyko rozwinięcia się cukrzycy.

7. Mniejsze ryzyko cukrzycy

7. Mniejsze ryzyko cukrzycy
Jeśli chodzi o cukrzycę, to pierwsza przychodzi na myśl dieta, jednak osoby martwiące się o poziom cukru we krwi powinny przyjrzeć się wzorcom snu. Istnieje ryzyko rozwinięcia się odporności na insulinę już po kilku dniach ograniczenia snu. Inne badanie pokazały, że długość i jakość snu to ważne czynniki prognostyczne hemoglobiny A1C, która wytwarza cukier we krwi. Zmiany hormonalne, które następują w wyniku małej ilości snu sprawiają, że wzrasta ryzyko rozwinięcia się cukrzycy.

6. Lepszy seks
                                                    6. Lepszy seks
                                                                                                            Odpowiednia ilość snu poprawia libido. Badania pokazały, że mężczyźni, którzy ograniczali ilość snu mieli niższy poziom testosteronu w organizmie, który konieczny jest dla pożądania i wydajności. Znajdź więc czas na sen i seks: idź spać wcześniej, a rano pobaraszkuj z partnerem. Rytmika okołodobowa wskazuje na to, że właśnie poranek jest najlepszy na odbycie stosunku.
Zdjęcie ludzi / Shutterstock

6. Lepszy seks

6. Lepszy seks
Odpowiednia ilość snu poprawia libido. Badania pokazały, że mężczyźni, którzy ograniczali ilość snu mieli niższy poziom testosteronu w organizmie, który konieczny jest dla pożądania i wydajności. Znajdź więc czas na sen i seks: idź spać wcześniej, a rano pobaraszkuj z partnerem. Rytmika okołodobowa wskazuje na to, że właśnie poranek jest najlepszy na odbycie stosunku.

5. Piękna cera
                                                    5. Piękna cera
                                                                                                            Sen poprawia kondycję skóry. Podczas snu komórki ciała wykazują większą produkcję oraz zmniejszone rozkładanie się protein – dwa procesy, które naprawiają szkody czynników negatywnie wpływających na skórę, takich jak promienie UV czy stres. Większa ilość snu zredukuje też cienie pod oczami.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

5. Piękna cera

5. Piękna cera
Sen poprawia kondycję skóry. Podczas snu komórki ciała wykazują większą produkcję oraz zmniejszone rozkładanie się protein – dwa procesy, które naprawiają szkody czynników negatywnie wpływających na skórę, takich jak promienie UV czy stres. Większa ilość snu zredukuje też cienie pod oczami.

4. Wzmocnienie układu odpornościowego
                                                    4. Wzmocnienie układu odpornościowego
                                                                                                            Dobry wypoczynek sprawia, że szansa na przeziębienie jest mniejsza. Według badań, osoby, które spały mniej niż 7 godzin były 3 razy bardziej narażone na zachorowanie na przeziębienie po zetknięciu się z wirusem, w porównaniu z tymi, którzy spali dłużej.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

4. Wzmocnienie układu odpornościowego

4. Wzmocnienie układu odpornościowego
Dobry wypoczynek sprawia, że szansa na przeziębienie jest mniejsza. Według badań, osoby, które spały mniej niż 7 godzin były 3 razy bardziej narażone na zachorowanie na przeziębienie po zetknięciu się z wirusem, w porównaniu z tymi, którzy spali dłużej.

3. Lepsze zdolności umysłowe
                                                    3. Lepsze zdolności umysłowe
                                                                                                            Ludzie lepiej radzą sobie na testach pamięciowych po tym, jak pozwolą sobie na sen pomiędzy uczeniem się a testem. Różne rodzaje snu konieczne są do polepszenia różnych rodzajów pamięci: sen wolnofalowy pomaga pamięci deklaratywnej (przypominanie sobie konkretnych faktów, np. stolicy Polski), faza REM wydaje się pomocna przy pamięci proceduralnej (przypominanie sobie czynności, np. jazdy na rowerze). Chyba nic tak nie udowadnia wpływu snu na zdolności umysłowe, jak 100 000 wypadków samochodowych co roku spowodowanych niewystarczającą ilością snu.
Zdjęcie ludzi / Shutterstock

3. Lepsze zdolności umysłowe

3. Lepsze zdolności umysłowe
Ludzie lepiej radzą sobie na testach pamięciowych po tym, jak pozwolą sobie na sen pomiędzy uczeniem się a testem. Różne rodzaje snu konieczne są do polepszenia różnych rodzajów pamięci: sen wolnofalowy pomaga pamięci deklaratywnej (przypominanie sobie konkretnych faktów, np. stolicy Polski), faza REM wydaje się pomocna przy pamięci proceduralnej (przypominanie sobie czynności, np. jazdy na rowerze). Chyba nic tak nie udowadnia wpływu snu na zdolności umysłowe, jak 100 000 wypadków samochodowych co roku spowodowanych niewystarczającą ilością snu.

2. Niższe ryzyko raka
                                                    2. Niższe ryzyko raka
                                                                                                            Oto kolejne powody, aby wejść pod kołdrę: najnowsze badania pokazały, że osoby, które średnio spały mniej niż 6 godzin dziennie miały o 50% większe ryzyko rozwoju gruczolaków, prekursorów guzów raka, w porównaniu z tymi, które spały 7 godzin. Potrzebnych jest więcej badań na temat powiązania raka i ilości przespanych godzin, eksperci jednak sądzą, że może to mieć związek z melatoniną.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

2. Niższe ryzyko raka

2. Niższe ryzyko raka
Oto kolejne powody, aby wejść pod kołdrę: najnowsze badania pokazały, że osoby, które średnio spały mniej niż 6 godzin dziennie miały o 50% większe ryzyko rozwoju gruczolaków, prekursorów guzów raka, w porównaniu z tymi, które spały 7 godzin. Potrzebnych jest więcej badań na temat powiązania raka i ilości przespanych godzin, eksperci jednak sądzą, że może to mieć związek z melatoniną.

1. Mniejszy poziom stresu
                                                    1. Mniejszy poziom stresu
                                                                                                            Podczas badań, ponad 85% respondentów, którzy nie spali wystarczająco, stwierdziło, że wpływa to na ich nastrój, 72% – że ma to wpływ na ich życie rodzinne lub obowiązki w domu, a 68% – że utrudnia im to życie towarzyskie. Jednak ankieta nie była nam potrzebna, aby dowiedzieć się, że im bardziej wypoczęty organizm, tym lepiej może stawić czoła wyzwaniom w ciągu dnia, w porównaniu z irytacją wynikającą z braku snu. Co więcej, dodatkowy stres powoduje błędne koło: zdenerwowanie powstrzymuje przed zaśnięciem, co skutkuje kolejnym stresującym dniem.
Zdjęcie kobiety / Shutterstock

1. Mniejszy poziom stresu

1. Mniejszy poziom stresu
Podczas badań, ponad 85% respondentów, którzy nie spali wystarczająco, stwierdziło, że wpływa to na ich nastrój, 72% – że ma to wpływ na ich życie rodzinne lub obowiązki w domu, a 68% – że utrudnia im to życie towarzyskie. Jednak ankieta nie była nam potrzebna, aby dowiedzieć się, że im bardziej wypoczęty organizm, tym lepiej może stawić czoła wyzwaniom w ciągu dnia, w porównaniu z irytacją wynikającą z braku snu. Co więcej, dodatkowy stres powoduje błędne koło: zdenerwowanie powstrzymuje przed zaśnięciem, co skutkuje kolejnym stresującym dniem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Makijażowy S.O.S. Gdy dziecko nie chce jeść Bóle głowy a dieta Makijaż mineralny. Jak go aplikować? Na ratunek włosom SUBSTANCJE PRZYSPIESZAJĄCE ODCHUDZANIE 8 najskrytszych sekretów szczupłych kobiet Czy jesteś gotowa na ciążę? 5 prostych sposobów na młodo wyglądającą skórę Znaczenie imion Jedzenie, które postrzegane jest jako niezdrowe a pomaga w odchudzaniu Straciłam dziecko. Jak przygotować się do kolejnej ciąży?

Popularne w tym tygodniu:

Pociążowe problemy i jedna metoda