Matura z angielskiego – jak radzić sobie z wypowiedzią ustną?
TOMEK ERNESTOWICZ • dawno temuEgzamin ustny nie musi być stresujący.
To musisz wiedzieć!
Część ustna egzaminu składa się z dwóch zadań. Egzamin na poziomie podstawowym trwa 10 minut i obejmuje: trzy rozmowy sterowane z osobą egzaminującą oraz opis ilustracji i dwa pytania. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 15 minut i obejmuje: rozmowę na podstawie materiału stymulującego oraz prezentację wybranego tematu i dyskusję w jego obrębie. Zdający ma czas na przygotowanie: 5 minut na poziomie podstawowym i 15 minut na poziomie rozszerzonym. Nie może jednak korzystać ze słowników.
Wskazówki
1. Jeśli nie rozumiesz, co powiedział egzaminator lub nie jesteś pewien, że prawidłowo zrozumiałeś, możesz:
· poprosić o powtórzenie: Could you repeat, please?
· poprosić o wyjaśnienie lub przeformułowanie pytania: I don’t understand./I don’t quite get what you mean.
· zadać pytanie, aby uzyskać potwierdzenie: Did you say…?/Do you want me to…?/Are you asking about…?/Do you mean…?
2. Jeżeli nie wiesz, co powiedzieć i potrzebujesz się zastanowić:
· Postaraj się zyskać na czasie, powtarzając pytanie zadane przez egzaminatora: Do I like extreme sports? lub używając wyrażeń, które dadzą ci czas do namysłu: Well…/Let me think…/How shall I put it…/As far as I am concerned…/This is a very interesting/difficult question.
· Powołaj się na opinie innych: I haven’t thought about it too much but my parents think…
3. Kiedy czujesz, ze twoja wypowiedź jest za krótka lub nie radzisz sobie z tematem:
· Postaraj się podać przykłady na zilustrowanie swoich argumentów.
· Spróbuj skupić się na innym aspekcie tematu, ale tylko, jeśli nie ryzykujesz utraty punktów za pominięcie zagadnień zasugerowanych w arkuszu, np. mówiąc o zdrowym odżywianiu, możesz poruszyć kwestię sportu.
4. Nie panikuj, gdy nie znasz lub nie pamiętasz słowa. Możesz:
· zastąpić to słowo bardziej ogólnym lub podobnym wyrazem, np. bookzamiast novel;
· spróbować opisać przedmiot lub osobę, którą masz na myśli;
· pokazać kształt lub kolor: It was like this…;
· poprosić o pomoc egzaminatora: What’s the word for…?
5. Podczas rozmowy wymagającej odgrywania ról z egzaminatorem pamiętaj o doborze stylu wypowiedzi do sytuacji lub wieku rozmówcy (styl formalny i nieformalny).
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze