Sprawność manualna
URSZULA ROGALSKA • dawno temuCoraz więcej dzieci ma problemy z ładnym pisaniem.Powodem jest słabo ukształtowana sprawność manualna. Powodów jest wiele, od małej ilości zajęć plastycznych w szkole i w domu poprzez ograniczanie sprawności pisania do posługiwania się np. klawiaturą komputerową. Ilekolwiek powodów bym tutaj nie wymieniła trzeba wiedzieć, jakie ćwiczenia zastosować, by usprawniać motorykę u dzieci.
Ćwiczenia manualne to ostatni etap przygotowania dziecka do nauki pisania. Ich celem jest usprawnianie motoryki rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,poczynając od dużych ruchów ramienia i przedramienia, kończąc na drobnych, precyzyjnych ruchach nadgarstka, dłoni i palców.
Ćwiczenia manualne można podzielić na:
- ćwiczenia rozmachowe, do których zalicza się: - zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem w różne kierunki;
— malowanie dużych form kolistych, falistych, szlaków;
— pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych rysunków;
- ćwiczenia manualne, do nich zalicza się: - modelowanie z plasteliny, modeliny, i innych tworzyw;
— nawlekanie koralików, kuleczek;
— wydzieranki- naklejanki;
— wycinanki – naklejanki;
— origami;
— udawanie gry na pianinie;
- ćwiczenia graficzne, czyli: - rysowanie wzorów po śladzie kropkowym;
— kopiowanie rysunków;
— rysowanie szlaczków;
— pisanie bez odrywania ręki;
Pomysłów może być wiele, można również posiłkować się specjalnie przygotowanymi grami edukacyjnym, które mają na celu usprawnić zaburzoną funkcję motoryczną. Zasada jest jedna, im wcześniej zachęcimy dzieci do zajęć plastycznych tym istnieje większa szansa, że będzie pisało ładniej. Jednak jak w każdej terapii i ta wymaga dużo czasu, cierpliwości i pomysłów na zajęcia.
Źródło: I. Czajkowska, K. Herda Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSP, 1996
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze