Młodzież pije, bo się nudzi
JOANNA BISZEWSKA • dawno temuWielu brytyjskich nastolatków sięga po alkohol, bo się nudzi. Przeprowadzone przez instytucję charytatywną walczącą z problemem alkoholizmu telefoniczne badania ankietowe pokazują, że wielu nastolatków traktuje alkohol jako tanią rozrywkę, metodę spędzania wolnego czasu. I nic dziwnego, skoro kilka litrów cidera (popularnego na Wyspach napoju alkoholowego) kosztuje mniej niż bilet na Harrego Pottera!
8% ankietowanych nastolatków w wieku 16 i 17 lat zadeklarowało, że pije co najmniej raz w tygodniu, ponieważ się nudzi. Niemal jedna trzecia z ponad tysiąca ankietowanych uznała, że czasami sięga po alkohol, bo nie ma co ze sobą zrobić. Autorzy badań ostrzegają, że problem z pewnością nasila się w okresie wakacyjnym, kiedy młodzież ma więcej czasu wolnego. Według przeprowadzonych badań około 61% młodzieży w wieku 16–17 lat sięgnie tego lata po alkohol.
Ankietowani zostali zapytani, co by uczynili, gdyby otrzymali dodatkowe kieszonkowe w wysokości £ 20 tygodniowo. 13% młodzieży stwierdziło, że prędzej wydałoby te pieniądze na alkohol i imprezy niż ubranie lub inne rozrywki. Jednak winą za upodobanie młodzieży do alkoholu nie można obarczyć wyłącznie złego wychowania rodziców i zgubnego wpływu środowiska. Często młodzież nie znajduje dla siebie innych atrakcyjnych rozrywek i picie alkoholu staje się dla niej sposobem wspólnego spędzania czasu.
Inne badania, przeprowadzone wśród nauczycieli, lekarzy, pielęgniarek oraz policjantów wskazują, że zdecydowana większość z nich nieraz miała do czynienia z problemem pijanej młodzieży. Większość z nich popiera wprowadzenie zaostrzeń w dziedzinie sprzedaży i reklamy alkoholu.
62% badanych uznało, że należy wprowadzić minimalne ceny za alkohol, aby powstrzymać supermarkety od ustalania zniżek i promocji zachęcających do nadmiernego spożycia alkoholu.
77% poparło wprowadzenie przepisów zabraniających stosowania promocji cenowych w barach, pubach i klubach.
94% uznało, że klienci powinni mieć możliwość kupienia (lub zamówienia) mniejszych porcji alkoholu, niż ustalone w cennikach.
94% uważa, że każdy drink alkoholowy (sprzedawany w sklepie lub w barze) powinien zawierać informację o zawartości alkoholu.
Nie od dziś wiadomo, że nadmierne picie alkoholu jest problemem narodowym Brytyjczyków. Niestety, młodzież zaczyna powielać trendy zaobserwowane wśród dorosłych. Okazuje się, że kampanie społeczne i ostrzeżenia lekarskie nie mają istotnego wpływu na zmniejszenie spożycia alkoholu. Stąd coraz większe poparcie dla wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących jego zakupu i spożycia. Szczególnie silne poparcie dla tych inicjatyw można znaleźć w środowiskach stykających się z młodzieżą.
Źródło: medycyna24.pl
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze