Niestaranność czy dysgrafia?
OLGA CHOJNACKA • dawno temuCzy ktoś kiedyś powiedział ci, że piszesz jak kura pazurem? Masz problem nie tylko z odczytaniem lekarskich recept, ale także odszyfrowaniem własnych notatek, a może nie potrafisz odczytać zdań zapisanych przez twoje dziecko w szkolnym zeszycie? Jeśli ćwiczenia w kilkakrotnym przepisywaniu tekstu nie pomagają, przyczyną brzydkiego pisma może być dysgrafia.

Czym jest dysgrafia?
Jest to zaburzenie w opanowaniu umiejętności poprawnego graficznie pisania. Spowodowane jest brakiem dokładnego przepływu impulsów z centralnego układu nerwowego do właściwych grup mięśni ręki. Duży wpływ na pojawienie się tego zaburzenia mają czynniki genetyczne, nieprawidłowy przebieg ciąży, a także urazy okołoporodowe. Na niestaranne pismo wpływa gorsza sprawność manualna ręki i zła koordynacja wzrokowo — słuchowa. Problem dysgrafii dotyczy w większości chłopców – aż 75%. Nie można stwierdzić dysgrafii, jeśli piszący napisał tekst w pośpiechu, w stresującej sytuacji lub na kolanie, ale można ją stwierdzić, jeśli powtarza się kilka niepokojących symptomów jednocześnie.
Objawy dysgrafii:
niekształtne literyróżne nachylenie literlitery „drżące”niewłaściwe łączenie liter w wyrazieróżna wielkość liter w jednym wyraziepomijanie kresek, ogonków i sylabbrak właściwego odstępu między literami i wyrazamiprzeciąganie liter za linijkę w zeszyciekilka charakterów pisma

Powyższe objawy są powodem nieczytelnych prac. Czasem sam piszący nie jest w stanie ich odczytać. Uczeń z dysgrafią wprawdzie potrafi zmobilizować się do dość czytelnego pisma na krótko — początek tekstu jest poprawny — jednak w miarę pisania dalszy ciąg jest trudny do odczytania. Notowanie przez dysgrafa zazwyczaj nie ma sensu — nieczytelne notatki są przecież nieprzydatne. Dlatego w szkole wskazane byłoby korzystanie z komputera. Zapisywanie w komputerze zalecane jest także dzieciom, które szybko zniechęcają się trudnościami w pisaniu i tracą motywację. Jednak niewiele polskich szkół jest na to przygotowanych.
Zbagatelizowanie objawów i brak odpowiedniej terapii może spowodować nasilenie się problemów dziecka, gdyż wraz z wiekiem zaburzenia graficzne narastają. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja dziecka przez rodziców i nauczycieli oraz szybka reakcja. Aby zdiagnozować problem i otrzymać pomoc należy zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej najlepiej z zeszytem szkolnym. Nie wystarczą jednak zajęcia w poradni, należy przede wszystkim ćwiczyć w domu. Nie może to być jednak żmudne i nieefektywne przepisywanie zeszytów, bo to tylko zniechęca dziecko do dalszej pracy.
Przykłady ćwiczeń dla dzieci z dysgrafią:
ugniatanie ciastamodelowanie różnych form z ciasta lub plastelinywycinaniewydzieranie,naklejanierysowanie po śladzie, po przerywanej liniikreskowaniekalkowanienawlekanie koralikówobrysowywanie konturówpisanie szlaczkówzamalowywanie kół okrężnymi ruchami rąkzapinanie guzikówgra w bierkiukładanie z klockówstukanie palcamiwymachy dłoni
W dzisiejszych czasach coraz mniejszą wagę przypisuje się tekstom ręcznie pisanym, komputer wypiera długopis. Poprawnie napisany tekst w zeszycie jest jednak ważny. Aby dziecko mogło osiągać sukcesy w szkole i nie czuło się gorsze od kolegów, należy je wspierać, kierować jego rozwojem i pomagać mu w pracy. Dużą rolę odgrywają tu przede wszystkim rodzice.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze