Psi terapeuta
PAULA • dawno temuDogoterapia to terapia z udziałem psa. Jako jedna z dziedzin zooterapii zyskuje coraz większe poparcie, również w Polsce. Jest fantastyczną metodą wzmacniającą efektywność rehabilitacji.
Dzieci nie lubią wykonywać monotonnych, niekiedy trudnych ćwiczeń rehabilitacyjnych. W dogoterapii takim motywatorem jest pies. Ożywionemu i zainteresowanemu czworonogiem dziecku łatwiej jest wyartykułować słowa zachwytu i radości. Zajęcia z udziałem psa wpływają na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Mały pacjent próbuje wymówić imię psa, stara się nawiązać kontakt poprzez głaskanie, przytulanie, naśladowanie szczekania.
Do dogoterapii wykorzystywane są łagodne psy, takich ras jak: Golden Retriever, Labrador Retriever, Nowofundland, Cavalier King Charles Spaniel czy Berneński Pies Pasterski. Specjalnie przeszkolone, pod okiem wykwalifikowanej osoby są wyjątkowo przyjacielskie i cierpliwe. Dzięki temu nawet dziecko, które odczuwa lęk przed zwierzętami, stopniowo oswaja się z psem. Terapia ma więc duże znaczenie dla sfery emocjonalnej dziecka, uczy je empatii, wyrażania uczuć, podnosi samoocenę.
Zajęcia z dogoterapii pomagają dziecku niepełnosprawnemu w:
• polepszeniu sprawności ruchowej,
• ćwiczeniu koncentracji uwagi,
• rozwijaniu narządów zmysłu – stymulowaniu dotyku, węchu, wzroku, słuchu,
• przełamaniu lęku przed psami,
• kształtowaniu empatii,
• poznawaniu budowy ciała psa oraz kształtowaniu orientacji w schemacie budowy własnego ciała,
• rozwijaniu samodzielności poprzez samodzielne wywiązywanie się z obowiązków wobec psa, np. karmienie, prowadzenie na smyczy,
• nauce bezpiecznego postępowania ze zwierzętami,
• nauce wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa oraz kształtowaniu nawyków higienicznych, jak np. mycie rąk po kontakcie z psem.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze