Nauka angielskiego dla dzieci
BEATKA • dawno temuAngielski dla dzieci prowadzony jest w większości szkół językowych. Kursy są dostosowane poziomem wiedzy i sposobem nauczana do najmłodszych użytkowników. Nauka angielskiego dla dzieci odbywa się na zasadzie gier i zabaw, jest więc bardziej naturalna niż nauka w wieku późniejszym. Warto zadbać o to, żeby spotkanie z językiem obcym stało się dla dzieci przygodą i miło spędzonym czasem. Przymuszanie dziecka do nauki nie przyniesie efektów, a u malucha wyrobi postawę zniechęcenia do nauki w ogóle.
Sposoby nauki angielskiego przez dzieci
Opinie badaczy są zgodne: im wcześniej rozpoczęta nauka języka obcego, tym lepsze efekty. I nie chodzi tutaj o czas poświęcony na naukę, ale o samo podejście dziecka i pewną śmiałość językową, którą później trudno w sobie wyrobić. Dziecko dwuletnie odkrywa dopiero możliwości języka polskiego. Od małego obcuje ono z brzmieniem i melodią języka polskiego, a znaczenie słów poznaje stopniowo. Jeżeli maluchowi stworzy się środowisko anglojęzyczne, będzie miało kontakt z językiem obcym. Przed poznawaniem sensu poszczególnych słów i nauką teoretyczną, dziecko osłucha się z innym brzmieniem. Niemowlęta uczą się zwykle wersji mówionej języka. Pisanie i czytanie włączane jest u dzieci starszych. Dziecko dwujęzyczne lepiej się rozwija intelektualnie.
Grupy dzieci na zajęciach są niewielkie od 4 do 8 osób. Dzięki temu nauczyciel ma szansę lepiej kontrolować postępy każdego malucha. Jednocześnie dziecko nie czuje presji i nie ma świadomości, że każdy błąd może zostać wyśmiany przez inne dzieci. Stres u dzieci zostaje zminimalizowany. Taka metoda obniża lęk i stres związany z nauką. Niektóre szkoły językowe umożliwiają rodzicom uczestniczenie w zajęciach. Maluchy poznają poszczególne słowa w odpowiednich kontekstach oraz w naturalnych sytuacjach, a angażowanie wszystkich zmysłów dzieci w trakcie nauki, pozwala im łatwiej przyswoić nowe słownictwo. I tak: dzieci śpiewają, tańczą, gimnastykują się, a nawet poznają kuchnię angielską lub amerykańską.
Zalety nauki angielskiego w dzieciństwie
Rozwój dzieci w okresie 2–5 lat jest bardzo intensywny. Mózg jest wówczas w szczytowej formie i chłonie oraz przyswaja wszystko z dużą łatwością. Nauka języka to, ogólnie rzecz biorąc, wyzwanie. Jeżeli jednak od małego mózg dziecka będzie odpowiednio stymulowany, to szacuje się, że dziecko powyżej trzeciego roku życia, będzie potrafiło władać językiem obcym (a nawet kilkoma). Pobudzanie mózgu do wysiłku w dzieciństwie powoduje, że w korze mózgowej powstają dodatkowe połączenia, które odpowiadają za inteligencję.
Stąd wniosek, że nauka języka obcego w dzieciństwie pozwala rozwinąć ogólną inteligencję i przyspieszyć rozwój intelektualny malucha. Co ciekawe, lekarze twierdzą, że zasada ta obowiązuje wszystkie dzieci, również te, które doznały poważnych uszkodzeń mózgu lub urodziły się z uszkodzeniami, np. dzieci autystyczne. Nauka języka jest więc swoistą terapią wspomagającą rozwój dzieci. Dzieci są najbardziej chłonne w najwcześniejszych latach życia, im później, tym trudniej. W każdym razie, rodzice powinni pamiętać, że dzieci muszą chcieć i lubić zajęcia języka angielskiego. Zmuszanie maluchów pogłębi ich niechęć i wyrobi postawę antynaukową. Rodzice nie mogą spełniać swoich ambicji kosztem dziecka.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze