Spostrzegawczość wzrokowa
URSZULA ROGALSKA • dawno temu • 3 komentarze
Nasz nowy cykl Zabawy usprawniające percepcję …. rozpoczynam od spostrzegawczości wzrokowej.
Właściwyprzebieg wzrokowego postrzegania przede wszystkim zależy od prawidłowej budowy gałek ocznych, części receptorycznej analizatora wzrokowego stanowiącego siatkówkę oka, nerwu doprowadzającego oraz korowej części analizatora znajdującego się w mózgu. Uszkodzenie którejkolwiek z części analizatora wzrokowego powoduje deformacje w postrzeganiu, co w konsekwencji prowadzi u dziecka do trudności w poprawnym uczeniu się. Dlatego też, najistotniejsze jest najpierw przebadać u dziecka wzrok, a dopiero później brać pod uwagę terapię usprawniającą spostrzegawczość wzrokową.
Przekładając z języka medycznego na język bardziej zrozumiały, dzieci z zaburzoną spostrzegawczością wzrokową najczęściej popełniają błędy typu:
- mylenie liter asymetrycznych, czyli podobnych do siebie, lecz różniących się między sobą położeniem względem osi tj. p-g, d-b, w-m, u-n, b-p, d-g;
- wadliwe rozplanowanie zapisu na stronie;
- w czytaniu przestawianie liter lub cząstek wyrazu, przeskakiwanie linijek druku
- odnajdywanie różnic i podobieństw
- utrudniona orientacja na mapie itp.
Warto zatem zachęcać dziecko do takich zabaw jak:
- wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków – specjalnie stworzona gra o tych właściwościach nosi nazwę Detektyw
- dobieranie par jednakowych obrazków/figur – zabawna Memo
- poszukiwanie różnic między prawie identycznymi obrazkami
- obliczanie ukrytych figur geometrycznych w chaosie różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie
- puzzle
Wszelkiego rodzaju gry, wykonywane często, w których dziecko musi wysilić swoją spostrzegawczość do rozwiązania zadania, dają szansę na usprawnienie analizatora wzrokowego jakim jest spostrzegawczość.
Ten artykuł ma 3 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze