Alfabet dla dzieci



Poznawanie przez dziecko świata głównie opiera się obserwowaniu. Wraz z dojrzałością następuje potrzeba naśladowania, odtwarzania, przetwarzania i tworzenia. Dzieje się tak w każdej dziedzinie życia ludzkiego. Przychodzi również taki czas, gdy dzieci interesują się pisaniem, literkami i czytaniem. Warto u dziecka zaspokajać ciekawość literkową, lecz trzeba wiedzieć jak, by nie zaszkodzić zbyt wczesnym uczeniem literek.
Swobodne uczenie liter w domu
Samodzielne uczenie dziecka liter nierzadko rozpoczyna się od nauki pisania imienia dziecka. Nie ma w tym nic złego. Każde dziecko chce umieć pisać swoje imię i nierzadko już prawie 3-latki potrafią napisać kilka liter ze swojego imienia. Innym swobodnym uczeniem dziecka liter jest odpowiadanie mu na pytanie często przez nie stawiane: Jaka to litera? Zaspokojenie jego ciekawości również pozwala dziecku bliżej poznawać otaczający go świat. Ważne jest jednak pamiętanie, by w odpowiedni sposób wymawiać dziecku wskazywane literki. Zaleca się, by spółgłoski wypowiadane były bez „kolegi w postaci samogłoski „Y”. Oznacza to, że gdy mówimy dziecku, że to jest np. literka „T”, to wymawiamy ją krótko, bez wyciągania głosowo literki „Y” na końcu, tak by nie powstało z tego, że jest to literka „T..YYYYYY”.

Metody nauczania alfabetu w szkołach
Metody nauczania pisania i czytania w szkolnictwie bazują na różnych metodach naukowych. Zaliczyć można tutaj:
- metodę analityczno-syntetyczną o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich;
- Metodę Dobrego Startu – M. Bogdanowicz;
- metodę fonetyczno-literowo-barwną B. Rocławskiego;
- metodę barwno-dźwiękową – H. Metery;
- metodę „Naturalna metoda języka” – B. Cuting;
- metodę alternatywną wprowadzania dziecka w świat pisma – I. Majchrzak;
- metodę globalnej nauki czytania – G. Doman.
Metod nauczania jest wiele i każda z nich wykorzystuje różne aspekty rozwojowe młodego człowieka. Dlatego też warto zapoznać się z tymi metodami, jak i z metodami wykorzystywanymi przez wychowawców w przedszkolach, zerówkach i w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Materiały wspomagające naukę alfabetu
Na co dzień rodzice mogą wykorzystywać różne materiały dydaktyczne wspierające naukę alfabetu. Do nauki służyć mogą edukacyjne programy komputerowe, gry komputerowe, w których dziecko ma do wykonania zadania związane z literkami, które dodatkowo usprawniają funkcje analizatora słuchowego, wzrokowego. Ponadto w bibliotekach jest szereg książek i zeszytów z zadaniami, które mają uczyć, ale i ćwiczyć rozpoznawanie, nazywanie i pisanie liter. Innymi sposobami są puzzle z literami lub gry edukacyjne, które wykorzystują alfabet w roli głównej. Materiałów do usprawniania nauki czytania i pisania jest wiele, warto jednak, zanim zakupi się produkt, zapoznać się z nim dokładnie. Dzięki temu rodzice mają większe rozeznanie w materiałach ćwiczeniowych, z którymi ich dziecko ma pracować. Oczywiście bardzo ważną kwestią jest wykonywanie nowych zadań wspólnie z dorosłym. Warto jednak pamiętać, by podczas wspólnej nauki wspierać, być obok, a nie wykonywać zadania za dziecko.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze