10 sposob贸w na zmotywowanie dziecka do nauki

10. U偶yj si艂y swojego pozytywnego autorytetuSzacunek do osoby, kt贸ra daje wskaz贸wki, u艂atwia ich przyj臋cie i wprowadzenie w czyn przez dziecko. Do tego potrzebna jest szczera i otwarta relacja. Manipulacja i przesadna presja wzbudzaj膮 niepotrzebn膮 frustracj臋. Mog膮 sprawi膰 r贸wnie偶, 偶e dzieci zamiast by膰 traktowane jak pionki, w og贸le nie b臋d膮 chcia艂y wchodzi膰 w tak膮 gr臋 i stan膮 do rodzic贸w w opozycji. Zamiast tego zauwa偶, 偶e to, jak sam podchodzisz do swoich obowi膮zk贸w zawodowych, mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw na spos贸b, w jaki dzieci b臋d膮 traktowa艂y swoje obowi膮zki szkolne. Czyny s膮 g艂o艣niejsze ni偶 s艂owa. Natomiast ka偶dy gest poparty werbalnie nabiera pe艂ni swojej mocy. Wyt艂umacz dzieciom, r贸wnie偶 na swoim przyk艂adzie, dlaczego warto, by si臋 uczy艂y.
Zdj臋cie taty i syna / Shutterstock

10. U偶yj si艂y swojego pozytywnego autorytetu
Szacunek do osoby, kt贸ra daje wskaz贸wki, u艂atwia ich przyj臋cie i wprowadzenie w czyn przez dziecko. Do tego potrzebna jest szczera i otwarta relacja. Manipulacja i przesadna presja wzbudzaj膮 niepotrzebn膮 frustracj臋. Mog膮 sprawi膰 r贸wnie偶, 偶e dzieci zamiast by膰 traktowane jak pionki, w og贸le nie b臋d膮 chcia艂y wchodzi膰 w tak膮 gr臋 i stan膮 do rodzic贸w w opozycji. Zamiast tego zauwa偶, 偶e to, jak sam podchodzisz do swoich obowi膮zk贸w zawodowych, mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw na spos贸b, w jaki dzieci b臋d膮 traktowa艂y swoje obowi膮zki szkolne. Czyny s膮 g艂o艣niejsze ni偶 s艂owa. Natomiast ka偶dy gest poparty werbalnie nabiera pe艂ni swojej mocy. Wyt艂umacz dzieciom, r贸wnie偶 na swoim przyk艂adzie, dlaczego warto, by si臋 uczy艂y.

9. Trzymaj si臋 zasady 鈥瀢iele zale偶y od ciebie鈥滽onsekwencja jest czym艣 niezb臋dnym, by nasze oczekiwania sta艂y si臋 dla dzieci klarowne. Gdy to zrozumiej膮, nie b臋d膮 dzia艂a膰 na 鈥瀋hybi艂 trafi艂鈥. Dodatkowo nagroda otrzymana po wykonaniu zadania 鈥 dok艂adnie w tej kolejno艣ci 鈥 pozwala na zbudowanie odpowiedniego skojarzenia, i偶 by艂a ona wynikiem okre艣lonego dzia艂ania. Je艣li m贸wisz dziecku, 偶e to, czy wyjdzie na dw贸r zale偶y od tego, czy odrobi lekcje, lub 偶e w momencie, kiedy ono nauczy si臋 okre艣lonej czynno艣ci, b臋dziecie mogli wybra膰 film, by wsp贸lnie go obejrze膰, uczy si臋 ono, 偶e to jego dzia艂anie determinuje wyst膮pienie przyjemnego fina艂u. Warunkiem skuteczno艣ci jest tu w ostateczno艣ci konsekwencja.
Zdj臋cie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

9. Trzymaj si臋 zasady 鈥瀢iele zale偶y od ciebie鈥
Konsekwencja jest czym艣 niezb臋dnym, by nasze oczekiwania sta艂y si臋 dla dzieci klarowne. Gdy to zrozumiej膮, nie b臋d膮 dzia艂a膰 na 鈥瀋hybi艂 trafi艂鈥. Dodatkowo nagroda otrzymana po wykonaniu zadania 鈥 dok艂adnie w tej kolejno艣ci 鈥 pozwala na zbudowanie odpowiedniego skojarzenia, i偶 by艂a ona wynikiem okre艣lonego dzia艂ania. Je艣li m贸wisz dziecku, 偶e to, czy wyjdzie na dw贸r zale偶y od tego, czy odrobi lekcje, lub 偶e w momencie, kiedy ono nauczy si臋 okre艣lonej czynno艣ci, b臋dziecie mogli wybra膰 film, by wsp贸lnie go obejrze膰, uczy si臋 ono, 偶e to jego dzia艂anie determinuje wyst膮pienie przyjemnego fina艂u. Warunkiem skuteczno艣ci jest tu w ostateczno艣ci konsekwencja.

8. Czas na twoje dzia艂anieJe艣li dziecko ma trudno艣ci w nauce, rodzic ma obowi膮zek zrobi膰 rozpoznanie i wprowadzi膰 zasady oraz zmiany, kt贸re nie godz膮c w dziecko, pozwol膮 mu na podniesienie wynik贸w szkolnych. Chodzi tu o zrozumienie jego potrzeb i trudno艣ci. By膰 mo偶e powodem jest z艂a organizacja czasu lub ha艂as, kt贸ry dziecko rozprasza. Pomocna mo偶e si臋 okaza膰 rozmowa z nauczycielem, kt贸ry prawdopodobnie ma swoje w艂asne spostrze偶enia. Czasami to wystarczy. Niekiedy s膮 to jednak kwestie, w kt贸rych zainterweniowa膰 powinien specjalista. Nadrz臋dnym celem zawsze jest dobro dziecka, kt贸re nie powinno zosta膰 pozostawione samo sobie. Rodzic powinien upewni膰 si臋, 偶e jego pociecha zabiera ze sob膮 do szko艂y wszystko, co konieczne i czy odrobi艂a lekcje.
Zdj臋cie autorstwa wecometolearn / CC BY

8. Czas na twoje dzia艂anie
Je艣li dziecko ma trudno艣ci w nauce, rodzic ma obowi膮zek zrobi膰 rozpoznanie i wprowadzi膰 zasady oraz zmiany, kt贸re nie godz膮c w dziecko, pozwol膮 mu na podniesienie wynik贸w szkolnych. Chodzi tu o zrozumienie jego potrzeb i trudno艣ci. By膰 mo偶e powodem jest z艂a organizacja czasu lub ha艂as, kt贸ry dziecko rozprasza. Pomocna mo偶e si臋 okaza膰 rozmowa z nauczycielem, kt贸ry prawdopodobnie ma swoje w艂asne spostrze偶enia. Czasami to wystarczy. Niekiedy s膮 to jednak kwestie, w kt贸rych zainterweniowa膰 powinien specjalista. Nadrz臋dnym celem zawsze jest dobro dziecka, kt贸re nie powinno zosta膰 pozostawione samo sobie. Rodzic powinien upewni膰 si臋, 偶e jego pociecha zabiera ze sob膮 do szko艂y wszystko, co konieczne i czy odrobi艂a lekcje.

7. S艂uchaj tego, co dziecko m贸wiCzasami brak dobrych wynik贸w w nauce traktujemy jako naturaln膮 konsekwencj臋 lenistwa. S膮 jednak sytuacje, kiedy 艣rodowisko, w kt贸rym si臋 dziecko znajduje utrudnia mu osi膮gni臋cie tego celu. Nawet je艣li rodzice s膮 wzorowi, problemem mo偶e by膰 konkretny nauczyciel lub r贸wie艣nicy. Z艂e relacje z innymi mog膮 odbija膰 si臋 w niech臋ci do uczestnictwa w lekcjach oraz nauki w og贸le. To r贸wnie偶 czas na dzia艂anie rodzica, by zapewni膰 mu ku temu godne warunki. Nie ignoruj, kiedy dziecko sygnalizuje ci problem.
Zdj臋cie mamy i c贸rki / Shutterstock

7. S艂uchaj tego, co dziecko m贸wi
Czasami brak dobrych wynik贸w w nauce traktujemy jako naturaln膮 konsekwencj臋 lenistwa. S膮 jednak sytuacje, kiedy 艣rodowisko, w kt贸rym si臋 dziecko znajduje utrudnia mu osi膮gni臋cie tego celu. Nawet je艣li rodzice s膮 wzorowi, problemem mo偶e by膰 konkretny nauczyciel lub r贸wie艣nicy. Z艂e relacje z innymi mog膮 odbija膰 si臋 w niech臋ci do uczestnictwa w lekcjach oraz nauki w og贸le. To r贸wnie偶 czas na dzia艂anie rodzica, by zapewni膰 mu ku temu godne warunki. Nie ignoruj, kiedy dziecko sygnalizuje ci problem.

6. Znajd藕cie w艂a艣ciwe miejsceMiejsce nauki powinno by膰 odpowiednio do tego przystosowane. Wa偶ne jest zapewnienie dziecku odpowiedniego o艣wietlenia, warunk贸w do czytania, pisania i wykonywania innych szkolnych zada艅. Wszelkie ha艂asy mog膮 rozprasza膰 uwag臋 i odci膮ga膰 od bie偶膮cych czynno艣ci. Kluczowe jest r贸wnie偶 s艂owo 鈥瀦najd藕cie鈥. Buduje to wzajemne relacje i zaufanie pomi臋dzy rodzicami a ich pociechami.
Zdj臋cie autorstwa PoshSurfside.com / CC BY

6. Znajd藕cie w艂a艣ciwe miejsce
Miejsce nauki powinno by膰 odpowiednio do tego przystosowane. Wa偶ne jest zapewnienie dziecku odpowiedniego o艣wietlenia, warunk贸w do czytania, pisania i wykonywania innych szkolnych zada艅. Wszelkie ha艂asy mog膮 rozprasza膰 uwag臋 i odci膮ga膰 od bie偶膮cych czynno艣ci. Kluczowe jest r贸wnie偶 s艂owo 鈥瀦najd藕cie鈥. Buduje to wzajemne relacje i zaufanie pomi臋dzy rodzicami a ich pociechami.

5. Naucz dziecko dobrej organizacjiZarz膮dzanie czasem to podstawa i dziecko mo偶e to robi膰, nawet je艣li nie umie jeszcze tego nazwa膰 w tak bardzo profesjonalny spos贸b. Planujcie wsp贸lnie harmonogram dnia i trzymajcie si臋 go. Buduje to dobry nawyk na przysz艂o艣膰.
Zdj臋cie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

5. Naucz dziecko dobrej organizacji
Zarz膮dzanie czasem to podstawa i dziecko mo偶e to robi膰, nawet je艣li nie umie jeszcze tego nazwa膰 w tak bardzo profesjonalny spos贸b. Planujcie wsp贸lnie harmonogram dnia i trzymajcie si臋 go. Buduje to dobry nawyk na przysz艂o艣膰.

4. B膮d藕 mi艂y, ale konsekwentnyRodzic powinien by膰 kochaj膮cy, troskliwy, wyrozumia艂y i pomocny. Niemniej jednak stawianie wymaga艅 r贸wnie偶 s艂u偶y dobru dziecka. Pami臋taj, 偶e jest ono twoim odbiciem, ale musi nauczy膰 si臋 r贸wnie偶 samodzielno艣ci.
Zdj臋cie autorstwa woodleywonderworks / CC BY

4. B膮d藕 mi艂y, ale konsekwentny
Rodzic powinien by膰 kochaj膮cy, troskliwy, wyrozumia艂y i pomocny. Niemniej jednak stawianie wymaga艅 r贸wnie偶 s艂u偶y dobru dziecka. Pami臋taj, 偶e jest ono twoim odbiciem, ale musi nauczy膰 si臋 r贸wnie偶 samodzielno艣ci.

3. Reaguj na zmianyJe艣li dziecko do tej pory by艂o otwarte i ch臋tne do nauki, a sytuacja nagle si臋 zmieni艂a, sygna艂 jest wyra藕ny. Warto rozpocz膮膰 od szczerej rozmowy, wspartej rzeczywist膮 ch臋ci膮 pomocy w nauce. Niekiedy zdolne dzieci otrzymuj膮 zbyt wiele zada艅 i to je przyt艂acza.
Zdj臋cie autorstwa OakleyOrginals / CC BY

3. Reaguj na zmiany
Je艣li dziecko do tej pory by艂o otwarte i ch臋tne do nauki, a sytuacja nagle si臋 zmieni艂a, sygna艂 jest wyra藕ny. Warto rozpocz膮膰 od szczerej rozmowy, wspartej rzeczywist膮 ch臋ci膮 pomocy w nauce. Niekiedy zdolne dzieci otrzymuj膮 zbyt wiele zada艅 i to je przyt艂acza.

2. Nie przewiduj zbyt odleg艂ej przysz艂o艣ciZamiast zamartwia膰 si臋, 偶e lenistwo dziecka i brak ch臋ci do nauki mog膮 nie艣膰 dla niego zgubny skutek na rynku pracy, skup si臋 na tym, co rzeczywi艣cie mo偶esz zrobi膰. Nikt nie jest w stanie przewidzie膰 wszystkiego ze stuprocentow膮 pewno艣ci膮. Energi臋, kt贸r膮 w艂o偶yliby艣my w dramatyzowanie, lepiej spo偶ytkowa膰 na poszukiwanie realnych rozwi膮za艅 i dzia艂anie. W艂a艣nie to mo偶e pom贸c dziecku, a tego powinni chcie膰 rodzice.
Zdj臋cie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

2. Nie przewiduj zbyt odleg艂ej przysz艂o艣ci
Zamiast zamartwia膰 si臋, 偶e lenistwo dziecka i brak ch臋ci do nauki mog膮 nie艣膰 dla niego zgubny skutek na rynku pracy, skup si臋 na tym, co rzeczywi艣cie mo偶esz zrobi膰. Nikt nie jest w stanie przewidzie膰 wszystkiego ze stuprocentow膮 pewno艣ci膮. Energi臋, kt贸r膮 w艂o偶yliby艣my w dramatyzowanie, lepiej spo偶ytkowa膰 na poszukiwanie realnych rozwi膮za艅 i dzia艂anie. W艂a艣nie to mo偶e pom贸c dziecku, a tego powinni chcie膰 rodzice.

1. Zacznij nauk臋 od zdrowego rozs膮dku呕ycie to nie tylko nauka, ale r贸wnie偶 relacje z rodzin膮, r贸wie艣nikami i innymi napotykanymi osobami. Zachowanie odpowiedniej r贸wnowagi pomi臋dzy wszystkimi jego sferami pozwala na osi膮gni臋cie rzeczywistej satysfakcji. Tego r贸wnie偶 dzieci ucz膮 si臋 od rodzic贸w.
Zdj臋cie autorstwa Pawel Loj / CC BY

1. Zacznij nauk臋 od zdrowego rozs膮dku
呕ycie to nie tylko nauka, ale r贸wnie偶 relacje z rodzin膮, r贸wie艣nikami i innymi napotykanymi osobami. Zachowanie odpowiedniej r贸wnowagi pomi臋dzy wszystkimi jego sferami pozwala na osi膮gni臋cie rzeczywistej satysfakcji. Tego r贸wnie偶 dzieci ucz膮 si臋 od rodzic贸w.

Podziel si臋:

Przeczytaj tak偶e:

Ten artyku艂 nie ma jeszcze komentarzy

Poka偶 wszystkie komentarze

Tak偶e w kategorii Rodzina:

艁ysienie plackowate 鈥 nieuleczalna choroba 呕artobliwe anagramy Zach艂y艣ni臋cie u niemowl膮t 鈥 jak pom贸c? Meble, kt贸re rosn膮 wraz z dzieckiem 3 gry, kt贸re uciesz膮 dziecko i nie zm臋cz膮 doros艂ego Co by艣 chcia艂a dosta膰 na babyshower? Czy wiesz, 偶e... 鈥 ciekawe rekordy j臋zyka angielskiego (2) Mleko dla niemowl膮t Wady i zalety mleka modyfikowanego W oczekiwaniu na dziewi臋tnaste dziecko Tr贸jwymiarowe usg - czy rzeczywi艣cie potrzebne? Czy potrafisz tak rozbawi膰 swoje dziecko?