Obsesja wizerunku
CASTORP • dawno temuWiodÄ…cy amerykaÅ„scy producenci aut (jest ich trzech) przeprowadzili badania rynkowe na wÅ‚aÅ›cicielach samochodów terenowych, z których wyÅ‚ania siÄ™ niepokojÄ…cy profil psychologiczny kierowców tych opasÅ‚ych i muskularnych bolidów.

   Felieton motoryzacyjny w naszym magazynie obarczony jest ryzykiem chÅ‚odnegoprzyjÄ™cia ze wzglÄ™du na zwykle alergiczne reakcje kobiet na tÄ™ tematykÄ™.RÄ™czÄ™ jednak gÅ‚owÄ…, że niniejszy artykuÅ‚ ledwie oprze siÄ™ o badania dotyczÄ…ce nawykówi wyborów konsumenckich dotyczÄ…cych aut, aby wyjść od nich do szerszej diagnozyspoÅ‚ecznej plagi, która wiele mówi o silnej, powszechnej obsesji wizerunku, z którÄ…przyszÅ‚o nam żyć. ProszÄ™ sobie uprzednio uÅ›wiadomić, że w przypadku rynkumotoryzacyjnego mamy do czynienia z produktami, na które — z pominiÄ™ciemzaspokojenia potrzeb podstawowych — idzie najwiÄ™ksza część rozporzÄ…dzalnegodochodu gospodarstw.
   WiodÄ…cy amerykaÅ„scy producenci aut (jest ich trzech) przeprowadzili badania rynkowena wÅ‚aÅ›cicielach samochodów terenowych (amer. SUV), z których wyÅ‚ania siÄ™niepokojÄ…cy profil psychologiczny kierowców tych opasÅ‚ych i muskularnych bolidów.Posiadacz samochodu klasy SUV jest "niepewny siebie i próżny. Jego małżeÅ„stwojest dla niego źródÅ‚em nerwów; źle czuje siÄ™ w roli rodzica. […] Ma skÅ‚onnośćdo zachowaÅ„ egoistycznych; zaabsorbowany swojÄ… osobÄ…, nie wyraża zainteresowanianajbliższym sÄ…siedztwem i lokalnÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…. Nie potrafi odpoczywać,w ciÄ…gÅ‚ym ruchu. Sybaryta, lubujÄ…cy siÄ™ w luksusie. Ciąży ku zachowaniom aspoÅ‚ecznym."UjmujÄ…cy komplet cech, rzekÅ‚bym. Jest on kluczem do zrozumienia, w jakim kierunkuposzÅ‚a stylistyka aut z wyższych segmentów, w szczególnoÅ›ci pojazdów miejskicho cechach pojazdów terenowych.
   Uwiedzenie tych zasobnych egocentryków, podszytych niepewnością, stało się jednymz najpilniejszych priorytetów koncernów motoryzacyjnych. Dzięki nabytej wiedzybiura konstrukcyjne wiedziały, jakie cechy powinno mieć wymarzone auto.W stylistyce aut terenowych zaakcentowano drapieżność, powiększono gabaryty nadwoziai umieszczono je na wzmocnionych ramach. Agresywną linię nadają równieżkrój zderzaków, spojlerów, wszelkie wydęcia i masywność.

   Z samochodu uczyniono odurzajÄ…cy kierowcÄ™ fetysz. Kazano wÅ‚aÅ›cicielowi wierzyć,że jego auto emanuje siłą, że onieÅ›miela (w rzeczy samej tak jest) innych uczestnikówruchu. ChciaÅ‚eÅ› kontroli? — pytajÄ… siÄ™ reklamy. To auto uczyni ciÄ™ panem sytuacji.
   Należy oczywiÅ›cie wystrzegać siÄ™ uogólnieÅ„, co też czyniÄ™ — jednak ile razy widziaÅ‚yÅ›cieza kierownicÄ… luksusowego wozu terenowego mężczyznÄ™ w znudzonej, półsennej pozie,wyczekujÄ…cego okazji do zamanifestowania pomrukiem silnika i przyÅ›pieszeniem mocy swego auta? Ciężkie auta osobowe klasy SUV sukces rynkowy zawdziÄ™czajÄ… również innym oczywistym skojarzeniom — duch swobody, mÅ‚odość, prężność. Wszystkie one nadwyraz pożądane. SiÅ‚a fizyczna, zachÅ‚anność i brak umiaru — te konotacje także nie szkodzÄ….
   WÅ‚aÅ›ciciele aut terenowych powtarzajÄ… wciąż argument o ich wiÄ™kszym bezpieczeÅ„stwie,które rzekomo skÅ‚ania ich do zakupów. Testy drogowe obalajÄ… tÄ™ bujdÄ™. SÄ… niebezpieczniejszeod zwykÅ‚ych aut osobowych — zarówno dla samych kierówców (sÅ‚abo trzymajÄ… siÄ™ drogi,drobne przeÅ‚adowanie grozi wywrotkÄ…), jak i innych uczestników ruchu (przeciÄ™tnieliczba ofiar Å›miertelnych w kolizjach z udziaÅ‚em samochódów terenowych jest 5-krotniewyższa). Jeżeli za to kierowca dżipa upiera siÄ™, że potrzebne mu jest ono do wożeniadużej iloÅ›ci ludzi, to należy mu polecić bezpieczniejsze, ekologiczne minivany (do którychniestety przylgnęła stygma aut sfeminizowanych, czyli za miÄ™kkich dla macho).
   Socjologowie doszli do konkluzji, że posiadacze "terenówek" są wysoce bardziej zorientowani na wywarcie wrażenia na otoczeniu niż na względy praktyczne. Są skłonni wydać dużepieniądze, aby przytłoczyć i wywrzeć nacisk na innych ludzi. Uosobienie podszytego lękiem narcyzmu. Kierowcy dżipów rekrutują się głównie spośród zamożniej klasy średniej, liberalneji żyjącej (a głównie pracującej) na co dzień w otoczeniu silnie konkurencyjnym.

   Nie waham się stwierdzić, że prowadzenie auta terenowego to akt moralnie wątpliwy,przedłożenie komfortu własnego ego nad zdrowie i bezpieczeństwo otoczenia.Trend zakupu aut terenowych przez klasę zamożną silnie uwidocznił się w ostatnim5 latach również w Polsce, więc i przed nami stoi dylemat, jak przeciwdziałaćupowszechnieniu się zagrażających życiu kolosów na kołach. Rozstrzygnięcia wymagapytanie o dopuszczalne granice "ekspresji" indywidualności poprzez konsumpcję.
   Wyobrażam sobie, że odwrócenie trendu możliwe jest wg scenariusza, w którymnabywców zniechÄ™cajÄ… koszty utrzymania — wysokie ubezpieczenia, wynikajÄ…cez dużych szkód wyrzÄ…dzanych przez te auta (w sytuacjach ekstremalnych, szczególniena gruncie amerykaÅ„skim, może dojść do pozwów zbiorowych przeciw kierowcomi producentom tych wozów). Dodatkowo postawy konsumenckie mogÄ… być determinowaneprzez publiczne sentymenty i presjÄ™ spoÅ‚ecznÄ… (przykÅ‚ad Japonii, gdzie samochody terenowenie "chwyciÅ‚y", gdyż tamta kultura przedkÅ‚ada spoÅ‚eczność nad indywidualność),a frontem walki z pÄ™dem do dżipów, pickupów i pokrewnych może być dom rodzinny(rozmiary tych wysokich aut sÄ… powodem tragicznych wypadków z dziećmi w przydomowychgarażach).
   Z przykroÅ›ciÄ… na finiszu muszÄ™ wyznać, że mimo solidnie ugruntowanej wiedzyna temat zagrożeÅ„ ze strony tego typu pojazdów, sam ulegam ich diabelnejatrakcyjnoÅ›ci. Pozostaje tylko praktykować rozwagÄ™ w prowadzeniu…

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze