Czy moje dziecko rozwija się zbyt wolno, czyli jak powinna wyglądać mowa dwulatka?
PATRYCJA KARPIŃSKA • dawno temu„Moja córeczka ma 2 latka i 4 miesiące. Nie chce mówic wiecej niż pojedyncze słowa i to częściej powtarzane. Kiedy chce, abym poszła z nia np. do kuchni ciągnie za ręke a chodź powie dopiero kiedy jej przypomne że nalezy powiedziec. Jestem z nia zawsze sama w domu do wieczora aż wróci tata a na spacerach rzadko spotykamy inne dzieci. Nie wiem czy mam sie juz martwic czy więcej z nią rozmawiac wystarczy. Nie śpie po nocach przez to. Prosze o pomoc” (wątek zaczerpnięty z forum abcZdrowie). Opóźnienie rozwoju mowy u dziecka jest częstym i bardzo martwiącym rodziców problemem. Czy wymawianie jedynie kilku słów przez dwuletnie dziecko powinno niepokoić?
Po czym poznać zaburzenia mowy u dziecka?
Specjaliści dowodzą, że 7% dzieci doświadcza specyficznych zaburzeń rozwoju mowy. Problem ten objawia się opóźnieniem mowy, któremu nie towarzyszą jednak problemy ze słyszeniem i zrozumieniem tego, co się do nich mówi, ani zaburzenia neurologiczne. Podczas gdy połowa spośród takich dzieci nadrobi zaległości wraz z czasem, pozostałe maluchy w widoczny sposób odstawać będą od rówieśników i u wielu z nich w późniejszym czasie stwierdzi się dysleksję. Niestety obu grup maluchów nie można w żaden sposób odróżnić, dlatego ważne jest aby szybko zauważyć problem i udać się do specjalisty.
Należy także pamiętać, aby nie wpadać w panikę, gdy okaże się, że rówieśnicy dziecka wymawiają znacznie więcej słów niż ono. Rozwój mowy przebiega indywidualnie i zależny jest od wielu czynników, w szczególności od osobowości dziecka, środowiska w jakim przebywa i charakteru jego kontaktów z otoczeniem.
Jak przebiega rozwój mowy dziecka?
Dziecko ćwiczy aparat mowy już od momentu urodzenia, poprzez płacz. Z czasem zaczyna „gruchać”, a potem, po ok. 6 miesiącu, gaworzyć. Podczas gdy maluch zaczyna rozumieć proste komunikaty rodzica już w drugim półroczu życia, pierwsze słowa wymawia około 12 miesiąca. Przeważnie nie przypominają one mowy dorosłych – są to wyrazy jednosylabowe i opierające się naśladowaniu dźwięków (miau, hau, am).
Ile słów powinien znać dwulatek?
Dwuletnie dziecko powinno wymawiać samogłoski z pominięciem nosowych „ą”i „ę”, a także większość spółgłosek – b, d, f, g, k, l, m, n, p, t, w, ć, ń, ś, ż. Około końca drugiego lub początku trzeciego roku życia pojawiają się spółgłoski: c, s, z, dz.
Dwulatek często tworzy własne słowa lub urywa końcówki. Najczęściej ma tendencję do używania słowa „nie”. Maluch potrafi już łączyć pojedyncze słowa w proste zdania. Zadaje dużo pytań i pragnie poznać nazwy wszystkiego, co go otacza. Pod koniec drugiego roku życia zna od kilkudziesięciu do kilkuset słów. Zna gramatykę, ale nie stosuje jej jeszcze poprawnie. W okresie około dwóch i pół roku dziecko może mylić końcówki lub kolejność słów, a także popełniać błędy w wymowie. Pomyłki te oznaczają, że dziecko poznaje język i nieustannie go doskonali, opierając się na jego regularności, omijając jednak wszelkie wyjątki.
Aby pomóc dziecku w rozwoju mowy nie należy naciskać na malucha, ani nakazywać mu powtarzania poprawnych słów. Nerwowa atmosfera nie wpłynie korzystnie na rozmowność dziecka. Lepszym pomysłem jest wprowadzenie do rozmowy poprawnej formy słowa w sposób naturalny.
W jaki sposób zachęcasz dziecko do mówienia? Podziel się swoimi metodami!
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze