Czterolatek w przedszkolu
BEATKA • dawno temuDziecko czteroletnie rozpoczyna nowy etap w życiu – zaczyna swoją przedszkolną karierę. W tym czasie rozwój dziecka jest bardzo intensywny. Maluch zdobywa nowe umiejętności, a przebywanie w grupie dzieci wpływa korzystnie na jego rozwój intelektualny. Dziecko rozwija się też pod względem fizjologicznym. Spotkania z grupą rówieśników poddają dziecko procesowi socjalizacji.
Zachowanie czterolatka
Przedszkole to ważny okres w życiu dziecka. W tym czasie u dziecka budowane są struktury osobowości. Dziecko nabywa doświadczenia społecznego i umiejętności przebywania, pracowania i bawienia się z grupą innych osób. Lata przedszkolne, umiejętnie wykorzystane przez pedagogów i rodziców, oswajają dziecko z pierwszymi kontaktami ze środowiskiem i z innymi ludźmi. Nieśmiałe dziecko można oduczyć nieśmiałości, a agresywne dziecko można uczyć panowania nad sobą. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, w których kontakty z rówieśnikami nie przynoszą korzyści i śmiałe oraz pewne siebie dziecko staje się stłamszone.
Trzylatka i czterolatka dzieli przepaść rozwojowa. Granice są wyraźnie zaznaczone. Czterolatek jest lepiej rozwinięty somatycznie i motorycznie. Maluch w wieku czterech lat ma pełne uzębienie (wszystkie zęby mleczne), jest aktywnym i ruchliwym dzieckiem (porusza się, biega, chodzi), jest samodzielnym dzieckiem. Potrafi więcej rzeczy zrobić samemu i nie potrzebuje pomocy rodzica.
Ruchy dziecka czteroletniego są dokładne. Jego sprawność manualna ulega wyraźnej poprawie. Dziecko potrafi wykonać nowe, bardziej skomplikowane, kombinacje ruchowe. Dziecko na dworze uczestniczy w większości zabaw, które do tej pory sprawiały mu trudność – kopanie piłki, swobodne bieganie (bez obawy, że przewróci się na pierwszym lepszym krawężniku), jazda na rowerze, pływanie. Malucha roznosi energia, jego potrzeba ruchu jest tak duża, że wpada nieraz na niebezpieczne pomysły – wspinanie się na drzewa. Dziecko trzeba nadzorować, by nie zrobiło sobie krzywdy.
Konsekwencją ruchliwości jest brak umiejętności długiego skupienia na jednej czynności. Nie należy wymagać od czterolatka zbyt długiego skupienia na jednej zabawie dla dzieci. Dziecko nie jest w stanie zbyt długo utrzymać swojego zainteresowania jedną czynnością. Maluch odczuwa jednak radość, gdy widzi efekty swoich działań i cieszy się z osiągnięć (najczęściej są to osiągnięcia ruchowe).
Rysowanie dzieciom trzyletnim może jeszcze sprawiać trudność. Jednak u czterolatka rozwija się motoryka mała – dziecko coraz lepiej manipuluje rączkami i paluszkami. Dziecko chętnie trzyma kredki w dłoni, zaczyna samodzielnie operować nożyczkami.
Jak wychować czterolatka?
Dziecko w tym czasie jest bardzo aktywne. Poza tym uwielbia skupiać na sobie uwagę. Na porządku dziennym jest bunt dziecka. Maluch lubi kwestionować polecenia rodziców. Jakiekolwiek zakazy i nakazy nie zdają egzaminu. Maluch prawdopodobnie i tak powie „nie”. Dziecku należy wyznaczyć jasne granice, których nie może przekroczyć. Jeżeli dziecko nie trzyma się wyznaczonych granic, należy być konsekwentnym.
Wraz z wiekiem wzrasta u dziecka poczucie bezpieczeństwa. Wszelkie zabawy dla dzieci zaspokajają potrzeby tworzenia, wyrażania siebie. Dziecko jest coraz bardziej pomysłowe. Dzięki temu formy współpracy i zabawy są coraz bardziej wzbogacane.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze