10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki

10. Użyj siły swojego pozytywnego autorytetuSzacunek do osoby, która daje wskazówki, ułatwia ich przyjęcie i wprowadzenie w czyn przez dziecko. Do tego potrzebna jest szczera i otwarta relacja. Manipulacja i przesadna presja wzbudzają niepotrzebną frustrację. Mogą sprawić również, że dzieci zamiast być traktowane jak pionki, w ogóle nie będą chciały wchodzić w taką grę i staną do rodziców w opozycji. Zamiast tego zauważ, że to, jak sam podchodzisz do swoich obowiązków zawodowych, może mieć duży wpływ na sposób, w jaki dzieci będą traktowały swoje obowiązki szkolne. Czyny są głośniejsze niż słowa. Natomiast każdy gest poparty werbalnie nabiera pełni swojej mocy. Wytłumacz dzieciom, również na swoim przykładzie, dlaczego warto, by się uczyły.
Zdjęcie taty i syna / Shutterstock

10. Użyj siły swojego pozytywnego autorytetu
Szacunek do osoby, która daje wskazówki, ułatwia ich przyjęcie i wprowadzenie w czyn przez dziecko. Do tego potrzebna jest szczera i otwarta relacja. Manipulacja i przesadna presja wzbudzają niepotrzebną frustrację. Mogą sprawić również, że dzieci zamiast być traktowane jak pionki, w ogóle nie będą chciały wchodzić w taką grę i staną do rodziców w opozycji. Zamiast tego zauważ, że to, jak sam podchodzisz do swoich obowiązków zawodowych, może mieć duży wpływ na sposób, w jaki dzieci będą traktowały swoje obowiązki szkolne. Czyny są głośniejsze niż słowa. Natomiast każdy gest poparty werbalnie nabiera pełni swojej mocy. Wytłumacz dzieciom, również na swoim przykładzie, dlaczego warto, by się uczyły.

9. Trzymaj się zasady „wiele zależy od ciebie”Konsekwencja jest czymś niezbędnym, by nasze oczekiwania stały się dla dzieci klarowne. Gdy to zrozumieją, nie będą działać na „chybił trafił”. Dodatkowo nagroda otrzymana po wykonaniu zadania – dokładnie w tej kolejności – pozwala na zbudowanie odpowiedniego skojarzenia, iż była ona wynikiem określonego działania. Jeśli mówisz dziecku, że to, czy wyjdzie na dwór zależy od tego, czy odrobi lekcje, lub że w momencie, kiedy ono nauczy się określonej czynności, będziecie mogli wybrać film, by wspólnie go obejrzeć, uczy się ono, że to jego działanie determinuje wystąpienie przyjemnego finału. Warunkiem skuteczności jest tu w ostateczności konsekwencja.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

9. Trzymaj się zasady „wiele zależy od ciebie”
Konsekwencja jest czymś niezbędnym, by nasze oczekiwania stały się dla dzieci klarowne. Gdy to zrozumieją, nie będą działać na „chybił trafił”. Dodatkowo nagroda otrzymana po wykonaniu zadania – dokładnie w tej kolejności – pozwala na zbudowanie odpowiedniego skojarzenia, iż była ona wynikiem określonego działania. Jeśli mówisz dziecku, że to, czy wyjdzie na dwór zależy od tego, czy odrobi lekcje, lub że w momencie, kiedy ono nauczy się określonej czynności, będziecie mogli wybrać film, by wspólnie go obejrzeć, uczy się ono, że to jego działanie determinuje wystąpienie przyjemnego finału. Warunkiem skuteczności jest tu w ostateczności konsekwencja.

8. Czas na twoje działanieJeśli dziecko ma trudności w nauce, rodzic ma obowiązek zrobić rozpoznanie i wprowadzić zasady oraz zmiany, które nie godząc w dziecko, pozwolą mu na podniesienie wyników szkolnych. Chodzi tu o zrozumienie jego potrzeb i trudności. Być może powodem jest zła organizacja czasu lub hałas, który dziecko rozprasza. Pomocna może się okazać rozmowa z nauczycielem, który prawdopodobnie ma swoje własne spostrzeżenia. Czasami to wystarczy. Niekiedy są to jednak kwestie, w których zainterweniować powinien specjalista. Nadrzędnym celem zawsze jest dobro dziecka, które nie powinno zostać pozostawione samo sobie. Rodzic powinien upewnić się, że jego pociecha zabiera ze sobą do szkoły wszystko, co konieczne i czy odrobiła lekcje.
Zdjęcie autorstwa wecometolearn / CC BY

8. Czas na twoje działanie
Jeśli dziecko ma trudności w nauce, rodzic ma obowiązek zrobić rozpoznanie i wprowadzić zasady oraz zmiany, które nie godząc w dziecko, pozwolą mu na podniesienie wyników szkolnych. Chodzi tu o zrozumienie jego potrzeb i trudności. Być może powodem jest zła organizacja czasu lub hałas, który dziecko rozprasza. Pomocna może się okazać rozmowa z nauczycielem, który prawdopodobnie ma swoje własne spostrzeżenia. Czasami to wystarczy. Niekiedy są to jednak kwestie, w których zainterweniować powinien specjalista. Nadrzędnym celem zawsze jest dobro dziecka, które nie powinno zostać pozostawione samo sobie. Rodzic powinien upewnić się, że jego pociecha zabiera ze sobą do szkoły wszystko, co konieczne i czy odrobiła lekcje.

7. Słuchaj tego, co dziecko mówiCzasami brak dobrych wyników w nauce traktujemy jako naturalną konsekwencję lenistwa. Są jednak sytuacje, kiedy środowisko, w którym się dziecko znajduje utrudnia mu osiągnięcie tego celu. Nawet jeśli rodzice są wzorowi, problemem może być konkretny nauczyciel lub rówieśnicy. Złe relacje z innymi mogą odbijać się w niechęci do uczestnictwa w lekcjach oraz nauki w ogóle. To również czas na działanie rodzica, by zapewnić mu ku temu godne warunki. Nie ignoruj, kiedy dziecko sygnalizuje ci problem.
Zdjęcie mamy i córki / Shutterstock

7. Słuchaj tego, co dziecko mówi
Czasami brak dobrych wyników w nauce traktujemy jako naturalną konsekwencję lenistwa. Są jednak sytuacje, kiedy środowisko, w którym się dziecko znajduje utrudnia mu osiągnięcie tego celu. Nawet jeśli rodzice są wzorowi, problemem może być konkretny nauczyciel lub rówieśnicy. Złe relacje z innymi mogą odbijać się w niechęci do uczestnictwa w lekcjach oraz nauki w ogóle. To również czas na działanie rodzica, by zapewnić mu ku temu godne warunki. Nie ignoruj, kiedy dziecko sygnalizuje ci problem.

6. Znajdźcie właściwe miejsceMiejsce nauki powinno być odpowiednio do tego przystosowane. Ważne jest zapewnienie dziecku odpowiedniego oświetlenia, warunków do czytania, pisania i wykonywania innych szkolnych zadań. Wszelkie hałasy mogą rozpraszać uwagę i odciągać od bieżących czynności. Kluczowe jest również słowo „znajdźcie”. Buduje to wzajemne relacje i zaufanie pomiędzy rodzicami a ich pociechami.
Zdjęcie autorstwa PoshSurfside.com / CC BY

6. Znajdźcie właściwe miejsce
Miejsce nauki powinno być odpowiednio do tego przystosowane. Ważne jest zapewnienie dziecku odpowiedniego oświetlenia, warunków do czytania, pisania i wykonywania innych szkolnych zadań. Wszelkie hałasy mogą rozpraszać uwagę i odciągać od bieżących czynności. Kluczowe jest również słowo „znajdźcie”. Buduje to wzajemne relacje i zaufanie pomiędzy rodzicami a ich pociechami.

5. Naucz dziecko dobrej organizacjiZarządzanie czasem to podstawa i dziecko może to robić, nawet jeśli nie umie jeszcze tego nazwać w tak bardzo profesjonalny sposób. Planujcie wspólnie harmonogram dnia i trzymajcie się go. Buduje to dobry nawyk na przyszłość.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

5. Naucz dziecko dobrej organizacji
Zarządzanie czasem to podstawa i dziecko może to robić, nawet jeśli nie umie jeszcze tego nazwać w tak bardzo profesjonalny sposób. Planujcie wspólnie harmonogram dnia i trzymajcie się go. Buduje to dobry nawyk na przyszłość.

4. Bądź miły, ale konsekwentnyRodzic powinien być kochający, troskliwy, wyrozumiały i pomocny. Niemniej jednak stawianie wymagań również służy dobru dziecka. Pamiętaj, że jest ono twoim odbiciem, ale musi nauczyć się również samodzielności.
Zdjęcie autorstwa woodleywonderworks / CC BY

4. Bądź miły, ale konsekwentny
Rodzic powinien być kochający, troskliwy, wyrozumiały i pomocny. Niemniej jednak stawianie wymagań również służy dobru dziecka. Pamiętaj, że jest ono twoim odbiciem, ale musi nauczyć się również samodzielności.

3. Reaguj na zmianyJeśli dziecko do tej pory było otwarte i chętne do nauki, a sytuacja nagle się zmieniła, sygnał jest wyraźny. Warto rozpocząć od szczerej rozmowy, wspartej rzeczywistą chęcią pomocy w nauce. Niekiedy zdolne dzieci otrzymują zbyt wiele zadań i to je przytłacza.
Zdjęcie autorstwa OakleyOrginals / CC BY

3. Reaguj na zmiany
Jeśli dziecko do tej pory było otwarte i chętne do nauki, a sytuacja nagle się zmieniła, sygnał jest wyraźny. Warto rozpocząć od szczerej rozmowy, wspartej rzeczywistą chęcią pomocy w nauce. Niekiedy zdolne dzieci otrzymują zbyt wiele zadań i to je przytłacza.

2. Nie przewiduj zbyt odległej przyszłościZamiast zamartwiać się, że lenistwo dziecka i brak chęci do nauki mogą nieść dla niego zgubny skutek na rynku pracy, skup się na tym, co rzeczywiście możesz zrobić. Nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego ze stuprocentową pewnością. Energię, którą włożylibyśmy w dramatyzowanie, lepiej spożytkować na poszukiwanie realnych rozwiązań i działanie. Właśnie to może pomóc dziecku, a tego powinni chcieć rodzice.
Zdjęcie autorstwa PublicDomainPictures / CC BY

2. Nie przewiduj zbyt odległej przyszłości
Zamiast zamartwiać się, że lenistwo dziecka i brak chęci do nauki mogą nieść dla niego zgubny skutek na rynku pracy, skup się na tym, co rzeczywiście możesz zrobić. Nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego ze stuprocentową pewnością. Energię, którą włożylibyśmy w dramatyzowanie, lepiej spożytkować na poszukiwanie realnych rozwiązań i działanie. Właśnie to może pomóc dziecku, a tego powinni chcieć rodzice.

1. Zacznij naukę od zdrowego rozsądkuŻycie to nie tylko nauka, ale również relacje z rodziną, rówieśnikami i innymi napotykanymi osobami. Zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy wszystkimi jego sferami pozwala na osiągnięcie rzeczywistej satysfakcji. Tego również dzieci uczą się od rodziców.
Zdjęcie autorstwa Pawel Loj / CC BY

1. Zacznij naukę od zdrowego rozsądku
Życie to nie tylko nauka, ale również relacje z rodziną, rówieśnikami i innymi napotykanymi osobami. Zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy wszystkimi jego sferami pozwala na osiągnięcie rzeczywistej satysfakcji. Tego również dzieci uczą się od rodziców.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Rodzina:

Introwertyk i ekstrawertyk w łóżku Seplenienie u dzieci Noworodek a niemowlę Dlaczego dziecko wymiotuje? Bezpieczne wakacje Książę William – drugi do sukcesji brytyjskiego tronu? Mój mąż odreagowuje stres poprzez łóżko! Pobawmy się stopami Sztuczne karmienie noworodka O świadomych błędach językowych Hot cross buns – bułeczki wielkanocne Matki pracujące w domu mają najbardziej stresującą pracę!