Dyskalkulia
URSZULA ROGALSKA • dawno temu
Dysleksja, dysortografia, dysgrafia i wreszcie dyskalkulia. Coraz więcej tych dys… się potworzyło, a raczej uściślając, dookreśliło objawy i przyczyny powstawania. Dzisiaj najważniejsze wiadomości o dyskalkulii.
Pojęcie dyskalkulii kryje w sobie zaburzenie zdolności matematycznych, mające swoje źródło w genetycznych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem.
Dawniej dyskalkulią określano również podobne objawy wynikające z organicznego uszkodzenia mózgu, obecnie diagnozą określającą taki stan jest akalkulia. (źródło: wikipedia.org.pl)
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki odzwierciedlają się w poniższych symptomach (oto niektóre z nich):
- kłopoty z odczytywaniem czasu (chociaż godziny, połówki i ćwierci godzin mogą być już znane)
- niepoprawne liczenie przedmiotów
- zapominanie następnego etapu w jakiejś operacji
- trudności w rozumieniu logiki lub języka matematycznego
- dziwaczne błędy; np. pisanie liczb (symboli), które wydają się pochodzić znikąd
- powolne odpowiedzi. (To może być szczególnie widoczne przy obliczeniach arytmetycznych "w pamięci" i pytaniach z tabliczki mnożenia)
- liczenie na palcach
- wydaje się rozumieć temat na lekcji, ale nie w pracy domowej
- trudności w uczeniu się granic liczbowych do 10 i 20 i w uczeniu się tabliczki mnożenia — nie może zapamiętać liczb
- trudności w planowaniu, organizowaniu i kontynuowaniu matematycznych procesów (rozwiązywaniu zadań)
- trudności w uczeniu się podstawowych operacji i zastosowaniu ich poza lekcją matematyki; np. obliczanie długości, ilości
- awersja lub strach przed matematyką (źródło: iem.edu.pl)
Specyficzne trudności w matematyce, podobnie jak dysleksjędiagnozuje się w poradniach psychologiczno – pedagogicznych. Dzieci z tymi zaburzeniami powinny uczęszczać na specjalne zajęcia terapeutyczne typowo dla dzieci z dyskalkulią.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze