Jubileuszowa Gala projektu "Różowy Patrol powered by Gliss" z udziałem ekspertów
URSZULA RUCIŃSKA • tydzień temuMateriał sponsorowany przez Gliss
Na początku października, w Warszawie odbyło się spotkanie poświęcone profilaktyce raka piersi, podczas którego przedstawiono raport* Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej oraz podsumowano inicjatywy wspólnego projektu Fundacji i marki Gliss – "Różowy Patrol". W wydarzeniu wzięło udział 71 ambasadorek projektu z całego kraju oraz eksperci, którzy dyskutowali o profilaktyce raka piersi – najczęściej diagnozowanego nowotworu u kobiet w Polsce.**
Polska boryka się z poważnym problemem – na badania przesiewowe zgłasza się jedynie 30% kobiet, podczas gdy poziom 70% jest niezbędny do istotnego zmniejszenia umieralności. Wysokie statystyki zgonów wynikają m.in. z przekonania, że badania nie są potrzebne, oraz z obaw przed ich wykonaniem. Od 2023 roku "Różowy Patrol" działa na rzecz zmiany tych postaw i poprawy podejścia do zdrowia, jednak wciąż pozostaje wiele do zrobienia.
Polska jest jedynym krajem w Europie, gdzie śmiertelność z powodu raka piersi rośnie. Aby obniżyć tę umieralność o 20–30%, konieczne jest osiągnięcie poziomu 70% zgłaszalności na badania przesiewowe. Tymczasem z raportu przeprowadzonego przez Fundację OnkoCafe-Razem Lepiej „Raport badawczy – profilaktyka raka piersi w Polsce 2024” wynika, że kobiety nadal nie badają się wystarczająco często, głównie z powodu braku świadomości i lęku.
W grupie kobiet w wieku 45–74 lata, aż 44,1% nigdy nie miało wykonanej mammografii, ponieważ nie odczuwało takiej potrzeby. Ponadto, ponad 10% badanych przyznało, że nigdy nie przeszło tego badania z powodu strachu, a blisko 10% uważało je za niebezpieczne. Wyniki te wskazują na konieczność intensyfikacji działań edukacyjnych i pracy nad zmianą postaw.
Jedynie 60% ankietowanych kobiet jest świadomych, że może skorzystać z badań refundowanych przez NFZ, a prawie 25% nie wie, jak to zrobić. Różowy Patrol powered by Gliss, poprzez bezpośrednią edukację i zwiększanie świadomości, stara się poprawić te statystyki. Indywidualne podejście do komunikacji jest kluczowe, co potwierdzają wyniki badań – ponad 70% kobiet, które otrzymały zaproszenie na badanie poprzez SMS, zdecydowało się na skorzystanie z tej formy profilaktyki.
Podczas konferencji Różowego Patrolu omówiono wnioski z raportu, podkreślono znaczenie edukacji i bezpośredniego kontaktu z kobietami w zakresie profilaktyki raka piersi, a także przedstawiono efekty realizacji projektu „Różowy Patrol powered by Gliss”. W gronie ekspertów znaleźli się m.in.: Anna Kupiecka (Prezeska Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej), Dorota Korycińska (Prezeska Zarządu Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej), dr Magdalena Jodkiewicz (Przedstawicielka Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego), Adrianna Sobol (psychoonkolog), Krzysztof Jakubiak (dziennikarz zdrowotny) oraz Ambasadorki Różowego Patrolu. Moderatorką spotkania była Joanna Górska.
Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej i marka Gliss już w 2023 roku rozpoczęły działania, które mają szansę przynieść realną zmianę i mogą pomóc uratować życie wielu kobiet. Różowy Patrol powered by Gliss to projekt, który ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona kobiet z wiedzą nt. prawidłowej profilaktyki nowotworów piersi. Kluczową rolę odgrywają w nim Ambasadorki programu, które po specjalnym szkoleniu i uzyskaniu certyfikatu organizują spotkania, edukują i motywują do samobadania kobiety w każdym wieku, w całej Polsce. Zachęcają do korzystania z badań profilaktycznych i w razie wykrycia niepokojących zmian wspierają w dotarciu do odpowiednich placówek medycznych w różnych regionach Polski. Różowy Patrol skupia się na osobistych spotkaniach, rozmowach, wydarzeniach edukacyjnych, czyli na bezpośrednim dotarciu z niezbędną wiedzą i wsparciem od kobiet dla kobiet. Ambasadorki działają w lokalnych społecznościach, w których ludzie są sobie bliscy, znają się i razem z nimi działają na rzecz wspólnego celu. Ich aktywność sprawia, że coraz więcej Polek zyskuje szansę na wczesne wykrycie raka piersi i, co za tym idzie, całkowite wyleczenie. To właśnie głos Ambasadorek był niezwykle ważny w trakcie tego spotkania. Opowiadały one o swoich doświadczeniach zdrowotnych i o historiach związanych z działalnością w Różowym Patrolu powered by Gliss. O idei projektu, jego ambicjach, a także roli Liderek Różowych Patroli opowiadała Anna Kupiecka.
— Wielu ekspertom, którzy zajmują się tematem profilaktyki raka piersi od lat, nie udało się osiągnąć oczekiwanych rezultatów w zwiększaniu świadomości na ten temat. Jednak czuję, że to, co robimy teraz razem z marką Gliss – w sposób zupełnie inny niż dotychczas – naprawdę zmienia sytuację. Kampanie są ważne, ale to bezpośredni kontakt z kobietami daje największe efekty. Ta potrzeba bezpośrednich działań wyszła też w badaniach. I to też jest innowacja Różowych Patroli. Kluczową cechą naszego podejścia jest bliskość i bezpośredniość. Spotykamy się z kobietami w terenie, dzielimy się wiedzą, szerzymy świadomość onkologiczną. To, że nasze ambasadorki są wiarygodne i autentyczne, ma ogromne znaczenie – one potrafią przenosić góry i zmieniać świat. Jest wiele strachu, ale nie możemy się poddawać. Budujemy świadomość i dodajemy odwagi, pokazując, że raka piersi można wyleczyć. Wierzę głęboko, że już teraz zmieniamy Polskę, a przez kolejne lata zmienimy całkowicie podejście kobiet do profilaktyki – podsumowała Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej.
Dzięki tej inicjatywie w Polsce powstały już 63 kluby Ambasadorek, z czego 28 z nich uruchomiono w ciągu ostatniego roku dzięki wsparciu marki z portfolio Henkla — Gliss. W tym samym czasie wyszkolono ponad 178 Ambasadorek (od początku projektu jest to ponad 300 kobiet), docierając bezpośrednio do ponad 15 000 osób i zwiększając świadomość na temat profilaktyki raka piersi. To wszystko nie byłoby możliwe bez wsparcia partnera, który przyczynia się do zakładania nowych klubów, zapewnia niezbędne środki na ich działalność oraz zwiększa dostęp do informacji o profilaktyce raka piersi poprzez kampanie medialne i materiały edukacyjne, które Gliss dostarcza klubom.
Spotkanie zakończyło się wezwaniem do zwiększenia zaangażowania w obszarze profilaktyki raka piersi oraz podkreśleniem potrzeby prowadzenia działań informacyjnych i edukacyjnych, które uświadomią kobietom, jak istotne są regularne badania przesiewowe, nawet w przypadku braku widocznych objawów.
— Profilaktyka nie jest po to, żeby szukać choroby nowotworowej — jest po to, by utwierdzać nas w przekonaniu, że z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku. To inwestycja, która daje nam szansę na spełnianie marzeń, rozwijanie skrzydeł i pełne działanie. Uczmy się zdrowego egoizmu, dbania o siebie, bo nikt nie zrobi tego za nas. Ważne jest, aby komunikować, że mamy dostęp do skutecznych narzędzi leczenia, a nie tylko koncentrować się na dramatycznych sytuacjach. Bardzo gratuluję tego projektu Fundacji oraz marce Gliss, ponieważ on odpowiada właśnie na te wszystkie potrzeby – podkreślała Adrianna Sobol, psychoonkolog.
Wydarzenie zostało objęte Patronatami: Honorowym Patronatem Prezydenta m.st. Warszawy; Patronatem Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej; Patronatem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego (NIZP – PZH – PIB) oraz Patronatem Rzecznika Praw Pacjenta.
Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej powstała w 2014 roku z inicjatywy Anny Kupieckiej, która chorowała na nowotwór piersi. Celem założonej przez nią Fundacji jest działanie w obszarze ochrony i promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób nowotworowych, oraz zapewnienie wsparcia dla osób zarówno w trakcie diagnozy i leczenia onkologicznego, jak i po jego zakończeniu.
W 2010 roku Anna Kupiecka zachorowała na raka piersi, a w 2012 na Facebooku założyła grupę pod nazwą "Fakraczki", w której kobiety dotknięte chorobą nowotworową mogły uzyskać wsparcie od siebie nawzajem i dzielić się swoimi doświadczeniami zdobytymi w procesie leczenia. Stało się to inspiracją dla powołania organizacji. Dzięki temu, że Fundacja jest naturalną kontynuacją nieformalnej grupy wsparcia, to od początku jest bardzo blisko pacjentów i może skutecznie odpowiadać na ich potrzeby. www.onkocafe.pl
Gliss – to marka z portfolio Henkla, która już od ponad 60 lat jest synonimem zdrowej pielęgnacji włosów i stale wprowadzanych innowacji. Gliss to ekspert w regeneracji włosów, który oferuje szeroką gamę produktów do ich pielęgnacji i koloryzacji. Formuły opracowane na bazie zaawansowanych składników aktywnych oraz zasobów natury są dopasowane do konkretnych potrzeb włosów. Dzięki temu zapewniają im regenerację oraz widocznie poprawiają ich kondycję. Marka dba nie tylko o zewnętrzne piękno, czyli włosy, ale troszczy się również o piękno wewnętrzne, czyli zdrowie, a także angażuje się w kwestie społeczne. Od lat wspiera kobiety w dążeniu do odkrywania swojej siły i dodaje im odwagi, czego przykładem jest chociażby ostatnia akcja „Pielęgnuj swoją siłę” www.pielegnujswojasile.pl
*Raport powstał na bazie badania zleconego przez Fundację OnkoCafe-Razem Lepiej i Modern Institute, a zrealizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe – Biostat.
**z danych Krajowego Rejestru Nowotworów
Materiał sponsorowany przez Gliss
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze