Znamy sposoby na bezpieczne i tanie zakupy online na Sylwestra!
REDAKCJA • dawno temuSprytne kobiety wiedzą, jak oszczędzać na wymarzonych zakupach sylwestrowych. Ty też możesz zmierzyć stylową sukienkę, genialne skrojone spodnie czy przyjrzeć się eleganckiej torebce w centrum handlowym, aby później zrobić zakupy przez Internet – taniej, szybciej i oszczędniej. Tylko – co zrobisz w sytuacji, kiedy dostawa będzie się opóźniać, albo na dzień przed Sylwestrem otrzymasz rzecz, odbiegającą wizualnie od tej widzianej w sklepie stacjonarnym i na zdjęciach w Internecie? Dowiedz się, jak robić bezpiecznie zakupy w sklepach internetowych!
Według raportu Zakupy świąteczne 2015, przygotowanego przez Deloitte, 86% Polaków twierdzi, że przed zakupami online udaje się do sklepów stacjonarnych. Po co? W rzeczywistości sprawdzamy jakość towaru (mierzymy go, oglądamy, testujemy), aby później poruszać się wśród wirtualnych półek, porównując ceny produktów i koszty wysyłki, licząc na spore oszczędności. Niestety (według danych przygotowanych przez IMAS dla „Rzetelnej firmy”) – tylko 32% Polaków nie miało w zeszłym roku zastrzeżeń w stosunku do sklepów internetowych. To oznacza, że Ciebie też może spotkać dostarczenie towaru w złym stanie lub spore opóźnienie. Poznaj zasady ostrożnych zakupów w sklepach online i dowiedz się, jak możesz odzyskać swoje pieniądze w razie pechowej transakcji!
Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania
Chociaż reguluje ją prawo o ruchu drogowym, warto o niej pamiętać też w różnych sferach życia prywatnego. Zanim zatwierdzisz zawartość koszyka i przejdziesz do płatności online, pamiętaj o sprawdzeniu:
— opinii na niezależnych serwisach i forach internetowych, a także postów klientów na fan page’ach facebookowych,
— niezależnych rankingów sklepów internetowych,
— danych kontaktowych firmy prowadzącej sklep internetowy,
— dostępnych możliwości wysyłki zamówień,
— regulaminu pod względem interesujących Cię kwestii (składania reklamacji, możliwości zwrotu towaru lub jego wymiany, gwarancji produktu, itp.).
Zapoznanie się z postami na profilach facebookowych poszczególnych sklepów pozwoli Ci ocenić komunikację sklepu z klientami: szybkość reakcji na ewentualne zażalenia, podejście do konsumentów i sposoby rozwiązywania nieporozumień działających na szkodę klienta, a także umiejętność wprowadzania w życie kompromisów, aby rozżalona konsumentka nie skorzystała pierwszy i ostatni raz z oferty danej firmy.
— W przypadku e-zakupów konsumentki powinny sprawdzić, czy dana strona internetowa posiada certyfikaty zabezpieczające przed kradzieżą danych konsumenckich. Jeżeli dokonujemy płatności online, należy zwracać uwagę, czy w pasku adresu strony logowania do konta bankowego widnieje protokół HTTPS. Również strona internetowa sklepu powinna być szyfrowana – mówi ekspertka z Pożyczkomat.pl – pożyczki on-line.
Na aukcjach internetowych kieruj się rozumem – nie pochopnym sercem!
Z pewną dozą ostrożności podchodź do podejrzanie tanich, okazyjnych aukcji internetowych. Sprawdź przede wszystkim oceny danego sprzedawcy od użytkowników (zwróć uwagę, czy nie powtarzają się komentarze od tych samych użytkowników – to często spotykane praktyki, mające na celu zwiększenie liczby komentarzy pozytywnych). W Google Images możesz zerknąć, czy fotografia przedmiotu wystawionego na sprzedaż nie została pożyczona z innej strony (na przykład z bloga tematycznego). Opcjonalnie możesz poprosić sprzedawcę o wykonanie zdjęcia przedmiotu z np. karteczką z jego imieniem. Przeczytaj dokładnie opis produktu i wybierz najkorzystniejszą dla siebie formę płatności. Pamiętaj, że w przypadku wyboru dostawy kurierskiej masz prawo rozpakować paczkę przy kurierze i stwierdzić jej zgodność (bądź niezgodność) z zamówionym produktem.
Jeżeli umawiasz się na zakup na Facebooku, postaraj się obiektywnie ocenić wiarygodność konta sprzedawcy. Na wszelki wypadek nie obdarzaj zaufaniem świeżych kont, które należą tylko do grup sprzedażowo-zakupowych.
Chargeback – kiedy możesz skorzystać ze zwrotu pieniędzy przez bank?
Chargeback to jeden ze sposobów na zwrot pieniędzy za transakcję zrealizowaną kartą płatniczą. Z tej komfortowej opcji możesz skorzystać, kiedy otrzymany przez Ciebie towar jest niezgodny z zamówionym bądź doszło do oszustwa (np. zamówienie do Ciebie nie dotarło, a niemożliwe jest sprawdzenie statusu przesyłki online).
Aby otrzymać zwrot środków finansowych, musisz zwrócić się do banku, uzasadniając swoją reklamację. Powody wystąpienia o obciążenie zwrotne to na przykład:
— niezgodność otrzymanego towaru z opisem,
— brak zwrotu pieniędzy w przypadku zwrotu towaru przez konsumentkę,
— obciążenie konta klientki podwójną transakcją (kiedy została zrealizowana tylko jedna),
— nierozpoznanie danej transakcji na rachunku bankowym przez właścicielkę karty.
Pamiętaj jednak, że przed rozpoczęciem procedury chargeback skontaktować się ze sklepem internetowym i podjąć próbę wyjaśnienia niedogodności ze sprzedawcą – brak kontaktu (niezależnie od przewinienia sprzedawcy, który nie zawsze musi zdawać sobie z niego sprawę) nie będzie argumentem na Twoją korzyść.
Ufaj wiadomościom od znajomych, nie nieznanym nadawcom e-mailowym!
W gorącym sezonie zakupowym – na przykład przedświątecznym i przedsylwestrowym – warto zapytać się znajomych o polecane i sprawdzone przez nich wielokrotnie sklepy internetowe. Poleceniu z ust znajomego możesz zaufać, natomiast nie dowierzaj każdej ofercie e-mailowej. Może się okazać, że e-mail nadawcy brzmi podejrzanie, a oferta opisana w wiadomości nie jest autorstwa wspominanego w niej sklepu internetowego – co może być napisane drobnym maczkiem w regulaminie…lub nie być nawet wspomniane.
Skoro już wiesz, jak ostrożnie robić zakupy w Internecie, bezstresowo możesz rozpocząć poszukiwania ubrań na Sylwestra – i nie tylko, ponieważ powyższe porady są uniwersalne i zawsze powinnaś mieć je w pamięci, wypełniając wirtualny koszyk.
Źródło: notka pr
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze