Warto zaczynać lekcje pół godziny wcześniej
URSZULA ROGALSKA • dawno temuZ tego, co stwierdzili niedawno naukowcy — warto czasami posłuchać dzieci. Na przykład wtedy gdy mówią, że lekcje w szkole zaczynają się za wcześnie. Rzeczywiście: z badań wynika, że uczniowie są lepiej skoncentrowani wtedy, gdy zajęcia zaczynają się nieco później.
Co ważne, wystarczy jedyne 30 minut, żeby wyraźnie podnieść koncentrację i samopoczucie dzieci. Polepsza się też jednak ich zdrowie, ponieważ są zdecydowanie bardziej wyspane.
W badaniu wzięło udział 201 uczniów jednej ze szkół. Dano im do wypełnienia ankietę dotyczącą nawyków związanych ze snem, a także ogólnym samopoczuciem fizycznym i psychicznym, jakie mają przy obecnym planie zajęć. Następnie zmieniono im godzinę rozpoczęcia lekcji z 8.00 na 8.30 — i po pewnym czasie ponownie wypełnili oni te same ankiety.
Okazało się, że już 30 minut opóźnienia zajęć skutkowało dużą poprawą samopoczucia uczniów. Mniej z nich czuło senność w czasie lekcji, spadł odsetek skarżących się na niepokój, rozdrażnienie i przejawiających objawy depresji.
Być może w dużym stopniu wpłynął na to dłuższy czas snu — dzieci miały na niego w nocy średnio o 45 minut więcej. o 38,3% wzrósł odsetek śpiących ponad 8 godzin.
Jest to o tyle istotne, że na początku okresu dojrzewania u nastolatków, w porównaniu z wcześniejszym dzieciństwem, o średnio dwie godziny opóźnia się cykl zasypiania i budzenia się. Jednocześnie jednak, samo zapotrzebowanie na nocny sen nie zmniejsza się w wyraźny sposób i nadal wynosi około 9 godzin - wyjaśnia Dr Kyla Wahlstrom z University of Minnesota w St. Paul.
źródło: medycyna24.pl
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze