Nauka słownictwa (2)
TOMEK ERNESTOWICZ • dawno temuPrzyswajając większą partię słów, powtarzając lub ucząc się do egzaminu maturalnego, naukę słownictwa należy zaplanować.
Ciągle spotykamy nowe słowa. Nie należy zbytnio przejmować się nieznajomością słów, na które natrafiamy. Sprawdzanie każdego słowa może okazać się pracochłonne, a w rezultacie nużące i nieprzyjemne. Znaczenie wielu słów można wywnioskować z kontekstu. Jednak, kiedy napotkane słowo jest niezrozumiałe, ale istotne dla danej wypowiedzi ustnej czy pisemnej, warto skorzystać ze słownika. Nieocenioną pomoc stanowią słowniki jednojęzyczne, zwane czasem angielsko-angielskimi. Dobrym ćwiczeniem może być konsultowanie ze słownikiem znaczenia wcześniej odgadniętego z kontekstu słowa.
Przyswajając większą partię słów, powtarzając lub ucząc się do egzaminu maturalnego, naukę słownictwa należy zaplanować. Nauka powinna odbywać się regularnie. Najlepiej uczyć się przez krótszy czas, ale częściej, a przy tym nie wolno zapominać o powtórkach. Przystępując do nauki, należy zatem podjąć decyzję co do częstotliwości, długości, miejsca i czasu nauki, liczby poznawanych słów oraz sposobie i ilości powtórek.
Bardzo ważne jest prowadzenie własnego słowniczka w postaci notatnika. Można go zorganizować tematycznie lub według części mowy. Własne listy mają przewagę na tymi, które oferują podręczniki i repetytoria, bo tworzymy je sami, a przez to więcej i szybciej zapamiętujemy. Własne listy stanowią wybór słów, których nie znamy lub tych, które sprawiają nam problemy w wymowie czy zapisie. Są to słowa, których umieszczenie ze względu na preferencje w słowniczku niejako wskazuje na to, że będą przez nas rzeczywiście używane, a taka grupa słów jest najważniejsza. W przypadku matury najlepiej sprawdzą się listy tematyczne. Należy je tworzyć w oparciu o zagadnienia (ang. topics) obowiązujące absolwentów szkół średnich.
W notatnikach oprócz zestawień można stosować dostosowane do własnych potrzeb tzw. mapy myśli (ang. mind maps), diagramy stanowiące rodzinę wyrazów, tabele itp. Ważne jest, aby prowadząc słowniczek, na przykład w ramach zeszytu do języka angielskiego, zapisywać synonimy, przeciwieństwa, przyimki, informacje o rejestrze słówka (styl formalny czy nieformalny). Warto stosować kolory, podkreślenia, rysunki oraz używać własnych lub powszechnie stosowanych skrótów w zapisie wyrażeń, np. sb – somebody, sth – something.Zobacz także:
Matura z angielskiego nie taka straszna!
Pora na słowniki jednojęzyczne
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze