8 zasad prawidłowej kłótni
PAULA • dawno temuKonflikty i sprzeczki zdarzają się w każdym związku, a co najważniejsze – powinny. O ile oczywiście są rozwiązywane prawidłowo, czyli prowadzą do pozytywnej zmiany i przeprowadzone są w kulturalny sposób. Rozładowanie napięcia poprzez kłótnię jest lepszym rozwiązaniem niż ciche dni i zagłaskiwanie problemu. Jednak tylko wtedy, kiedy Twoje argumenty nie są raniące dla rozmówcy.
Jest kilka zasad takiej „dobrej” kłótni, która poza wyrażeniem własnego zdania otwiera człowieka na zrozumienie drugiej osoby.
1. Opieranie się na faktach
Opieranie się na konkretnych faktach, zamiast na domysłach, przypuszczeniach czy wątpliwościach. Człowiek określa jak postrzega daną sytuację, mówi o uczuciach i emocjach jakie mu towarzyszą. Istotne jest koncentrowanie się na rozwiązaniach, oczekiwaniach w stosunku do zaistniałego problemu i próba znalezienia płaszczyzny porozumienia z rozmówcą.
2. Generalizowanie
Unikanie generalizacji, czyli na przykład takich słów jak „zawsze”, „nigdy” – nie są prawdziwe. Odbieramy zachowanie przyjaciela bądź partnera w konkretnej sytuacji, natomiast nie oceniamy go jako osoby.
3. Komunikacja niewerbalna
Komunikacja słowna musi się zgadzać z niewerbalną, a więc naszą „mową ciała” – dane z prowadzonych w tym kierunku badań bywają dość rozbieżne, generalnie jednak przyjmuje się, że w 50% - 75% wpływa na to jak jesteśmy odbierani. Dlatego na przykład nadąsana mina i twierdzenie, że nic się nie stało na pewno nie przyspieszą rozwiązania konfliktu.
4. Opinie osób trzecich
Nie należy powoływać się na opinie osób nieobecnych, podobnie jak na rzeczy, na które człowiek nie ma wpływu, na przykład utrata zdrowia czy pracy.
5. Odpowiedzialność
Wzięcie odpowiedzialności za zaistniałą sytuację również na siebie, czyli unikanie określeń typu „wszystko przez ciebie”, „to twoja wina”.
6. Powrót do przeszłości
Nie należy wracać do sytuacji z przeszłości, które zostały rzekomo wybaczone. Jest to bardzo raniące i obniża poczucie zaufania.
7. Poszanowanie godności drugiego człowieka
Wzajemne zaangażowanie i traktowanie rozmówcy jako równego sobie. Każdy człowiek ma wartość niezależną od danego zachowania, dlatego nie wolno go obrażać, używać przekleństw i krzyczeć dla rozładowania własnego gniewu. Poszanowaniem drugiego człowieka jest również poważne traktowanie jego trudności — dlatego bagatelizowanie problemu nie służy jego rozwiązaniu.
8. Humor
Z umiarem, taktem i wyczuciem. Humor może rozładować sytuację, ale nie może wyśmiewać.Konflikty mogą dezintegrować albo rozwijać i scalać więź między dwojgiem osób, ale jaką formę przyjmą zależy już tylko od sposobu wzajemnej komunikacji.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze