Matura z angielskiego – jak radzić sobie z tekstem czytanym?
TOMEK ERNESTOWICZ • dawno temuUmiejętność rozumienia tekstu czytanego jest sprawdzana na obu poziomach egzaminu maturalnego. To bardzo ważna część, za rozwiązanie której można uzyskać na poziomie podstawowym najwięcej, bo aż 20 punktów (40%) spośród pozostałych części arkusza. Z poniższymi wskazówkami matura z języka angielskiego nie powinna stanowić problemu.
Struktura i rodzaj tekstu
Sama budowa tekstu może dostarczyć kilku ważnych podpowiedzi. Tytuł i pierwsze zdanie pomagają ustalić główną myśli tekstu, a pierwsze zdania akapitów streszczają je, ujawniając tok argumentacji autora.
Rozpoznanie typu i charakteru tekstu (opowiadanie/artykuł, informacja/opinia, styl formalny/nieformalny) ułatwi odgadnięcie jego dalszej treści i rozwoju, a dostosowanie sposobu czytania do formy tekstu usprawni wykonanie zadania.
Potrzebne informacje
Przed przeczytaniem tekstu należy zapoznać się z poleceniem i pytaniami, dostosowując techniki czytania i poszukiwania informacji do tematyki pytania.
Warto określić czego dotyczy dane pytanie i gdzie w tekście znajduje się na nie odpowiedź. Kluczowe wyrazy w poleceniu oraz fragmenty tekstu zawierające odpowiedź dobrze jest zaznaczyć ołówkiem, wskazując numer pytania, aby łatwiej było do nich wrócić, np. przy weryfikacji własnych typów. W tekście odpowiedzi mogą występować w postaci wyrazu, zdania lub nawet całego ustępu.
Nieznane pojedyncze wyrazy i zwroty nie wpływają na ogólne zrozumienie tekstu i mogą być zignorowane. Ich znaczenie można rozpoznać na podstawie wiedzy ogólnej lub z kontekstu, ustalając część mowy, formę gramatyczną czy analizując podobieństwo do słowa polskiego (uwaga na „fałszywych przyjaciół”!).
Strategie
- Odpowiedzi w zadaniach typu prawda-fałsz opierają się zwykle na niewielkich zmianach w stosunku do tekstu (wyrazy przeciwstawne lub synonimy, przeczenia). Ważne jest tu odróżnianie faktów od opinii oraz ustalanie intencji autora, bowiem często nie wszystko powiedziane jest w sposób jednoznaczny. Nie się upewnić, że w tekście nie ma odpowiedzi na pytanie i dopiero wtedy zaznaczyć opcję „no info”, o ile występuje obok „yes” i „no”.
- Wskazując odpowiedź w zadaniach typu test wyboru warto wyeliminować błędne odpowiedzi. Nieprawidłowa odpowiedź może zawierać nieznacznie zmienioną informację z tekstu. Zawsze należy upewnić się co do trafności własnego wyboru, zwracając uwagę na różnice między myślą główną tekstu a jego wątkami pobocznymi, a także odróżniając to, co tekst wyraźnie mówi od tego, co tylko sugeruje.
- W zadaniach typu uzupełnianie luk ważne jest zorientowanie się w strukturze zdań, treści, oraz stylu i logicznym rozwoju całego tekstu. Niekiedy konieczne jest kilkakrotne czytanie. Zawartość luki musi być zgodna z fragmentem ją poprzedzającym oraz następującym po niej. Trzeba zwracać uwagę na zwroty łączące poszczególne akapity i decydujące o spójności tekstu. Na poziomie rozszerzonym mogą pojawiać się: idiomy, inwersja lub imiesłowy łączące części zdania.
- W zadaniu typu przyporządkowanie należy dopasować do fragmentów tekstów nagłówki, pytania lub stwierdzenia, które zwykle zawierają przeredagowane informacje z tekstu. Konieczne jest streszczenie fragmentu do jego głównej myśli. Często należy przyporządkować kilka elementów do jednego fragmentu. Niektóre elementy należy uznać za niepasujące.
- Rozwiązując zadanie typu układanie w kolejności, trzeba najpierw odnaleźć pierwsze zdanie lub fragment, który wprowadza do tematu. Poszukiwanie kolejnych części powinno być oparte na powiązaniach pomiędzy nimi. Warto zwracać uwagę na spójniki, łączniki zdaniowe czy zgodność zaimków osobowych. Fragmenty z pozoru niepasujące lub pasujące w kilku miejscach należy zostawić na koniec.
Opracowano na podstawie: Nowa matura z języka angielskiego, Longman
Zobacz także: Matura z angielskiego nie taka straszna!
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze