Bezpieczeństwo przede wszystkim
ANNA KOŁODZIEJCZYK • dawno temuCzy dokładamy wszelkich starań, by zapewnić sobie i naszym dzieciom bezpieczeństwo na drodze? Organizatorzy akcji „Bezpieczny, bo widoczny” postanowili sprawdzić, jak wiele wiemy na temat konieczności noszenia materiałów odblaskowych. Podczas konferencji, która kilka dni temu odbyła się w warszawskiej Komendzie Głównej Policji, zaprezentowano wyniki przeprowadzonego badania.
Okazuje się, że chociaż zdecydowana większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest noszenie odblasków i wie, że od 2014 roku obowiązuje nakaz ich używania w terenie zabudowanym, jedynie 13% ankietowanych zawsze ma je przy sobie. Niewiele mniej niż połowa nie nosi ich jednak w ogóle. W statystykach najlepiej wypadają mieszkańcy wsi – co piąty z nich pamięta, by przed wyjściem z domu zabrać je ze sobą i wyposażyć w nie swoje dzieci.
W przypadku mieszkańców dużych miast ilość osób dbających o widoczność na drodze jest zdecydowanie mniejsza – o odblaskach pamięta jedynie 8% badanych. Problemem jest przede wszystkim edukacja wśród najmłodszych. Lekcje dotyczące bezpieczeństwa na drodze odbywają się w stosunkowo niewielkiej ilości szkół, a nawyk sięgania po odblaski nie jest odpowiednio kształtowany od najmłodszych lat. Zdaniem organizatorów kampanii nacisk powinien zostać położony zwłaszcza na działania związane z szerzeniem świadomości społecznej dotyczącej odpowiedzialnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Zaznacza się także konieczność noszenia odblasków również w mieście, a nie tylko – jak nakazuje prawo – w terenie zabudowanym.
Akcję wspierały gwiazdy, pośród których wymienić można choćby Ilonę Felicjańską, Artura Chamskiego czy Gabrysię Raczyńską. W spotach promujących akcję wystąpili natomiast Omenaa Mensah, Paulina Holtz, Karolina Malinowska, wspomniany Artur Chamski, Kamaliya Zahoor, a także uczniowie szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze