Zdolności przestrzenne kobiet są niedoceniane
REDAKCJA • dawno temuTradycyjny sposób pomiaru zdolności przestrzennych sprawia, że kobiety osiągają w testach gorsze wyniki niż mężczyźni. Aby zniwelować różnice międzypłciowe, wystarczy uwzględnić w zadaniach czynnik społeczny – czytamy w „Psychological Science”.
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara (USA) wykazali, że przekształcenie testów mierzących umiejętność przyjmowania cudzej perspektywy przestrzennej w testy bazujące na umiejętnościach społecznych i empatii pozwala na wyeliminowanie różnic występujących pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Badacze przeprowadzili kilka eksperymentów. Podczas jednego z nich poprosili 135 ochotników o przyjrzenie się obrazkowi przedstawiającemu wycinek przestrzeni z kilkoma zaznaczonymi obiektami (np. domem, samochodem, znakiem stopu, drzewem i kotem). Uczestnicy wyobrażali sobie, że stoją na miejscu jednego z obiektów skierowani twarzą w określoną stronę, a następnie rozrysowali położenie pozostałych przedmiotów. Niektórzy z nich otrzymywali wersję społeczną testu, gdzie w punkcie startowym zamiast obiektu znajdowała się ludzka postać.
W innym eksperymencie badani analizowali mapę. Mieli za zadanie podążać w wyobraźni wyznaczoną ścieżką i na każdym skrzyżowaniu oznaczać, w którym kierunku będą skręcać. W społecznej wersji testu w rogach schematu umieszczono maleńkie ludzkie sylwetki. Testy różniły się też instrukcją. Pierwotna instrukcja określała przyjmowanie perspektywy jako zadanie związane ze zdolnościami przestrzennymi (domena mężczyzn), zmodyfikowana instrukcja odwoływała się do wykorzystania umiejętności społecznych (domena kobiet).
Okazało się – zgodnie ze stereotypem – że kobiety wypadały gorzej w testach ukierunkowanych na pomiar zdolności przestrzennych. Różnice międzypłciowe zanikały jednak przy wypełnianiu społecznych wersji testów. Samo umieszczenie na arkuszu ludzkiej postaci wpływało na wyeliminowanie męskiej przewagi.
„Nasze badanie sugeruje, że nie doceniamy kobiecych zdolności podczas pomiaru inteligencji przestrzennej. Stosowany przez nas sposób pomiaru może wpływać na wyniki egzaminów decydujących o dostaniu się na kierunki ścisłe oraz utrzymaniu się na studiach. Możliwe, że nieświadomie ograniczamy kobietom dostęp do tego typu dyscyplin” – komentuje współautorka badania Margaret Tarampi. (PAP)
ooo/ mrt/
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze